Xilvo
Moderator
Artikelen: 0

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

HansH schreef: zo 03 apr 2022, 19:45
Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 19:20 De tijd voor de weg S via linksboven naar B moet gelijk zijn aan de tijd S via rechtsboven naar B.
De weg is immers even lang dus meten we een gelijke aankomsttijd.
nee dat was juist het punt van het onderzoek om te bepalen of dat wel of niet geldt. ik had in mijn analyse aangetoond dat er een verschil in tijd is tussen zowel de tijd voor de weg S via linksboven naar B en de tijd S via rechtsboven naar B
alsmede ook voor de tijd van de bron naar de 2 klokken.
Nee, dat heb je niet aangetoond. Dat klopt als je een niet bewezen noch onderbouwd verband aanneemt tussen de snelheid en de richting. Met wat ik vond voor dat verband vind je geen verschil in aankomsttijd.
HansH

Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 19:39 We meten voor ieder traject altijd een snelheid c. Dat is het uitgangspunt, dat is de realiteit.
nee het uitgangspunt was (in het filmpje waar het topic aan is opgehangen) dat je altijd c meet maar dat dat ook altijd gebaseerd is op licht wat heen en terug komt. en de conclusie in dat filmpje was ook dat men dacht dat c in een richting nooit te meten is, dus best anders kon zijn dan 3x10^8.
Laatst gewijzigd door HansH op zo 03 apr 2022, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
HansH

Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 19:48 Nee, dat heb je niet aangetoond. Dat klopt als je een niet bewezen noch onderbouwd verband aanneemt tussen de snelheid en de richting. Met wat ik vond voor dat verband vind je geen verschil in aankomsttijd.
Heb je wel geprobeerd om mijn analyse te volgen? het lijkt er namelijk op dat we niet op dezelfde golflengte communiceren.
Xilvo
Moderator

We meten voor een lichtweg die weer op het uitgangspunt uitkomt altijd c.
We meten voor verschillende lichtwegen met gelijke lengte altijd een gelijke aankomsttijd. Dat is het uitgangspunt.
Dat blijkt te kunnen, ook als c niet in iedere richting gelijk is.
HansH

Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 19:54 We meten voor een lichtweg die weer op het uitgangspunt uitkomt altijd c.
We meten voor verschillende lichtwegen met gelijke lengte altijd een gelijke aankomsttijd. Dat is het uitgangspunt.
Dat blijkt te kunnen, ook als c niet in iedere richting gelijk is.
als c niet in iedere richting gelijk is dan meet je volgens mij wel een verschil voor verschillende trajekten met dezelfde lengte. Dat is nu juist precies wat ik had laten zien. dus als de praktijk uitwijst dat er geen verschil is dan is de enige coclusie dat c in alle richtingen gelijk moet zijn.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: zo 03 apr 2022, 19:59 als c niet in iedere richting gelijk is dan meet je volgens mij wel een verschil voor verschillende trajekten met dezelfde lengte. Dat is nu juist precies wat ik had laten zien.
Terwijl ik precies heb laten zien dat er een verband is tussen de snelheid en de richting waarvoor dat niet waar is.
Reken maar na.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: zo 03 apr 2022, 19:54 Heb je wel geprobeerd om mijn analyse te volgen? het lijkt er namelijk op dat we niet op dezelfde golflengte communiceren.
Het is mij niet duidelijk hoe je de lichtsnelheid in een willekeurige richting berekent. Hoe doe je dat, hoe kom je er aan?
HansH

Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 19:48 Nee, dat heb je niet aangetoond. Dat klopt als je een niet bewezen noch onderbouwd verband aanneemt tussen de snelheid en de richting.
dan zit je in een kip ei probleem Immers, stelling (in het filmpje) is dat we niet weten of c richtingsafhankelijk is omdat we nog nooit c in 1 richting hebben kunnen meten, alleen in 2 tegenovergestelde richtingen. Dus als jij dan stelt dat je niets kunt aantonen als je een niet bewezen noch onderbouwd verband aanneemt tussen de snelheid en de richting dan kom je nooit een stap verder. wat ik dus heb geproeerd is een manier te bedenken waarop dat wel kan en dan op basis van de uitkomst daarvan een conclusie trekken of c inderdaad in alle richtingen gelijk moet zijn.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: zo 03 apr 2022, 20:07 dan zit je in een kip ei probleem Immers, stelling (in het filmpje) is dat we niet weten of c richtingsafhankelijk is omdat we nog nooit c in 1 richting hebben kunnen meten, alleen in 2 tegenovergestelde richtingen.
Als we hadden gemeten dat de tijd voor verschillende lichtwegen met gelijke afstand ongelijk was, dan hadden we al lang geweten dat de snelheid niet in elke richting gelijk was.

