Dit soort toestelletjes wordt zowat overal te koop aangeboden aan prijzen variërend tussen € 25 en (hou u vast...) > € 400. Zie bijvoorbeeld
http://www.twenga.nl/usb-microscoop.html .
Ik raad de aanschaf ervan met klem af. De prestaties ervan zijn, in het beste geval, matig, er is geen enkele uitbreidingsmogelijkheid en je leert er ook niet mee microscoperen.
Als ik zo'n beetje uit de losse pols het midden schat van de prijzen van dat aanbod, kom ik uit op een € 100 - € 150. Dat is exact de prijs die ik wil betalen voor een goede tweedehands microscoop in redelijke staat, categorie "routine-labmicroscoop". Binnen dat prijssegment is er een enorm aanbod, al helemaal voor wie wat geduld heeft. Voorbeelden van dergelijke microscopen: Zeiss GFL, Zeiss Standard 14, 16, 18. Will VB 3xx - reeks, Leitz SM, SM-Lux, Olympus CH en CH-2, Nikon E, Alphaphot en Labophot, ...
En vaak kan het nog een stuk goedkoper, als men oog heeft voor regionale voorkeuren: Zeiss en Reichert zijn niet bijster gegeerd in Engeland, de Britse merken (Beck, CTS, Vickers, Baker, ...) zijn dan weer niet populair op het vasteland. Om maar dat te zeggen.
Als dit soort "USB-microscopen" al een verdienste zou hebben, dan is het wel dat ze welmenende beginners weghoudt van waar echte microscopen verhandeld worden. Als al die beginners zich zouden storten op de tweedehandsmarkt zou dat de prijzen ongetwijfeld fors doen stijgen. Dat vinden "senior-microscopisten" (vergeef me mijn arrogantie) dan weer niet zo leuk.
Overigens: een microscoop, zeker een tweedehands exemplaar, wordt geëvalueerd op basis van zijn mogelijkheden en de geschatte waarde van het geheel, op basis van objectieve informatie, zoals die min of meer kan gefilterd worden uit de catalogi en prijslijsten van de fabrikant.
Zeker en vast niet op basis van praatjes van de verkoper over levend-bloed-analyse of koikarperonderzoek. Af en toe pleeg ik weleens de draak te steken met dat soort kwakblabla, zie bvb .
hier.