Pjot
Artikelen: 0

Re: Het grote global warming topic.

Ach, crisistheorieën en doemscenario's zijn van alle tijden
Ja, dat klopt. Wat ook van alle tijden is: de oplossing van het energieprobleem door de kernfusiereactor. Al sinds mijn middelbare schooltijd in een grijs verleden is mij steeds verteld dat deze binnen 20 jaar zou werken. Maar nee hoor, alleen als er weer budgetten moeten worden uitgedeeld worden er z.g. doorbraken gemeld. Soms is er tijdens proeven wel langer als een seconde een netto energie-overschot... Tsjonge tsjonge.

Gelukkig werkt die grote reactor op 8 lichtminuten afstand nog wel. En gelukkig ook wat langer als een seconde. (Ik vermoed overigens dat daar de echte oplossing voor hernieuwbare energie ligt :P ).

En wat betreft doemscenario's: je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat als je iets (collectief) opmaakt (olie/gas/ruimte/koper/kolen/kabeljauw/uranium etc.) terwijl er weing tot niets bijkomt je op een slechte dag moet constateren dat "het" op is. En als je met 6 miljard consumenten bent gaat de vraag nogal rap en komen de momenten supreme wel erg snel naderbij. "Na ons de zondvloed :D " wordt dan waarschijnlijk; ****, daar heb je de zondvloed al :P .

Wat dat betreft heeft Mechanieker helemaal gelijk.

Sterkte en geniet ervan zolang het nog kan...
Marko

Ja, dat klopt. Wat ook van alle tijden is: de oplossing van het energieprobleem door de kernfusiereactor. Al sinds mijn middelbare schooltijd in een grijs verleden is mij steeds verteld dat deze binnen 20 jaar zou werken. Maar nee hoor, alleen als er weer budgetten moeten worden uitgedeeld worden er z.g. doorbraken gemeld. Soms is er tijdens proeven wel langer als een seconde een netto energie-overschot... Tsjonge tsjonge.
Voorspellingen wanneer een bepaalde technologie een commercieel succes zullen zijn, zijn altijd onbetrouwbaar, wie ze ook doet. Om het heel zwart-wit te stellen: De wetenschappers hebben geen verstand van economische en politieke obstakels, omgekeerd hebben bedrijfseconomen en managers geen verstand van wetenschappelijke en technische obstakels. En politici hebben nergens verstand van, maar moeten het uiteindelijk wel met zijn allen eens worden.

Er waren en zijn diverse obstakels, van allerlei soort. De eenvoudige conclusie is dat er zoveel alternatieven waren (en zijn!) waarvan de obstakels kleiner waren, dat kernfusie "op de plank is blijven liggen". Waarom moeilijk doen als het ook nog makkelijk kan, nietwaar.

Dat het lang duurt tussen eerste ontwikkelingen en uiteindelijke commerciële toepassing is geen enkel probleem. Het GTL-proces van Shell vond zijn basis zo'n 70 jaar geleden, maar wordt pas sinds een paar jaar commercieel toegepast, met succes en inmiddels op steeds grotere schaal. Ook daaraan lagen economische en wetenschappelijk obstakels ten grondslag (vooral het eerste).
Gelukkig werkt die grote reactor op 8 lichtminuten afstand nog wel. En gelukkig ook wat langer als een seconde. (Ik vermoed overigens dat daar de echte oplossing voor hernieuwbare energie ligt :P ).
Uiteraard, want alle hernieuwbare energie is, direct of indirect, zonne-energie. Zelfs fossiele brandstoffen zijn indirect zonne-energie.
En wat betreft doemscenario's: je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat als je iets (collectief) opmaakt (olie/gas/ruimte/koper/kolen/kabeljauw/uranium etc.) terwijl er weing tot niets bijkomt je op een slechte dag moet constateren dat "het" op is.
Je hoeft ook geen raketgeleerde te zijn om in te zien dat de vraag naar "iets" afneemt wanneer de prijs stijgt.
En als je met 6 miljard consumenten bent gaat de vraag nogal rap en komen de momenten supreme wel erg snel naderbij. "Na ons de zondvloed :D " wordt dan waarschijnlijk; ****, daar heb je de zondvloed al :P .
Dat is inderdaad de makke van al die doemscenario's. Er wordt met termen als rap en dergelijke gestrooid, zonder dat er een fatsoenlijke onderbouwing is hoe die vraag nu eigenlijk zal ontwikkelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Mechanieker

Je schetst wel een erg pessimistisch scenario. Is de aardolie misschien op in 2010? Ik denk dat er maar een fractie opgepompt is van wat er in die enorme aardkloot zit.
Ergens tussen de helft en een derde is opgepompt, volgens de meeste analyses, hoewel 1 vijfde ook kan gelden, als je de teerzanden en dergelijke meeteld.

