Xilvo schreef: ↑zo 03 apr 2022, 20:06
HansH schreef: ↑zo 03 apr 2022, 19:54
Heb je wel geprobeerd om mijn analyse te volgen? het lijkt er namelijk op dat we niet op dezelfde golflengte communiceren.
Het is mij niet duidelijk hoe je de lichtsnelheid in een willekeurige richting berekent. Hoe doe je dat, hoe kom je er aan?
Dat is tenminste een heldere vraag waar we wat mee kunnen.
als ik on het algemeen een effect heb met een snelheid die richtingsafhankelijk is (bijvoorbeeld wind) dan kan ik beginnen met dat effect te beschrijven in de 3 basis richtingen x,y en z. die snelheden noem ik dan even vx, vy en vz.
vervolgens neem ik een richtingsvector in een willekeurige richting. als ik er even vanuit ga dat het effect lineair is dan kan ik de x component van die richtingsvector een bijdrage laten geven aan de snelheid in x richting evenredig met zijn lengte. zo kan ik dat ook doen voor de y component en de z component. ik krijg dan een total bijdrage aan de snelheid in de richting van de vector. Het moet echter wel zo zijn dat een richtingsevector in x richthing de vx component oplevert, evenezo in y zichting en in z richting. om dat voor elkaar te krijgen moet ik de sommatie nog delen door de som van de 3 richtingscomponenten van de rictingsvector. ik krijg dan bv hetvolgende:
- lichtrichting_b 781 keer bekeken
datzelfde idee voer ik nu ook uit voor licht met snelheden in de 3 basisrichtingen.
edit: en daar dan nog bij het effect dat in elke richting een heen en teruggaande lichtstraal altijd c oplevert. en dat bleek in mijn beschrijving ook nog algemeen te passen.