Omgekeerd mag je uit het feit dat we dat verschil niet vinden niet concluderen dat die snelheid wel in iedere richting gelijk is.
HansH

Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 20:06
HansH schreef: zo 03 apr 2022, 19:54 Heb je wel geprobeerd om mijn analyse te volgen? het lijkt er namelijk op dat we niet op dezelfde golflengte communiceren.
Het is mij niet duidelijk hoe je de lichtsnelheid in een willekeurige richting berekent. Hoe doe je dat, hoe kom je er aan?
Dat is tenminste een heldere vraag waar we wat mee kunnen.
als ik on het algemeen een effect heb met een snelheid die richtingsafhankelijk is (bijvoorbeeld wind) dan kan ik beginnen met dat effect te beschrijven in de 3 basis richtingen x,y en z. die snelheden noem ik dan even vx, vy en vz.
vervolgens neem ik een richtingsvector in een willekeurige richting. als ik er even vanuit ga dat het effect lineair is dan kan ik de x component van die richtingsvector een bijdrage laten geven aan de snelheid in x richting evenredig met zijn lengte. zo kan ik dat ook doen voor de y component en de z component. ik krijg dan een total bijdrage aan de snelheid in de richting van de vector. Het moet echter wel zo zijn dat een richtingsevector in x richthing de vx component oplevert, evenezo in y zichting en in z richting. om dat voor elkaar te krijgen moet ik de sommatie nog delen door de som van de 3 richtingscomponenten van de rictingsvector. ik krijg dan bv hetvolgende:
lichtrichting_b
lichtrichting_b 781 keer bekeken

datzelfde idee voer ik nu ook uit voor licht met snelheden in de 3 basisrichtingen.

edit: en daar dan nog bij het effect dat in elke richting een heen en teruggaande lichtstraal altijd c oplevert. en dat bleek in mijn beschrijving ook nog algemeen te passen.
Laatst gewijzigd door HansH op zo 03 apr 2022, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
HansH

Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 20:12 Als we hadden gemeten dat de tijd voor verschillende lichtwegen met gelijke afstand ongelijk was, dan hadden we al lang geweten dat de snelheid niet in elke richting gelijk was.
dat was ook mijn conclusie. vandaar dat ik het wel raar vind dat ze in het filmpje aangeven dat de lichtsnelheid in 1 richting fundamenteel niet gemeten kan worden en dat er zelfs een paper in dat filmpje langskomt die pretendeert dat wel te kunnen ,maar waar blijkbaar toch de conclusie is getrokken dat het ook daar om c in de heen en terugrichting gaat.
vandaar ds ook mijn initiatief voor dit topic omdat ik ervan overtuigd was dat we het wel kunnen meten op de manier die ik aangaf.
Xilvo
Moderator

Dan heb je dus een zeker verband bedacht dat je plausibel leek. Een verband dat blijkbaar niet strookt met wat we meten.
Dus dat verband is fout.

Als een idee niet strookt met de waarnemingen dan is dat idee foute natuurkunde.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: zo 03 apr 2022, 20:24 vandaar ds ook mijn initiatief voor dit topic omdat ik ervan overtuigd was dat we het wel kunnen meten op de manier die ik aangaf.
Maar blijkbaar werkt dat niet.

Nu geloof ik ook niet dat de lichtsnelheid richtingsafhankelijk is, maar met dit soort reistijdmetingen kun je dat niet bewijzen.

Ik ben nog benieuwd of iemand mijn idee over reflectie in een spiegel weet onderuit te halen.
HansH

Xilvo schreef: zo 03 apr 2022, 20:25 Dan heb je dus een zeker verband bedacht dat je plausibel leek. Een verband dat blijkbaar niet strookt met wat we meten.
Dus dat verband is fout.

Als een idee niet strookt met de waarnemingen dan is dat idee foute natuurkunde.
nee ik heb een verband afgeleid wat aan algemenere invulling toelaat dan de natuur zelf gebruikt (c verschillend in de 3 basisrichtingen en c voor 1 willekeurige richting heen en weer), maar de oplossing die de natuur blijkbaar gebruikt (c in alle richtingen) valt daar ook binnen. het is net zoiets als dat je een televisie maakt met rood, groen en blauw, maar alleen maar uitzendingen gebruikt waar groen inzit.
Xilvo
Moderator

HansH schreef: zo 03 apr 2022, 20:30 nee ik heb een verband afgeleid wat aan algemenere invulling toelaat dan de natuur zelf gebruikt (c verschillend in de 3 basisrichtingen en c voor 1 willekeurige richting heen en weer), maar de oplossing die de natuur blijkbaar gebruikt (c in alle richtingen) valt daar ook binnen. het is net zoiets als dat je een televisie maakt met rood, groen en blauw, maar alleen maar uitzendingen gebruikt waar groen inzit.
Maar blijkbaar strookt dat niet met \(c_2=\frac{c c_1}{(c-c_1)\sin(a)+c_1}\), waarmee je wel een gelijke reistijd voor even lange trajecten vindt.
Uiteraard is c in alle richtingen gelijk ook hier een geldige oplossing.

Terug naar “Relativiteitstheorie”