Erelce
Artikelen: 0

Re: Extra eigenschap nodig van een deeltje

Bartjes schreef:Ik neem aan dat a ten opzichte van het eerder gedefinieerde voorkeursreferentiestelsel (voor het gemak aangeduid als VR) bepaald wordt. En verder dat F = m.a in VR opgaat.

(Ik geef hier vector-grootheden vet aan.)

Stel nu dat een deeltje met massa m in VR onderhevig is aan een gravitatiekracht G (gericht maar de oorsprong O van VR). Wat voor beweging krijgt dit dan?

De totale kracht F die erop werkt is de som van de gravitatiekracht G en de tegenwerkende kracht T. Dus:

F = G + T

F = m.g + -m.a

Maar we hebben ook:

F = m.a

Combinatie geeft:

m.a = m.g + -m.a

a = g + -a

2.a = g

a = ½ .g

Wat doen we hiermee?

Verder is voor een eenparig rechtlijnig met snelheid v door VR bewegend deeltje de tegenwerkende kracht T gelijk aan 0, omdat het in dat geval immers in VR niet versnelt. Maar dan helpt T ook niet mee om het deeltje met de aarde te laten meedraaien.
iK heb mij verkeerd uitgedrukt:

-F is de grootte van de tegenwerkende kracht die wel = m.a (want dat komt dan overeen met de traagheid van een lichaam)

in grootte maar niet veroorzaakt wordt door m.a maar door andere EM-tegenwerkende krachten.

Welke en hoe die tegenwerken weet ik nog niet, daarom studeer ik eerst verder om deze ( duistere ) krachten te ontdekken.
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).
Erelce
Artikelen: 0

Re: Extra eigenschap nodig van een deeltje

Erelce schreef:iK heb mij verkeerd uitgedrukt:

-F is de grootte van de tegenwerkende kracht die wel = m.a (want dat komt dan overeen met de traagheid van een lichaam)

in grootte maar niet veroorzaakt wordt door m.a maar door andere EM-tegenwerkende krachten.

Welke en hoe die tegenwerken weet ik nog niet, daarom studeer ik eerst verder om deze ( duistere ) krachten te ontdekken.
vooraleer hier verder te redeneren en eigenlijk blijven gissen, wil ik enkele experimenten nemen,...

zie :

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...15150&st=30
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Terug naar “Relativiteitstheorie”