Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
1207
Artikelen: 0

Re: Hamas-Isra

burgerslachtoffers niet tot de eigenverantwoordelijkheid willen rekenen
dus de palestijnse burgers zijn zelf verantwoordelijk als ze gisteren vuurwerk in hun woonkamer hadden? dat de ambulance niet kan uitrukken omdat israel geen brandstof binnen laat is ook eigen schuld dikke bult?

gelukkig nieuwjaar menheffrin
1207

de grijze muis schreef:Ik gaf inderdaad het voorbeeld van Hama in Syrie met 30.000-40.000 doden na een bombardement van Syrie, vervolgens werd het stadje platgewalst.

Ik had ook de Syrische inval in Libanon kunnen vermelden met een veelvoud aan burgerdoden,- men kent wel de troebelen langs de Isr Libanese grens-,. of in de jaren 60 de arabiseringspolitiek in de grensgebieden van Syrie, waar van oudsher de Koerden woonden. Hun land werd onteigend, zonder compensatie. Zij werden staatloos, de kinderen hadden slechts recht op basaal onderwijs. Dat land is een dictatuur.
het is niet omdat het Syrische leger misdaden tegen de menselijkheid pleegt dat elk leger automatisch datzelfde recht heeft. net daarom is er zoiets als de mensenrechten.

dat ik mij daarover niet expliciet uit is omdat het irrelevant is. Het chinese remige is ook onmenselijk, we kunnen het over Birma of pinochet hebben maar ik dacht dat dit topic over hamas vs Israel ging. uiteraard hebben buurlanden misdaden gepleegd maar dat kun je de palestijnen niet verwijten. alsof je een luxemburger zijn onderdrukking verklaard adhv het feit dat de Spanjaarden in Z-Amerika ontelbare bloedbaden hebben aangericht.
De situatie aldaar is zozeer uit de hand gelopen, Er is geen werkbare ethisch aanvaardbare oplossing meer te bedenken nmm
er is altijd een compromis mogelijk. in dit geval is het wel zo dat Israel de palestijnen al zo veel ontnomen heeft dat vooral Israel water bij de wijn zal moeten doen.

en dat Hamas niet veel van Israel moet hebben lijkt me logisch. Hamas is een brede Palestijnse politieke beweging. wie denkt dat die enkel raketten afvuren is eraan voor de moeite.

elk hamaslid zit al 60j in diepste miserie. elk Hamaslid heeft familieleden verloren dankzij ISrael. veel hamasleden zullen voorouders hebben die door Isrel verjaagd zijn. Alle Hamasleiders stellen elke keer weer vast dat Israel geen enkele afspraak nakomt en niet zinnens is om het palestijnse volk een toekomst te geven. zelfs mensenrechten zoals water, medicamenten of voedsel kan er niet af. Eerlijk, welke houding verwacht je van hamas?
Adpruys

1207 schreef:dus de palestijnse burgers zijn zelf verantwoordelijk als ze gisteren vuurwerk in hun woonkamer hadden? dat de ambulance niet kan uitrukken omdat israel geen brandstof binnen laat is ook eigen schuld dikke bult?

gelukkig nieuwjaar menheffrin
Het is voor mij en ook volgens de meeste commentatoren die ik gehoord heb nog altijd onbegrijpelijk dat Hamas het staakt het vuren niet wilde verlengen itt Israël (ondanks dat er ook tijdens de wapenstilstand raketten werden afgevuurd)

De gevolgen moeten voorzien zijn dus is men verantwoordelijk.

Ik weet geen andere verklaring dan dat het zou passen in een lange termijn strategie die niet gericht is op een twee staten oplossing maar op de strategie die Menheffrin uiteenzet. Voor alle duidelijkheid: die is voor Israël onacceptabel.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
de grijze muis

1207 schreef:het is niet omdat het Syrische leger misdaden tegen de menselijkheid pleegt dat elk leger automatisch datzelfde recht heeft. net daarom is er zoiets als de mensenrechten.

.......

.................
Nog ff tijd voor ik vertrek, daarom een korte reactie.

