Rhiannon
Moderator
Artikelen: 0
Social:

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Dan moet ik nog even diepgravender onderzoek doen.

Trouwens Jan, op die foto wordt niet gebreid maar geboet of wordt dat alleen in Katwijk zo genoemd.
Contra principia negantem disputari non potest.
Jan van de Velde
Moderator

Rhiannon schreef: op die foto wordt niet gebreid 

Jaja, dat soort slimmeriken hebben ze net nodig voor de rechtbank:
"But, Your Honour, I wasn't aan het breien, I was only aan het boeten".

Bij mijn weten is boeten repareren, en breien nieuwe netten maken, en die foto plakte ik ook bewust.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
megabon

one day you will know
Dido

En die vreemde dingen leiden echt wel tot onverantwoorde vonnissen
 http://www.ad.nl/nieuws/belager-van-jacob-1-vrijuit-vanwege-bizarre-nieuwe-wet~a314e6dd/
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
tempelier

Ik dacht dat dit soort wetten meer werd aangenomen in de achterlijke staten van de VS.

Zoals in Indiana waar men op een haar na een wet had aangenomen om pi vast te leggen.

PS.
Vroeger was er een wet in Californië, die het strafbaar maakte als de vrouw boven ging.  :lol: 
Of die wet nog bestaat weet ik echter niet.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Ger

Rhiannon schreef:Op het springen van een gebouw staat de doodstraf.
De doodstraf is alleen in 2004 ongrondwettelijk verklaard en sindsdien is het ondanks diverse pogingen om dat te herstellen, niet meer ingevoerd. Sinds 2008 beschikt New York ook niet meer over de mogelijkheid om mensen te executeren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_New_York

Ik weet dus niet hoe oud dat lijstje is, maar misschien is het eens aan herziening toe. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Rhiannon
Moderator
Social:

Het gaat er juist om dat deze wetten nooit zijn aangepast aan de veranderende tijd of de grondwet, net zoals er in het Verenigd Koninkrijk nog wetten zijn die de doodstraf nog noemen ondanks dat deze in 1998 is afgeschaft. Toch bestaat er nog een wet die stelt dat een poging tot zelfmoord bestraft kan worden met de doodstraf (sic).

@ Tempelier: die wet heb ik niet kunnen vinden. Wel bestaan in Californië nog steeds de volgende vreemde wetten:

-  Dieren mogen niet in het openbaar copuleren als ze zich binnen 1500 voet van een kroeg, school of gebedsruimte bevinden
-  Zonneschijn wordt gegarandeerd aan de massa
-  Vrouwen mogen niet autorijden in een ochtendjas
-  Een voertuig zonder chauffeur mag niet harder rijden dan 60 mijl per uur
-  Badhuizen zijn tegen de wet
-  Het is verboden om cowboylaarzen te dragen tenzij men aantoonbaar minstens twee koeien bezit

En ook:

-  Het doen ontploffen van een kernlading binnen de gemeentegrenzen van Chico zal worden bestraft met een boete van 500 dollar
tempelier

Misschien zat ik er naast wat Californië betreft.
Was al weer lang geleden dat ik het las.

Maar van iemand anders kreeg ik deze:

http://www.leukedinges.be/gekkewetten.php

Voor het waarheids gehalte kan ik niet instaan.
Wel voor de vermakelijkheid.

PS.
Dat met pi in Indiana staat echt wel vast hoor.
ArcherBarry
Moderator

In de UK waren er de Witchcraft laws sinds ongeve 1400 om zogenaamde heksen te berechten. Hoewel volgens mij nog steeds niet afgeschaft, Is de laatste rechtspraak met deze wetten in 1950 uitgevoerd
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
tempelier

ArcherBarry schreef: In de UK waren er de Witchcraft laws sinds ongeve 1400 om zogenaamde heksen te berechten. Hoewel volgens mij nog steeds niet afgeschaft, Is de laatste rechtspraak met deze wetten in 1950 uitgevoerd
In UK worden maar heel zelden wetten afgeschaft.

Er is echter ook een wet (geweest??) die het strafbaar stelt om bovennatuurlijke krachten te claimen.

Ik dacht dat het in 1950 om deze wet ging.
Rhiannon
Moderator
Social:

Ter aanvulling of ArcherBarry's laatste post: De laatste versie van de Witchcraft Act uit 1735, als vervanging van zowel de Schotse Act van 1563 en de Engelse Act van 1604, gaat niet zozeer over hekserij als wel over het feit dat iemand die claimde over de krachten te beschikken om geesten te kunnen oproepen, de toekomst te voorspellen of gestolen spullen terug te vinden, gestraft zou worden als een zwerver en oplichter. Er stonden boetes en gevangenisstraf op.

