Phys schreef:Topics samengevoegd.
Je bedoelt: 'de kans gaat naar nul' of 'de limiet is nul' :eusa_whistle:
Waarom? We zijn nog nooit buiten ons eigen zonnestelsel geweest, laat staan 'miljarden kilometers' verderop. We hebben nog maar een ontzettend klein gedeelte van het heelal 'verkend'. Ik denk dat je onze huidige capaciteiten overschat.
Het gaat niet zozeer om onze eigen capaciteiten, maar om die van de aliens. Mocht inteligent leven vrij algemeen zijn, dan zou het healal bruizen van de daarbij behorende signalen. Dan zouden we allang bezocht zijn en of uitgeroeid of in een of andere commune zijn opgenomen.
Ik schat onze capaciteiten op dit moment dusdanig in dat we -als we het zouden moeten of willen- ons zonnestelsel zouden kunnen veroveren. Niet lang daarna naar de dichtsbijzijnde potentiele planeten zouden kunnen migreren en binnen een 100 miljoen jaar de hele melkweg zouden kunnen bewonen. En ik schat denk ik conservatief. Dat zou ook veel sneller kunnen.
Maar of dat ooit gebeurt betwijfel ik. Omdt a. het nog door geen ander vok is gedaan en b. is een wat egocentrischere reden:
Ik voel mij als mister average. Toen toeval besloot om mij geboren te laten worden koos ze voor het dichtsbevolkte continent, het dichtsbevolkte land en een middelgrote stad. Dit als lokatie in de ruimte. Ik denk dat ze ook koos voor net zo'n voorspelbare lokatie in de tijd. En dat is dus toen er heel veel mensen waren. Dat was niet in het begin, ook niet op het eind, maar ergens middenin, vlak na een grote oorlog met een babyboom.
Aangezien we nog maar zo'n vreselijk korte geschiedenis hebben die getuigt van enige intelligentie, hebben we derhalve ook niet zo vreselijk lang meer te gaan. Als ik echt de mister average ben.
Ik denk dus dat kosmische rampen, rampen die het leven ernstig kunnen bedrijgen te vaak voorkomen om tot een situatie te komen waarin intelligent leven langdurig de tijd krijgt om zich te verspreiden over een groot genoeg deel van de melkweg. Dat wij aan de rand zitten van de onze, heeft daar iets mee te maken.