Men is het echter doorgaans eens dat we inmiddels de helft van de gemakkelijke aardolie hebben gehad, dus het soort dat opkomt als lucht uit een ballon (z.g. 'natural lift' aardolie). Het handhaven van de wereldaardolieproductiegroei van 1 a 2% per jaar kan daarom binnen enkele jaren onhoudbaar blijken. Vanaf dat moment moet ook het aardoliegebruik wereldwijd dalen. Via het prijsmechanisme zal dit de economische groei af gaan remmen, want een aardoliearme maatschappij opbouwen en handhaven is veel kostbaarder dan een aardolierijke. Kostbaarder betekent dat er verhoudingsgewijs minder consumptie mogelijk is. Verlies van koopkracht, recessie, en werkloosheid dus. Maar, dit scenario kennen we nu allemaal wel, denk ik.
Ach, crisistheorieën en doemscenario's zijn van alle tijden. Net als complottheorieën en horoscoopvoorspellingen kunnen ze deels waar zijn en af en toe uitkomen.
Ik denk dat een heleboel scenario's die op de plank liggen beginnen uit te komen of dat zouden kunnen gaan doen in de komende 10, 20 jaar. Ik heb alleen geen idee wat er aan gedaan kan worden, los van drakonie.
Mechanieker

Mooi bericht Marko. Sterk. Alles zit erin.
Dat is inderdaad de makke van al die doemscenario's. Er wordt met termen als rap en dergelijke gestrooid, zonder dat er een fatsoenlijke onderbouwing is hoe die vraag nu eigenlijk zal ontwikkelen.
Het kenmerk van doem- en destructiescenarios is dat ze moeilijk voorspelbaar zijn. Doemdenkers wijzen dan ook eerder op onfortuinlijke omstandigheden dan gebeurtenissen. Wat er onder die omstandigheden gaat gebeuren is giswerk, net zoals je niet weet wat er gebeurt in een kamer met 1000 mensen die ineens niks meer te eten krijgen.
Mechanieker

Update: hoe gaat het met de zware internationale inspanning om broeikasgasproductie te verminderen?

Abominabel, onvoorstelbaar, ongelooflijk slecht.

Reuters link
The Global Carbon Project said in its report carbon dioxide emissions from mankind are growing about four times faster since 2000 than during the 1990s, despite efforts by a number of nations to rein in emissions under the Kyoto Protocol.
Dit zal bij veel mensen toch een ernstige vorm van cognitieve dissonantie moeten veroorzaken. Ik bedoel: hoe rijm je dit (voortdurend terugkomende) nieuws in vredesnaam met ook maar het kleinste spatje optimisme over de kans dat het klimaatprobleem opgelost kan worden? Ieder rationeel denkend mens zal toch keihard moeten concluderen dat het klimaatprobleem zich in haar volle, gruwlijke glorie zal manifesteren? Het is toch zonneklaar dat pogingen om het probleem aan te pakken totaal compleet gafaald hebben? Elke euro die wordt uitgegeven aan CO2 beperking is toch weggegooid, verspild, over de balk gegooid?

Mijn conclusie is simpel: geen cent meer uitgeven aan zinloze bestrijding van het klimaatprobleem. Alles investeren in ruckzichtlose economische groei, voorbereiding op waterspiegelstijging, en op verergerende conflicten en spanningen in de wereld.

Maar voor alles: geen gejank meer over het klimaatprobleem! Dat probleem was er, is er, zal er zijn, en zal alleen erger worden. Laten we niet de belachelijk gebleken pretensie koesteren dat we dat gaan oplossen. Het heeft al geld genoeg gekost en we hebben dat geld hard nodig om overeind te blijven in een radicaal veranderende wereld.

