iK heb mij verkeerd uitgedrukt:Bartjes schreef:Ik neem aan dat a ten opzichte van het eerder gedefinieerde voorkeursreferentiestelsel (voor het gemak aangeduid als VR) bepaald wordt. En verder dat F = m.a in VR opgaat.
(Ik geef hier vector-grootheden vet aan.)
Stel nu dat een deeltje met massa m in VR onderhevig is aan een gravitatiekracht G (gericht maar de oorsprong O van VR). Wat voor beweging krijgt dit dan?
De totale kracht F die erop werkt is de som van de gravitatiekracht G en de tegenwerkende kracht T. Dus:
F = G + T
F = m.g + -m.a
Maar we hebben ook:
F = m.a
Combinatie geeft:
m.a = m.g + -m.a
a = g + -a
2.a = g
a = ½ .g
Wat doen we hiermee?
Verder is voor een eenparig rechtlijnig met snelheid v door VR bewegend deeltje de tegenwerkende kracht T gelijk aan 0, omdat het in dat geval immers in VR niet versnelt. Maar dan helpt T ook niet mee om het deeltje met de aarde te laten meedraaien.
-F is de grootte van de tegenwerkende kracht die wel = m.a (want dat komt dan overeen met de traagheid van een lichaam)
in grootte maar niet veroorzaakt wordt door m.a maar door andere EM-tegenwerkende krachten.
Welke en hoe die tegenwerken weet ik nog niet, daarom studeer ik eerst verder om deze ( duistere ) krachten te ontdekken.