Kun je nu echt zo slecht lezen 1207? Ik gaf voorbeelden van selectieve verontwaardiging. dat slaat niet alleen op dit topic, maar op alle onderwerpen het MO betreffend hier en elders van een aantal lieden die van toeten noch blazen weet en met de wolven meehuilt, zonder het geklets te willen verifieren.

Uiteraard is het niet zo dat als de een over de schreef gaat de ander dat ook mag. De stilte bij misdaden dagelijks door arabische regimes gepleegd is indrukwekkend.

Hamas hamas, alle joden aan het gas. Een frisse jongensclub dat Hamas. Echt een club om je je sympathie te geven. Echte vrijheidsstrijders, die alles op alles zetten om de eigen bevolking te ontzien. Man toch, die burgerbevolking interesseert ze geen ene rotmoer. Ze hebben een hoger doel. Dar al harb en uiteindelijk een theocratie, die erger is dan het manke democratische Israel, waar de godsdienst nmm een veel te grote rol speelt in de politiek.

Heb je de door Menheffrin aangehaalde teksten eigenlijk wel gelezen? Of sla je die maar over omdat ze niet in je kraam van pas komen? Ze verstoren immers het beeld van die frische froehliche jongensclub.
Adpruys

Michel

Dit is helaas niet de onderbouwing die ik verwachtte. Of er sprake is van latent anti-semitisme of dat je toevallig de verkeerde bronnen geraadpleegd hebt laat ik in het midden. Het getuigt iig niet van intelligentie te verwachten dat dergelijke feitelijke onjuistheden op dit forum onopgemerkt zouden blijven.
Hoe weet jij zo zeker dat jij de juiste bronnen heb geraadpleegd ?

Anti-semitisme wordt als veel erger beschouwd als moslim haat of homo haat etc en dat heeft wel degelijk een direct verband met de 2e wereld oorlog. Bij de term anti-semitisme stopt elke discusie.

Hierdoor is er is een latente behoudendheid tav wat we durven/mogen zeggen tegenover israel en de joden. En als je het wel durft dan ben je gelijk anti-semitist. En mede door dit fenomeen kan israel ongestoord hun gang blijven gaan want het westen durft geen vuist te maken tegen al die israeliese geweldadigheid.

Dat israel mede is ontstaan uit ons schuld gevoel dat is volgens mij een feit. Israel had miscchien evengoed wel ontstaan maar niet met een mandaat in een ander z'n land. Wij hebben land weggegeven wat niet echt van ons was want het land is toch van de mensen die er in wonen en niet van de bezetters.
Ik weet geen andere verklaring dan dat het zou passen in een lange termijn strategie die niet gericht is op een twee staten oplossing maar op de strategie die Menheffrin uiteenzet. Voor alle duidelijkheid: die is voor Israël onacceptabel.
Wat ik zie in jou argumentatie is dat als israel een voorstellen verwerpt dan is dat logisch maar als de palestijnen dat doen dan zijn zij verantwoordelijk voor het mislukken van een overleg. Jij vindt dat de palestijnen alles maar moeten accepteren terwijl er is hun al zoveel afgepakt. Het enige wat ze nog hebben is hun eigenwaardigheid en moeten ze dat nu ook nog verkwanselen.

Kijk jij bent gewoon pro-israel en dat mag natuurlijk maar wees daar dan eerlijk over. Maar doe dan niet net als of jou mening objectief is en weet dat als jij informatie over dit conflict leest dat je dan automatisch argumenten selecteert die bij jou subjectieve mening past. Dus stop met het verwijten dat anderen verkeerd zijn geinformeerd wat dat ben jij ook.
1207

mijn probleem zit hem in een algemene houding.

wat er vandaag gebeurt is een zware schending van mensnerechten. Het sterkste leger ter wereld is bezig met moord- en slachtpartijen op 1.5 miljoen burgers.

Milosevic en co stonden voor veel minder voor het strafhof in den haag. Velen hier kijken dus eerst naar de dader vooraleer men de misdaad beoordeelt. milosevic de slechte pleegt genocide en krijgt levenslang. Israel de goede doet hetzelfde en plots is elk excuus, hoe dom ook, aanvaardbaar om deze slachtpartij goed te keuren.

modknip: zin die niet aan de regels voldeed is verwijderd
1207

de grijze muis schreef:Nog ff tijd voor ik vertrek, daarom een korte reactie.