Of gaat er nu iemand opstaan die mij sluitend gaat uitleggen waarom ik niet zo negatief moet doen en juist vertrouwen moet hebben dat het 'allemaal goed komt'? Ik hoop het, maar heb er geen vertrouwen in. Doemdenken is het enige zinvolle plan van aanpak.
Helly1975

Ieder rationeel denkend mens zal toch keihard moeten concluderen dat het klimaatprobleem zich in haar volle, gruwlijke glorie zal manifesteren?
Ik vind mezelf redelijk rationeel denkend, maar ik kan niet concluderen dat het klimaatprobleem zich zo destructief zal manifesteren als jij hier beweert. Dat zal ongetwijfeld voor een deel aan mijn sceptische denkbeelden liggen t.a.v doemscenario's die door de jaren heen op allerlei gebieden zijn verspreid. En misschien nog waarschijnlijker, aan mijn beperkte wetenschappelijke kennis t.a.v. het klimaat en factoren welke hier invloed op hebben.

Maar wat er bij mij niet in wil, is het volgende:

Ik kan uiteraard niet ontkennen dat de grafieken van de gemiddelde wereldtemperatuur een stijgende trend laat zien over de afgelopen 100 jaren. Dat deze stijging 0,79 graden Celsius bedraagt. Het "probleem" van het klimaat is dat deze een stijging heeft laten zien van 0,79 graden Celsius in honderd jaar. Dat is het enige "feit" dat we hebben. Ik neem aan, dat toen wetenschappers deze data onder ogen kregen, zij zijn gaan zoeken naar veranderende samenstellingen van atmosferische bestandsdelen (co2 etc.), die dit zouden kunnen verklaren.

De toekenning die je geeft aan variabelen in modellen zullen deze 0,79 graden Celsius moeten verklaren. Ik vraag me af hoe je het effect van CO2, waterdamp en andere broeikasgassen op het klimaat kan toetsen, anders dan deze tegen de gemeten temperaturen door de jaren heen af te zetten. De toename van broeikasgassen moeten de stijging in wereldtemperatuur verklaren. De toekenning van een waarde van het effect van een broeikasgas zal zo worden bepaald, lijkt me (of zit ik hier fout).

En hier zit nu juist het punt waar ik moeite mee heb, wat is de basis data waarop je het probleem probeert te verklaren. Deze basis data is de gemiddelde gemeten wereld temperatuur (van grondstations) door de jaren heen, lijkt me.

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe bepaal je nu een gemiddelde wereldtemperatuur?. Dit lijkt makkelijk te beantwoorden maar.......... Welke meetstations sluit je uit en welke neem je mee, ook gezien het aantal stations, welke uiteraard zijn toegenomen, in vergelijking met vroeger en nu (en ook de veranderde omgeving rond de meting en het meten van 24/7 heden ten dage). Al zou je de gemiddelde temperatuur, jaar in jaar uit kunnen bepalen, met dezelfde meetstations, onder dezelfde voorwaarden. Wat is je standaard deviatie, m.a.w. wat is dan de normaal temperatuur?, En over welke tijdsperiode bepaal je dat dan, welke natuurfenomenen zijn bepalend of juist niet?. Wat wordt je correctiefactor? (ook t.a.v. Stadsverwarming die je weer corrigeert tegen metingen in de buurt van).

We hebben het over een stijging in wereldtemperatuur van 0,79 graden Celsius over de afgelopen 100 jaar. De temperatuur uitersten op aarde variëren van ongeveer +50 tot ongeveer -85 graden. Een delta van 130 graden Celsius, en wij hebben het over een 0,79 graad Celsius variatie in 100 jaar.

Misschien dat ik, zoals ik al schreef, sceptisch ben door gebrek aan kennis, maar kan iemand mij aantonen, hoe wordt de gemiddelde wereldtemperatuur bepaald? . Is dit ook een redelijke bepaling in vergelijk met alle voorgaande metingen, gezien we het over tienden hebben. Dit is de core data van waaruit men van alles heeft geconcludeerd, lijkt me.
Feetje

De temperatuurmetingen aan zo’n enorme bol in de open ruimte met grote temperatuurverschillen aan het oppervlak, lijken inderdaad met een grotere nauwkeurigheid te kunnen dan die waarmee je je lichaamstemperatuur kunt meten in je okselholte. :D

Ik weet niet hoe dat kan, dat waarnemers vanaf 1850, op Antarctica, op de flanken van de Mount Everest, in de Sahara, op de ruggegraat van Azië, boven de oceanen, in het Amazone-oerwoud, op Sumatra, noem maar op, acht keer per etmaal daar de temperatuur in tienden van graden op thermometers in weerhutten afgelezen hebben.

