prospector
Artikelen: 0

Re: Wanneer wordt een (nieuwe) ziel 'geboren'...?

Mensen zijn idioot en simpel. Niet 50%, maar gewoon allemaal.

Wow, dat is een mooie uitspraak waar ik het helemaal mee eens ben en die mijn levensvisie perfect omschrijft. Daar kan ik weer enkele weken en jaren mee verder. Bedankt EvilBro: ik kom erop terug...
Johan2

@Mods: die quote+ knop knop werkt niet bij mij, of ik snap 'm niet; vandaar mijn eigen gefröbel.

@Evilbro: volgens mij ben je hier licht aan het ontsporen.
EvilBro schreef:E.Desart schreef:We praten hier over een geloof, een levensvisie, die niet in rationele termen te beschrijven is.

Prima, maar dan heeft het ook weinig zin om het in de groep te gooien. Zeker aangezien het hier een wetenschapsforum betreft. Je wordt geacht een wetenschappelijke insteek te kiezen.
In dat geval kan de helft van alle topics in de humane wetenschapsectie weg. Natuurlijk kunnen hier niet-wetenschappelijke - je bedoelt niet-natuurwetenschappelijke - zaken in de groep worden gegooid. Filosoferen over de vraag of de mens een ziel heeft, of er een god bestaat e.d. gebeurt hier met regelmaat. Het probleem bij Sophia's vraag is slechts dat zij een natuurwetenschappelijk antwoord wil (wanneer wordt een ziel geboren) over een niet natuurwetenschappelijk aangetoond fenomeen (de ziel).
Quote:Zijn mensen die geloven (in wat ook) dan idioot of schapen, oneerlijk met zichzelf?

Ja, aangezien strikt genomen een daadwerkelijke basis voor die ideeen ontbreekt (vandaar dat we het ook 'geloven' noemen en niet 'weten').
En hier lijkt het mij dat de moderator gemodereerd moet worden. En Ypsilon had het recentelijk nog wel zo goed uitgelegd (zo zelfs dat ik schreef dat ik er al geen topic meer over hoefde te starten). Alleen kan ik het even niet vinden; wellicht dat hij zelf je bij kan praten. Gelukkig komt het bij jou niet voort uit een je beter voelen, getuige je vervolg:
Mensen zijn idioot en simpel. Niet 50%, maar gewoon allemaal. Niet allemaal op hetzelfde gebied, maar altijd wel op een gebied. Dat maakt wetenschap ook zo moeilijk. Mensen hebben er geen intuitie voor. Dat is op zich geen probleem als je er dan maar wel rekening mee houdt. Dat wordt in dit onderwerp mijn inziens niet gedaan.
, dus blijft jou een tirade en mij een berisping bespaard. :D
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
EvilBro

@Mods: die quote+ knop knop werkt niet bij mij, of ik snap 'm niet; vandaar mijn eigen gefröbel.
'+quote'-knop aanklikken, die verandert dan in een '-quote'-knop, dan klikken op 'nieuw antwoord' (dus niet op 'quote').
Natuurlijk kunnen hier niet-wetenschappelijke - je bedoelt niet-natuurwetenschappelijke - zaken in de groep worden gegooid.
Dat kan wel, maar het heeft geen zin. Sterker nog, gezien het werkgebied van dit forum zou het uiterst misplaatst zijn.
E.Desart

Dat kan wel, maar het heeft geen zin. Sterker nog, gezien het werkgebied van dit forum zou het uiterst misplaatst zijn.
Hoort een vraag (zie topic) heeft God ons geschapen of wij God? dan niet in het forum? Indien niet waarom laat je het toe?

Het antwoord op deze vraag is simpel: Als God bestaat vermoedelijk God ons, en indien niet, wij God.

Beide zijn een geloofskwestie. Je kan er geleerd over doen en een miljoen links en referenties aan koppelen, maar je kan een shortcut gebruiken : Het is een geloofskwestie, God zelf is amper te definiëren, de rest is bladvulling.

Ik besef dat dit OT is als onderwerp maar niet als gedachte die deze topic beïnvloed.

Dit is geen uitzondering. Massas topics worden beïnvloed vanuit deze achtergrond (zelfs wanneer de posters dit ogenschijnlijk ontwijken of maskeren, mogelijk zowel voor zichzelf als de anderen). Vaak zijn reacties van posters zelfs haast voorspelbaar vanuit deze achtergrond.