Kun je nu echt zo slecht lezen 1207? Ik gaf voorbeelden van selectieve verontwaardiging.
het gaat hier om Hamas en ISrael. als je mij verplicht om eerste alle misdaden in de menslijke geschiedenis te veroordelen vooraleer ik iets negatiefs over israel mag zeggen dan zijn we uitgepraat. dan ben ik op mijn sterbed nog bezig met dat lijstje
Uiteraard is het niet zo dat als de een over de schreef gaat de ander dat ook mag. De stilte bij misdaden dagelijks door arabische regimes gepleegd is indrukwekkend.
dat weet en veroordeelt iedereen. wat wil je nu eigenlijk zeggen? Egypte heeft ooit miljoenen slaven gehad om zijn pyramides te kunnen bouwen. keurt dit de huidige Israelischemoord en slachtpartijen goed???
Hamas hamas, alle joden aan het gas. Een frisse jongensclub dat Hamas. Echt een club om je je sympathie te geven.
de taliban hadden nochtans onze sympathie toen ze tegen de Russen vochten.

opnieuw de dubbele standard en moraal.

Hamas, Plo, Fatah zijn het gevolg vd israelische onderdrukking. ook aan ISraelische kant vind je even vriendelijke uitspraken. Goerion en Netanyahu waren/zijn daar redelijk bedreven in.
Echte vrijheidsstrijders, die alles op alles zetten om de eigen bevolking te ontzien. Man toch, die burgerbevolking interesseert ze geen ene rotmoer.
dat is wat Israel je wijsmaakt. .

maar ja, livni zegt dat er geen humanitaire problemen zijn en dat Israel enkel militaire installaties aanvalt. hoe je die bom van een ton verklaart die 30 man heeft vermoord en een hele woonblok heeft doen instorten weet ik ook niet.

Israelisch leger is toch niet zo blind dat ze het onderscheid tussen woonblok en raketinstallatie niet meer kunnen maken
Adpruys

Hoe weet jij zo zeker dat jij de juiste bronnen heb geraadpleegd ?
Normaliter vraag ik bij twijfel naar de bron. In dit geval was er geen discussie mogelijk. De foutieve info in het antwoord daarop zie je wellicht ook. Die laat ik verder maar even passeren.
Anti-semitisme wordt als veel erger beschouwd als moslim haat of homo haat etc en dat heeft wel degelijk een direct verband met de 2e wereld oorlog. Bij de term anti-semitisme stopt elke discussie.

Hierdoor is er is een latente behoudendheid tav wat we durven/mogen zeggen tegenover israel en de joden. En als je het wel durft dan ben je gelijk anti-semiiet. En mede door dit fenomeen kan israel ongestoord hun gang blijven gaan want het westen durft geen vuist te maken tegen al die israeliese geweldadigheid.
Als iemand fictie als waarheid verkoopt, complotten van joden wereldwijd veronderstelt of aan handelingen van joden of Israël intenties toeschrijft die niet gebaseerd zijn op feiten loop je het risico beschuldigd te worden van antisemitisme. Ook vergelijkingen tussen nazipraktijken en hetgeen in Israël gebeurd ligt gevoelig.
Dat Israel mede is ontstaan uit ons schuld gevoel dat is volgens mij een feit. Israel had miscchien evengoed wel ontstaan maar niet met een mandaat in een ander z'n land. Wij hebben land weggegeven wat niet echt van ons was want het land is toch van de mensen die er in wonen en niet van de bezetters.
De grond is voor een groot deel gewoon gekocht destijds. Wat betreft de beginjaren van Israël blijf ik bij mijn standpunt dat de steun van Westerse landen juist zeer te wensen overliet. Discussie daarover past echter beter in een geschiedenistopic.
Wat ik zie in jou argumentatie is dat als israel een voorstellen verwerpt dan is dat logisch maar als de palestijnen dat doen dan zijn zij verantwoordelijk voor het mislukken van een overleg. Jij vindt dat de palestijnen alles maar moeten accepteren terwijl er is hun al zoveel afgepakt. Het enige wat ze nog hebben is hun eigenwaardigheid en moeten ze dat nu ook nog verkwanselen.