Als je de mate van precisie die hier gesuggereerd wordt, wilt bereiken dan zou je continu in hondersten van graden de gemiddelde temperatuur van de hele troposfeer in kaart moeten gebracht hebben. Als dat zou kunnen dan zou je uitsluitsel kunnen geven omtrent de vraag of de mens temperatuurvariaties kán veroorzaken.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.
Mechanieker

Ik vind mezelf redelijk rationeel denkend, maar ik kan niet concluderen dat het klimaatprobleem zich zo destructief zal manifesteren als jij hier beweert. Dat zal ongetwijfeld voor een deel aan mijn sceptische denkbeelden liggen t.a.v doemscenario's die door de jaren heen op allerlei gebieden zijn verspreid. En misschien nog waarschijnlijker, aan mijn beperkte wetenschappelijke kennis t.a.v. het klimaat en factoren welke hier invloed op hebben.

Ik weet ook niets van klimaatwetenschap. Maar ik weet wel dat geen maatregelen zullen worden getroffen die schadelijk zijn voor de economische ontwikkeling. Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat mensen, landen, laat staan de hele wereld, vrijwillig gaat *kiezen* voor relatieve armoede, omwille van iets abstracts als het *voorkomen* van een klimaatcatastrofe. Als dat betekent dat het klimaat *dus* naar de ***** gaat, dan gaat dat *dus* ook gebeuren, linksom of rechtsom.
Knockingonheavensdoor

Ik weet ook niets van klimaatwetenschap. Maar ik weet wel dat geen maatregelen zullen worden getroffen die schadelijk zijn voor de economische ontwikkeling. Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat mensen, landen, laat staan de hele wereld, vrijwillig gaat *kiezen* voor relatieve armoede, omwille van iets abstracts als het *voorkomen* van een klimaatcatastrofe. Als dat betekent dat het klimaat *dus* naar de ***** gaat, dan gaat dat *dus* ook gebeuren, linksom of rechtsom.
Er zal fors ingezet worden op o.a. steenkool en CTL , of peak-coal nu 20 jaar of 100 jaar verwijderd is. De GTL produktie zal verhoogd worden, alhoewel 'peak-gas' niet ver na 'peak-oil' komt. De schade aan deze economie, nu al sterk voelbaar in de V.S., zal hierdoor slechts verzacht kunnen worden.

Landen zullen niet vrijwillig kiezen voor relatieve armoede, maar steenkool en kernenergie zijn in veel landen tegengewerkt de afgelopen decennia met name vanwege de klimaatbezwaren. Als de wereld geconfronteerd wordt met een energiecrisis en dan ook in die landen het klimaat niet meer telt, is men te laat om een langdurige depressie te voorkomen. Er zal hoe dan ook eens overgeschakeld (moeten) worden van massa-economie (massa-industrie) naar informatie-economie. Een klein voorproefje hiervan was er al begin jaren '80 (door de energiecrisis (2x) in de jaren '70). Kernfusie was altijd al 20 of meer jaren verwijderd van toepassing en ligt bepaald niet 'op de plank'. Afgezien daarvan is de grootste uitdaging van de transitie niet het vinden van alternatieven voor electriciteitsopwekking.

Klimaatwetenschap is razend moeilijk en deels 'speculatief'. Het broeikasgas met het grootste (niet per molecuul maar in totaal) effect is waterdamp. De hoeveelheid bewolking schijnt ook afhankelijk te zijn van de mate van 'cosmic ray flux'. Wat gebeurt er als methaan in permafrost massaal vrijkomt ? Is er een 'tipping point' bij klimaatverandering ? En zo ja, wanneer en afhankelijk van wat ? Computermodellen rekenen zich suf met verschillende uitkomsten. Een aantal Russische wetenschappers voorspelt over 50 jaar een kleine ijstijd (eindelijk weer een reeks van Elfstedentochten) wegens afname in zonne-activiteit, maar vele klimaatwetenschappers ontkennen een verband. Wie het weet (denkt te weten) mag het 'zeggen'.
Pjot

18 August 2008, 21:23

Fantastisch, maar je hebt dus nog steeds geen cijfers die aantonen dat de milieuschade in de jaren 30 lager was dan in de jaren daarvoor of daarna.

