tuander schreef: ↑zo 12 dec 2021, 16:56
Van die twee ben ik intuitief het meest geneigd om te 'geloven' in de juistheid van Newton's F=m*a.
Wetenschap heeft niets met geloven te maken en intuïtie kan gevaarlijk zijn.
Over kinetische energie als rechtevenredig met het kwadraat van de snelheid heb ik ook wel m'n twijfels.
Dat komt ook door de grootheid impuls (in english 'momentum') p = m*v
Impuls is een grootheid die rechtevenredig is met snelheid, en ook totaal-impuls is onder bepaalde omstandigheden constant. Net als bepaalde soorten energie.
Verder al genoemd is de eenheid stoot (in english 'impulse'). Stoot lijkt heel erg op arbeid. eenvoudig gezegd is stoot J = F*Δt, terwijl arbeid W=F*Δx.
Misschien wordt het dan eens tijd om met concrete argumenten te komen. Op dit forum gaat het over wetenschap, niet over wat je al of niet gelooft.
Stoot lijkt niet op arbeid/energie. Stoot is een hoeveelheid impuls en geen eenheid maar een grootheid.
Mijn probleem met arbeid W is ook wel dat het in de formule lijkt alsof energie rechtevenredig is met afgelegde afstand en met kracht
Dat lijkt niet zo, dat is zo. Wat is het probleem?
Untuitief denk ik dan: dat kan niet, als Δx groter wordt per tijdseenheid, dan zou F kleiner moeten worden, anders kan W toch niet constant zijn?
Dat is dan ook zo, als de hoeveelheid energie (=arbeid) per tijdseenheid (=vermogen) constant is.
Waarom denk je dat een auto sneller accelereert van 0 naar 30 km/h dan van 100 naar 130 km/h?
Als ik zelf al iets zou willen veranderen denk ik in eerste instantie aan arbeid W, is W wel zo'n essentiele grootheid in de natuurkunde? En hoe zit het met de joule geschreven als een Newtonmeter, zijn die twee echt gelijk? En hoe fundamenteel noodzakelijk is dat?
Arbeid, als vorm van energie, is een essentiële grootheid.
Wat voor basisnatuurkunde probeer je nu weer in twijfel te trekken?
Kom met concrete argumenten. Met "dit geloof ik niet zo" schiet niemand wat op