Soms krijg ik zelfs het gevoel dat dit publiek ontwijken van die achtergrond in de posts, alleen dient om het een wetenschappelijk kleedje te geven, maar dat de mensen gewoon tegen elkaar in plaats van met elkaar aan het praten zijn (dit is niet als enig verwijt bedoeld, strikt een constatering).

.
Eric
ypsilon

E.Desart schreef:Nu kan men zich ergeren aan het feit dat hier geen rationele, biologisch vatbare, wetenschappelijke beschrijving komt.

Op zich vind ik dat reeds niet wetenschappelijk.

Biologisch: er is geen ziel, alles kunnen we uitleggen (binnen grenzen en nu of mogelijk later) en dood is dood.

Andere levensvisie(s): de ziel is de kern van ons zijn, geen biologisch onderdeel, maar een onstoffelijk iets, en als we sterven gooien we onze verpakking (stoffelijk deel) af en leven we zo verder. En in sommige levensvisies worden lichaam en ziel terug samengebracht op het einde der tijden.

We praten hier over een geloof, een levensvisie, die niet in rationele termen te beschrijven is, men kan proberen dergelijke dingen uit te lokken of af te dwingen, en die dan mogelijk trachten te bediscuteren met rationele argumenten.

Het resultaat: de andere partner heeft alleen het gevoel dat ze niet begrepen wordt.

En voor velen klopt dit en voor andere niet ......

Hoe kan je zo'n vraag beantwoorden?

Of gewoon niet, of proberen vanuit het standpunt van de levensvisie van de vraagsteller, en dat blijft onderdeel van wat logisch zou zijn binnen dat geloof en levensvisie, niet wat wetenschappelijk juist zou zijn, want dan moet je accepteren dat die ziel (amper te omschrijven met rationele termen) bestaat en inderdaad een soort afzonderlijke eenheid is die zelfs na de dood verdergaat (afhankelijk van visie).
Ik ben meestal ook van mening dat het de moeite kan lonen om te trachten je te verplaatsen in de wereldvisie van anderen, maar ik vraag me af wat dat hier oplevert. De vraag wanneer iets waarvan het bestaan niet kan worden aangetoond, begint te ontstaan, kan niet anders dan beantwoord worden met fantasie, met een verzinsel. De enige reden waarom je deze oefening zou kunnen maken is om uit dat ontstaansmoment praktische implicaties af te leiden. Anders heeft de oefening iets weg van vragen waar de Worcaloepies hun paarse hoedjes kopen...

Waarbij ik, voor de volledigheid, nog maar eens wil opmerken dat geloven in Worcaloepies best nuttig kan zijn. Waarschijnlijk valt uit de idee van paarse hoedjes zelfs nog één en ander te leren. Mogelijk hebben de Worcaloepies en hun paarse hoedjes zelfs heler denkstromingen beïnvloed. Maar als je die paarse hoedjes dan wil gaan zoeken in een totaal andere orde (om er even de psychoanalyse bij te sleuren), zal dat eenvoudigweg niet lukken.

Ik denk dat iedereen overigens wel gemerkt heeft dat je de Worcaloepies en hun paarse hoedjes hierboven naar hartelust kan inwisselen met andere ideeën.
@Evilbro: volgens mij ben je hier licht aan het ontsporen.In dat geval kan de helft van alle topics in de humane wetenschapsectie weg. Natuurlijk kunnen hier niet-wetenschappelijke - je bedoelt niet-natuurwetenschappelijke - zaken in de groep worden gegooid. Filosoferen over de vraag of de mens een ziel heeft, of er een god bestaat e.d. gebeurt hier met regelmaat. Het probleem bij Sophia's vraag is slechts dat zij een natuurwetenschappelijk antwoord wil (wanneer wordt een ziel geboren) over een niet natuurwetenschappelijk aangetoond fenomeen (de ziel).En hier lijkt het mij dat de moderator gemodereerd moet worden. En Ypsilon had het recentelijk nog wel zo goed uitgelegd (zo zelfs dat ik schreef dat ik er al geen topic meer over hoefde te starten). Alleen kan ik het even niet vinden; wellicht dat hij zelf je bij kan praten. Gelukkig komt het bij jou niet voort uit een je beter voelen, getuige je vervolg:, dus blijft jou een tirade en mij een berisping bespaard. :D
Misschien moeten we er - hier in filosofie - toch maar eens een topic over starten.