Kijk jij bent gewoon pro-israel en dat mag natuurlijk maar wees daar dan eerlijk over. Maar doe dan niet net als of jou mening objectief is en weet dat als jij informatie over dit conflict leest dat je dan automatisch argumenten selecteert die bij jou subjectieve mening past. Dus stop met het verwijten dat anderen verkeerd zijn geinformeerd wat dat ben jij ook.
Perfect geïnformeerd ben ik zeker niet en pro-Israël zeker wel maar wat betreft als ik stel dat een strategie met een doel dat lijnrecht staat op het bestaan van Israël dan is het een objectieve vaststelling dat dit onacceptabel is voor de meeste mensen in Israël en dus niet iets waar mensen die streven naar vrede, welvaart en vrijheid zich voor zouden moeten inzetten.

Momenteel is het zeker lastig een strategie voor de Palestijnen uit te zetten die voor hen op korte en lange termijn gunstig is. De eerste intifada kun je beschouwen als een succes voor de Palestijnen die na de belangrijke handreikingen van Rabin en later Barak, uit had kunnen monden in de vrede van 1999 of 2000. De tweede intifada, die veel bloediger is lijkt toch duidelijk een averechts effect te hebben. Ook de verdeeldheid onder de Palestijnen betekent dat voor Israël een vredesakkoord op zichzelf nog geen enkele garantie op veiligheid biedt. Hamas vormt een groot struikelblok voor vrede.

Adpruys

1207 schreef:keurt dit de huidige Israelischemoord en slachtpartijen goed???

maar ja, livni zegt dat er geen humanitaire problemen zijn en dat Israel enkel militaire installaties aanvalt. hoe je die bom van een ton verklaart die 30 man heeft vermoord en een hele woonblok heeft doen instorten weet ik ook niet.

Israelisch leger is toch niet zo blind dat ze het onderscheid tussen woonblok en raketinstallatie niet meer kunnen maken
Misschien had ik iets gemist dacht ik daarstraks na lezing van deze grote woorden en ging op onderzoek uit. Mocht dit zo zijn dan bij voorbaat mijn excuses. Maar ik denk toch dat je refereert aan de bom die Hamaskopstuk Rayan doodde. Mede omdat er explosieven in zijn huis lagen die door de bom ontploften, verloren ook twee vrouwen en vier kinderen van hem het leven. Aangezien deze Rayan eerder zijn zoon op zelfmoordexpeditie stuurdde waar burgers omkwamen kan ik dit niet als het grootste drama van deze oorlog zien. Rayan zal toch ook tevreden zijn met zo'n eind.

20%-25% van de slachtoffers in Gaza worden burgerslachtoffers genoemd. Mede gezien dit dichtbevolkte gebied zou ik de term genocide even nader onderbouwd willen zien.

1207

Maar ik denk toch dat je refereert aan de bom die Hamaskopstuk Rayan doodde. Mede omdat er explosieven in zijn huis lagen die door de bom ontploften, verloren ook twee vrouwen en vier kinderen van hem het leven.
neen, we gooien massaal woonblokken plat, er sterven een 30tal burgers waaronder vrouwen en kinderen en uiteraard is de Israelische versie dat Rayan heeft zitten klooien met zijn eigen dynamiet en dat het Israelische leger niets gedaan heeft :D

jij hebt er absoluut geen probleem mee dat Israel al duizenden burgers ofwel vermoord ofwel zwaargewond heeft en slikt braafjes elk excuus van Israel om dit soort misdaden goed te praten. jij

nog zo'n leuk excuus: israel heeft het recht ziekenhuizen/moskeen/universiteiten, brandweerkazernes plat te gooien omdat daar hamasleden verzorgd worden/vergaderen/geholpen worden waardoor die gebouwen maw terroristische installaties zijn. de kinderen van Rayan staan in de statistieken als terroristen omdat zij nauwe banden hadden met de hamastop. gaan we echt dit soort perverse woordspelletjes spelen?
Mede gezien dit dichtbevolkte gebied zou ik de term genocide even nader onderbouwd willen zien.
als je weet dat je geen morele basis hebt en dan zijn semantische spelletjes dat de volgende stap.