Dat jij een verband ziet is leuk, maar daar overtuig je geen mensen mee. Je moet ervoor zorgen dat andere mensen dat verband zien, en de enige manier om dat te doen is om het verband te tonen. Dus kom maar op.
Ik had in augustus beloofd dat ik zou proberen een verband aan te tonen. Nu wil ik niet stoer zeggen dat ik sindsdien een experiment op grote schaal ("Krediet-crisis") heb opgestart om de verbanden te onderzoeken maar ik geloof dat uit de berichten in de media nu wel iets duidelijk is geworden. Namelijk dat er een relatie is tussen de hoeveelheid beschikbaar ("gemakkelijk") geld in de maatschappij en de hoeveelheid goederen die hiermee aangeschaft worden. Dat er daarnaast een verband is tussen de productie van consumptiegoederen en de milieubelasting kan ik hier bij Schiphol (aantal vluchten neemt 8% af), de Hoogovens (30% minder staalafzet in afgelopen twee maanden) en de Amsterdamse haven (parkeertereinen autohaven puilen uit van onverkochte auto's) goed merken.

Overtuigd? Of tenminste een begin gemaakt hiermee? Ik denk dat de bewijzen voor mijn stelling komende tijd vanzelf verder worden verduidelijkt. :D

Ik ben er persoonlijk niet zo blij mee... (Met een steeds dunner wordende opdrachtportefeuille).
Knockingonheavensdoor

Pjot schreef:Ik had in augustus beloofd dat ik zou proberen een verband aan te tonen. Nu wil ik niet stoer zeggen dat ik sindsdien een experiment op grote schaal ("Krediet-crisis") heb opgestart om de verbanden te onderzoeken maar ik geloof dat uit de berichten in de media nu wel iets duidelijk is geworden. Namelijk dat er een relatie is tussen de hoeveelheid beschikbaar ("gemakkelijk") geld in de maatschappij en de hoeveelheid goederen die hiermee aangeschaft worden. Dat er daarnaast een verband is tussen de productie van consumptiegoederen en de milieubelasting kan ik hier bij Schiphol (aantal vluchten neemt 8% af), de Hoogovens (30% minder staalafzet in afgelopen twee maanden) en de Amsterdamse haven (parkeertereinen autohaven puilen uit van onverkochte auto's) goed merken.

Overtuigd? Of tenminste een begin gemaakt hiermee? Ik denk dat de bewijzen voor mijn stelling komende tijd vanzelf verder worden verduidelijkt. :P

Ik ben er persoonlijk niet zo blij mee... (Met een steeds dunner wordende opdrachtportefeuille).
Ja Pjot, de relatie tussen 'hoeveelheid beschikbaar geld' en 'hoeveelheid goederen' is duidelijk. De volgende stap, nl. de relatie van produktie van goederen (en transport) en milieubelasting, is minder makkelijk te maken. Als je kijkt naar de verschillende IEA-scenario's voor steenkoolgebruik de komende decennia. :D Als de noodzaak er is de steenkoolproduktie op te voeren zal dat ook gebeuren (totdat de geologische, logistieke en andere limieten zijn bereikt = peakcoal). Dit zal afname van milieubelasting door minder goederen + minder transport (gedeeltelijk) teniet doen. Het ECN meldt blij te zijn met het milieu-beleid van Obama, maar meldt ook doodleuk dat de V.S. nog voor honderden jaren steenkool heeft. (bron: lokale krant; het zou dus kunnen dat de journalist het bericht van het ECN verkeerd heeft gelezen of zijn eigen mening voor die van het ECN heeft laten doorgaan; tegenwoordig moet men elk milieu- of energiebericht 2x lezen en er een tijdje over nadenken alvorens een poging te kunnen wagen er een conclusie uit te trekken) Gelukkig voor het milieu is dat laatste niet het geval. De V.S. heeft de beste kwaliteit steenkool al voor een groot deel in CO2 doen opgaan.
Feetje

7. Global warming is een politiek issue. Het gaat erom de bouw van kerncentrales zonder al te veel weerstand van de bevolking er door te kunnen drukken en op die manier minder afhankelijk te worden van aardolie. Kernfusie, de schone, veilige en onuitputtelijke vorm van thermonucleaire energie staat voor de energievoorziening nog nergens. Helaas!
Wereldwijd lijkt kernenergie bezig aan een come-back wegens Global Warming.