Ik kan me overigens wel achter EvilBro's aforisme scharen: alle mensen zijn op één of ander manier dom (doch het omgekeerde zou met even veel recht gezegd kunnen worden).
'+quote'-knop aanklikken, die verandert dan in een '-quote'-knop, dan klikken op 'nieuw antwoord' (dus niet op 'quote').
Met de "snel antwoord"-knop lukt dat overigens niet.
Spitfire28

Ik ben meestal ook van mening dat het de moeite kan lonen om te trachten je te verplaatsen in de wereldvisie van anderen ...
Mee eens, vandaar mijn vragen in dit topic gericht aan de topicstarter.

Maar ik kreeg geen antwoord op mijn vragen.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Klintersaas
Social:

Wat betreft het quoten: nogmaals zie
Mensen zijn idioot en simpel. Niet 50%, maar gewoon allemaal. Niet allemaal op hetzelfde gebied, maar altijd wel op een gebied. Dat maakt wetenschap ook zo moeilijk. Mensen hebben er geen intuitie voor. Dat is op zich geen probleem als je er dan maar wel rekening mee houdt. Dat wordt in dit onderwerp mijn inziens niet gedaan.
Inderdaad een prachtige stelling waar ik volledig achtersta (hoeveel keer heb ik dit al niet gezegd).
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Johan2

EvilBro schreef:
Johan2 schreef:
Aha, zo dus, al moet ik nog steeds slepen om een quote in een quote te krijgen. Vroeger ging dat in 1 moeite door.
Johan2 schreef:Natuurlijk kunnen hier niet-wetenschappelijke - je bedoelt niet-natuurwetenschappelijke - zaken in de groep worden gegooid.
Volgens mij praten we weer eens langs elkaar heen. De crux stond nu juist in het vervolg waar je niet op ingaat:
Filosoferen over de vraag of de mens een ziel heeft, of er een god bestaat e.d. gebeurt hier met regelmaat. Het probleem bij Sophia's vraag is slechts dat zij een natuurwetenschappelijk antwoord wil (wanneer wordt een ziel geboren) over een niet natuurwetenschappelijk aangetoond fenomeen (de ziel).
, zoals ook ED al heeft opgemerkt.
Misschien moeten we er - hier in filosofie - toch maar eens een topic over starten.
?? Of bepaalde topics in de alfa en gammasecties wel in een wetenschapsforum thuishoren?
Ik kan me overigens wel achter EvilBro's aforisme scharen
Wow, dat is een mooie uitspraak waar ik het helemaal mee eens ben
Inderdaad een prachtige stelling waar ik volledig achtersta
Ik wil niks afdoen aan Ev’s opmerking hoor, maar ik vind het wel een verschrikkelijke open deur en bovendien zo een waarvan iedereen zegt dat'ie er achter staat, maar ik nog moet zien of zich dat ook op enigerlei wijze in de praktijk vertaalt.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Klintersaas
Social:

Aha, zo dus, al moet ik nog steeds slepen om een quote in een quote te krijgen.
Inderdaad.
Ik wil niks afdoen aan Ev’s opmerking hoor, maar ik vind het wel een verschrikkelijke open deur en bovendien zo een waarvan iedereen zegt dat'ie er achter staat, maar ik nog moet zien of zich dat ook op enigerlei wijze in de praktijk vertaalt.
Hoe wil je dat dan in de praktijk vertaald zien?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
ypsilon

?? Of bepaalde topics in de alfa en gammasecties wel in een wetenschapsforum thuishoren?
Nee:
Vroeger ging dat in 1 moeite door.
Ja, maar toen kreeg je dus quotes in quotes in quotes in quotes in quotes... En ging alle overzicht toch nog verloren.
Sofia

Fabrice Macours schreef:Mee eens, vandaar mijn vragen in dit topic gericht aan de topicstarter.

Maar ik kreeg geen antwoord op mijn vragen.
Het spijt me oprecht, dat ik nog niet heb gereageerd! Ik had echter niet verwacht, dat er zoveel reacties zouden komen. En al helemaal niet, dat het déze kant op zou gaan, dat ik éérst moet gaan bewijzen, dat er überhaupt zoiets als een ziel bestaat! De oorzaak hier is een 'gebrek aan tijd'.