Deze Witchcraft Act is in Engeland inderdaad van kracht gebleven tot halverwege de 20e eeuw, toen hij in 1951 werd vervangen door de Fraudulent Mediums Act die een verbod inhield op paragnosten, mediums of andere spiritisten met het doel mensen te bedriegen en geld afhandig te maken, tenzij bedoeld als vermaak. Deze laatste is ingetrokken op 26 mei 2008 door de nieuwe Consumer Protection Regulations.

In 1944 werd Helen Duncan nog 9 maanden gevangen gezet onder de <i>Witchcraft Act</i> op grond van het feit dat ze had beweerd geesten op te roepen. De militaire inlichtingendienst zou bang zijn geweest dat zij de plannen voor D-day zou kunnen onthullen. Zij was niet de laatste persoon die werd veroordeeld. Dat was Jane Rebecca Yorke, veroordeeld in 1944. Zij kreeg een boete van 5 pond en drie jaar voorwaardelijk, omdat zij al 72 was. In 1950 was inderdaad de laatste keer dat de wet werd gebruikt tegen een medium, maar daar is verder niets meer mee gedaan.

Wel is de Witchcraft Act nog steeds kracht in Noord-Ierland, hoewel niet meer toegepast.
Ook geldt dezelfde Witchcraft Act nog steeds in Israel, waar hij werd geïntroduceerd in de tijd toen het toenmalige Palestina nog een Brits Mandaatgebied was.

En in 1957 (!) werd in Zuid Afrika de Witchcraft Suppression Act 3 vastgesteld, gebaseerd op de Witchcraft Act van 1735. Sinds 2012 wordt de grondwettelijkheid van de wet onderzocht. 
anusthesist

Die oude wetten werken wel prima op de lachspieren haha :D

Vergeet niet dat Nederland ook een paar pareltjes heeft:

- Tot voor kort was blasfemie bij wet verboden en in de bijzondere gemeentes geldt de wet op blasfemie nog steeds.

- En recent in het nieuws vanwege Erdogan: het is bij wet verboden een staatshoofd van een bevriende natie te beledigen.

Dus kom maar op AIVD: Merkel is een lelijk wijf zonder enige politieke visie om maar politiek correct over te komen.

Kijken of ik vannacht van mijn bed wordt gelicht.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
ArcherBarry
Moderator

Inderdaad, hoe zit dat voor potentieel aanstaande staatshoofden?

De intelligentie van Donald Trump is volgens mij nog lager dan die van Donald Duck, en zijn sociale intelligentie Is zeker lager dan Donald Duck

Dido

Eigenlijk vind ik dit nog meer zorgwekkend dan het blijven bestaan van die oude wetten die, hoop ik, in de meeste gevallen opzij worden geschoven. Maar bij de gas-boetes gaat het echt om heel recente wetten die van kracht zijn geworden in die gemeentes/ steden. En daar zitten echt wetten tussen, inderdaad, die bijna te belachelijk zijn om echt te kunnen zijn...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
ArcherBarry
Moderator

Weet je zeker dat die gas-boetes niet op 1 april gepubliceerd worden? Ik ben het met Dido eens dat sommige te belachelijk voor woorden zijn.

Natuurlijk als je verder zoekt, kom je nog veel meer vreemde / uit de tijd wetten tegen. Nog een paar grappige welke ik heb gevonden zijn:

Het is illegaal om te sterven in het Britain House of Parliament

In Frankrijk mag je een varken geen Napoleon noemen

Britse marineschepen moeten wanneer zij de haven van Londen invaren een drum/vat rum aan de beheerder van de Tower of London geven

In Indonesië wordt mastrubatie bestraft met onthoofding

In Engeland moet iedere man van 15 jaar of ouder 2 uur per dag boogschieten oefenen met een longbow

In Victoria Australië, mag alleen een gekwalificeerde electricien een kapotte lichtbol vervangen, anders riskeer je een boeten van AU$10,-

In Japan mogen sinds 2009 mannen van 40 jaar of ouder geen middel omtrek hebben van meer dan 31 in (±80cm) en vrouwen niet meer dan 35 in (±90cm). Interessant detail, Sumoworstelen komt uit Japan, dus sumoworstelaars moeten voor hun 40e dus of dood of weg uit het land...

Terug naar “Sciencetalk café”