Ook de Zweden, vroeger felle tegenstanders zullen weer gaan bouwen.

Ref.: NOS Journaal van 20 uur op vrijdag 02-04-2010.

http://player.omroep.nl/?serid=862&kanaal=tvopjepc.nl

Zo zie je maar weer dat het resultaat van een actie er ook het doel van is. :eusa_whistle:

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.
grobblewobble

Feetje schreef:De temperatuurmetingen aan zo’n enorme bol in de open ruimte met grote temperatuurverschillen aan het oppervlak, lijken inderdaad met een grotere nauwkeurigheid te kunnen dan die waarmee je je lichaamstemperatuur kunt meten in je okselholte. :eusa_whistle:

Ik weet niet hoe dat kan, dat waarnemers vanaf 1850, op Antarctica, op de flanken van de Mount Everest, in de Sahara, op de ruggegraat van Azië, boven de oceanen, in het Amazone-oerwoud, op Sumatra, noem maar op, acht keer per etmaal daar de temperatuur in tienden van graden op thermometers in weerhutten afgelezen hebben.
Nee, zo werkt het niet. Naarmate je meer onafhankelijke metingen doet, neemt de precisie toe. Misschien kan ik dat het beste uitleggen met een voorbeeld.

Stel bijvoorbeeld, dat ik 1 thermometer heb staan en daarop eenmaal de temperatuur aflees. Dan is er een goede kans, dat ik een graad te hoog zit, omdat de thermometer nu eenmaal geen perfect instrument is. Maar stel nu, dat ik in plaats daarvan 500 thermometers heb staan, die allemaal aflees en dan het gemiddelde neem van al die metingen. Het zou nu uiterst onwaarschijnlijk zijn dat ik een graad te hoog zit, want dat zou betekenen dat al die thermometers toevallig tegelijkertijd te hoog zitten. Je hebt dan natuurlijk nog steeds een meetfout, maar die is (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) klein.
Feetje

Klopt…maar het gaat er mij eigenlijk om hoe nauwkeurig die gemiddelde temperatuur van de aarde in de loop van de tijd is.

Ik noem wat locaties waar ik van vermoed dat daar vanaf 1850 tot, zeg maar 1900 met nog niet één thermometer gemeten is. Ik zou wat getallen willen zien van metingen over de aardbol uit die periode. Extrapoleren van temperatuurwaarden voor een aarde met zoveel verschillende en variabele klimaten in de verschillende landstreken is volgens mij gokken.

Helly1975

Stel bijvoorbeeld, dat ik 1 thermometer heb staan en daarop eenmaal de temperatuur aflees. Dan is er een goede kans, dat ik een graad te hoog zit, omdat de thermometer nu eenmaal geen perfect instrument is. Maar stel nu, dat ik in plaats daarvan 500 thermometers heb staan, die allemaal aflees en dan het gemiddelde neem van al die metingen. Het zou nu uiterst onwaarschijnlijk zijn dat ik een graad te hoog zit, want dat zou betekenen dat al die thermometers toevallig tegelijkertijd te hoog zitten. Je hebt dan natuurlijk nog steeds een meetfout, maar die is (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) klein.
Hoe meer stations hoe meer je foutmarges wordt verkleind, eens. Maar wat is de waarde van de gemiddelde temperatuur dan met b.v. die 500 stations?. Dat zegt toch helemaal niets, tenminste als we het hebben om een gemiddelde wereldtemperatuur te gaan “bepalen”. Belangrijker is welke stations zijn hiervoor bepalend? Waar zijn ze gepositioneerd (zijn de metingen onder dezelfde omstandigheden gedaan, met hetzelfde (merk) apparatuur, en voorwaarden)?. In een omtrek van een paar kilometer zijn al gigantische temp. verschillen mogelijk. Daarnaast Rural Areas en Urban areas (Urban Heat Island, en de correcties die men hier op doet d.m.v. populatie aantallen, wat natuurlijk al vreemd is). De verhouding land en oceaan oppervlakken etc. etc.

Dit alles resulteert in zoveel harmoniseren / corrigeren van data dat de foutmarges gigantisch toenemen.

Leuk artikel hierover m.n. het bereik van de stations:

http://wattsupwiththat.com/2010/03/23/why-...hat.com/page/6/

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”