De machine is af, nou ja, sort of.
Er is een probleem, want hij doet het niet.
Ik kom er nog niet achter wat de oorzaak is en kan tip's ideeën gebruiken!
Gereed, maar dood als een pier..
Hieronder wat detailfoto's en toelichting
Het contact tussen de conductorarmen en de sectoren is goed, ook bij hoog toerental.
De collectorkammen zitten dicht bij de sectoren, en zijn elektrisch goed verbonden met beide elektroden en de centrale condensatorplaten in de Leidse flessen. En de verbinding tussen de buitenzijden van de Leidse flessen is in orde, evenals de isolatie tussen de condensatorplaten van de flessen.
De mechanische verbinding tussen beide collecorkammen is bijna 40 cm hoogwaardig isolerend materiaal. Daartussen kan geen lek optreden lijkt mij.
En hier zijn beide conductorarmen met opzet verkeerd geplaatst.
Alle verbindingen en isolaties zijn met een gewone multimeter doorgemeten en (voor zover dat te bepalen is) akkoord. Na het opstarten van de machine gebeurt er werkelijk helemaal niets. Geen vonkje, geen corona, geen gesis, geen ozonlucht, geen meetbaar voltage, niks..
Van alles nagelopen, en zelfs de conductorarmen met opzet verkeerd geplaatst, zie de laatste afbeelding. De acrylschijf draait met de klok mee, en dat houdt in dat de conductorarm van linksboven naar rechtsonder moet gericht staan, anders werkt de machine niet. En misschien zit hier een hint voor een oplossing van het raadseltje: Nu ik ze bewust verkeerd plaats (rechtsboven naar linksonder terwijl de voorste schijf met de klok mee draait), gebeurt er wél wat: Overal verschijnt corona bij alle vier de conductorborsteltjes en er is vonkoverslag tussen de collectorkammen en de sectoren die langs komen en de ozonlucht is sterk. Maar er onstaat geen vonk tussen beide elektrodenbollen, ook niet als ik ze werkelijk vlak bij elkaar plaats, en er is geen meetbaar voltage daartussen. Ook de Leidse flessen ontkoppelen heeft geen effect.
Voorts heb ik met een opgewreven staaf acrylglas getracht de sectoren van een voorspanning te voorzien om zo het opslingeren van het voltage te starten, maar ook dat gaf geen succes. Ook heb ik de opbouw, verbindingen en werking nagelopen a.d.h.v. dat werkende kartonnen exemplaar, en geen verschil kunnen constateren.
Wie heeft er een zinnig tip of inzicht dat mij verder helpt, want eigenlijk moet deze machine nu gewoon werken...