Sebrenica is algemeen aanvaard als genocide. wat vandaag en de afgelopen 60J in de gaza gebeurt heeft al meer slachtoffers opgeleverd.

uiteraard behoort Israel tot de goeden en mag je termen als genocide of volkerenmoord niet in de mond nemen :P
Ike

Adpruys schreef:Misschien had ik iets gemist dacht ik daarstraks na lezing van deze grote woorden en ging op onderzoek uit. Mocht dit zo zijn dan bij voorbaat mijn excuses. Maar ik denk toch dat je refereert aan de bom die Hamaskopstuk Rayan doodde. Mede omdat er explosieven in zijn huis lagen die door de bom ontploften, verloren ook twee vrouwen en vier kinderen van hem het leven. Aangezien deze Rayan eerder zijn zoon op zelfmoordexpeditie stuurdde waar burgers omkwamen kan ik dit niet als het grootste drama van deze oorlog zien. Rayan zal toch ook tevreden zijn met zo'n eind.

20%-25% van de slachtoffers in Gaza worden burgerslachtoffers genoemd. Mede gezien dit dichtbevolkte gebied zou ik de term genocide even nader onderbouwd willen zien.

Waar haal je die cijfers? Wie heeft die uitgegeven? Als het Israëlische leger die uitgeeft, neem dat dan gerust met een korrel zout en dan refereer ik je naar de laatste post van 1207.
1207

Ook vergelijkingen tussen nazipraktijken en hetgeen in Israël gebeurd ligt gevoelig.
De nazi's kwamen zelfs niet op het idee om het Warschaughetto massaal plat te bombarderen. ga je nu met die onzin stoppen?
De grond is voor een groot deel gewoon gekocht destijds. Wat betreft de beginjaren van Israël blijf ik bij mijn standpunt dat de steun van Westerse landen juist zeer te wensen overliet. Discussie daarover past echter beter in een geschiedenistopic.
tsja verkocht voor een appel en een ei. palestijnen die niet wilden verkopen werden verjaagd of afgeslacht. geweldige verkoopsovereenkomst. uiteraard vertelt israel dat elke palestijn de vrije keuze had :D .

Als de joden het land eerlijk gekocht hadden dan had de staat ISrael nooit bestaan. zoveel geld, om duizenden palestijnen uit te kunnen kopen, hadden zelfs de Joodse organisaties in die tijd gewoon niet.

denk nu toch eens 5 minuten na als je dergelijke Israelische beweringen leest

maar je zegt dat je pro ISrael bent. dus jij bent het ermee eens dat de conventie van geneve een waardeloos vodje papier is? jij bent tegen een internationale samenwerking en internationaal recht en zaken zoals de VN? jij bent tegen vluchtelingenrecht? jij bent tegen oorlogsrecht? (dit zijn allemaal zaken die aantoonbaar genegeerd en verworpen worden door ISrael)

Adpruys, da's knap!
waanzin

Kleine nieuws update Israëlische artillerie is begonnen met de Gaza strook onder vuur te nemen.

artikel hier over: artikel

Dit lijkt mij een zeer slecht idee, er zullen veel meer burgerslachtoffers vallen, radio gestuurde vliegtuigbommen en raketten zijn zeer nauwkeurig. Moderne artillerie is ook redelijk nauwkeurig maar in een dicht bevolkt gebied als Gaza waar elke meter er naast het gevaar voor de buren (onschuldige burgers ) vergroot, onverantwoord om te gebruiken.

Hier mee toont Israël hoe weinig erge het burgerslachtoffers vindt

ps bedankt Jan Van De Velde voor de spellings controle
jhnbk

Het probleem (internationale aanvaarding) schuilt helaas in de morele verplichting van "ze hebben toch al veel geleden, we moeten ze steunen". "Geen enkel" land durft het aan om de Joden iets in de weg te legen of openlijk de schuld bij de Joden te leggen; ze worden dan immers als antisemitisch bestempeld.

Het is echter wel verkeerd om de schuld alleen bij de Palestijnen te leggen die het bestand niet meer respecteerden. Want als ik het goed voor heb deed Israël dat ook niet.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Politicologie en Economie”