Ik vind het overigens een leuk forum! Als jullie mij de tijd gunnen, zal ik trachten alle - direct aan mij gerichte - vragen te beantwoorden...

Ik vind die 'worcaloepies' wel heel grappig! 'ns zien, of ik daar 'ziel' aan kan geven... :D
Kiwiwoman

Als je een dood mens ziet, ontbreekt er "iets".

(dat, wat hem "levend" maakt)

Heel duidelijk waarneembaar, dus reeel.

Men zou ervan kunnen uitgaan, dat dat "iets" de ziel is.

Als je daarop voortborduurt, kun je denk ik zeggen, dat, zodra iets "leeft", het ook "bezield" is.

Je kunt het ook een andere naam geven, of niet?
E.Desart

zodra iets "leeft", het ook "bezield" is.
[humor mode]

Kiwiwoman,

:D Zooooooo goedkoop kom je er niet vanaf, gelieve bezield rationeel te onderbouwen, wat is een ziel?

Ik zit hier niet voor niets mijn ziel af te draaien ........

Vergelijk met:
Russels theepot, het Vliegende Spaghettimonster, de Onzichtbare Roze Eenhoorn, de paarse kabouter met tentakels in de 26ste dimensie, ....
:P En als dat niet helpt laten we Elvibro los [/humor mode]
Eric
Kiwiwoman

Gut, ik zie nu pas, dat er weer een post is geplaatst. Heb ik geen bericht van gehad. Sorry.

E.Desart schreef:
Zooooooo goedkoop kom je er niet vanaf, gelieve bezield rationeel te onderbouwen, wat is een ziel?

Ik zit hier niet voor niets mijn ziel af te draaien ........
:P

Ik vond het wel goed gevonden van mezelf. Tenslotte is dat het verschil tussen leven en dood. Heel simpel. Maar op simpel zit je geloof ik niet te wachten, he? :P

Tja....

Rationeel onderbouwen heb ik trouwens gedaan met:
Als je een dood mens ziet, ontbreekt er "iets".

(dat, wat hem "levend" maakt)

Heel duidelijk waarneembaar, dus reeel.

Men zou ervan kunnen uitgaan, dat dat "iets" de ziel is.
Maar jij wil dus duidelijk, dat dit gegeven een andere naam krijgt en geen "ziel" genoemd wordt. Nou, ik weet geen andere naam, misschien is dat iets voor een ander topic dan :D

Zoals ik een ziel zie, is dat een sprankje, een vonkje van de grote geest (geest? heeeee!). Die vonkjes mochten allemaal hun nieuwsgierigheid gaan uitleven (vrije wil). Dus zwermden ze het universum in en zagen onder andere deze planeet, waar het goed toeven leek. Daar zagen ze levensvormen (hee, ik spreek mezelf tegen! Dus dat wat je "levend" maakt, kan de ziel niet zijn! OK, andere topic starten) en dachten: laten wij eens ervaren, wat dat is om op zo'n planeet te leven. Ja, en als je een dom ding doet terwijl je in zo'n levensvorm bent, dan moet je dat weer in orde maken. Want de slinger is in beweging gebracht en moet weer stil komen te hangen. En zo is het gekomen.

Ik heb onderstaand niet gevonden, hoor, waar staat dat?

Quote:

(
Ypsilon)

Russels theepot, het Vliegende Spaghettimonster, de Onzichtbare Roze Eenhoorn, de paarse kabouter met tentakels in de 26ste dimensie, ....

En als dat niet helpt laten we Elvibro los
E.Desart

Wikiwoman,

k'was je meer aan't plagen ( :D jij zit zo ver dat je mij toch niet kan bereiken, anders let ik wel op met vrouwen).

Je moet deze topic maar eens goed lezen....

Het bestaan van een ziel is wetenschappelijk niet te onderbouwen, en Elvibro is hier nogal fel in.

En rationeel is het verschil tussen iemand die leeft en dood is, gewoon 't feit dat hij dood is. Dus voor dat je kan zeggen dat de ziel eruit is, moet je wel definiëren wat dan een ziel is.

En verder heeft Ypsilon vandaag dit geplaatst:

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=91161

.
Eric

Terug naar “Filosofie”