Wat de media betreft heeft die zaak echter twee kanten: zou de kijker de voorkeur geven aan degelijke informatie over de standpunten en achtergronden van de politieke leiders en partijen, dan hadden de media er niet mee weg gekomen de verkiezingen tot een show of wedstrijdje te reduceren.
Goh, dat er dergelijke debatten zijn, lijkt me niet zozeer het probleem. Niet iedereen is inderdaad geinteresseerd in lange inhoudelijke discussies. Maar dat alle belangrijke debatten in de afgelopen campagne zo'n format zouden hebben, is dan weer wel een groot probleem. Zijn er ook degelijke debatten met impact gevoerd?
Bovendien komt de 'klassieke' media er niet mee weg, journalisten zijn één van de minst betrouwbare beroepen, net nog betrouwbaarder dan politici. Er komt dan ook veel alternatieve media op de laatste tijd, bijvoorbeeld dewereldmorgen, Apache, geenstijl, ... en dat met (groot) succes.
Wat bedoel je hiermee?
Dat ik niet goed snapte
waarom in Nederland mensen zo strategisch stemden. Dat ze strategisch stemden is eerder in het topic al aangetoond.
Partijen proberen ook hier mensen strategisch te laten stemmen.
Uiteraard, dat is gewoon deel van het politieke spel. Maar '
de media' zou dat net niet mogen doen, lijkt mij. Op die manier versterk je de particratie ten koste van de democratie.
Ik weet ook niet wat doen. Ik ben voor Bart De Wever als persoon en politicus maar eigenlijk niet voor heel zijn ideologie (ik bedoel deels).
Als voorzitter van de Belgische Piratenpartij zou ik zeggen dat je op ons moet stemmen
Zo kunnen we veel meer transparantie en democratie binnen brengen in het bestuur. Als je op Bart De Wever kunt stemmen, dan kun je voor zowel de provinciale als gemeentelijke lijst Piratenpartij stemmen.
Persoonlijk zou ik gewoon aanraden om te stemmen op de partij waar je je echt het meest kunt in vinden, los van of ze nu 40% gaan halen of niets. Laten we wel wezen, Patrick Jansens, Bart De Wever hebben mooi samengewerkt in hun campagne en gaan gewoon samen met hun tweetjes verder de komende verkiezingen.