klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: [elektriciteit] Waar gaat de stroom uiteindelijk naartoe?

Dat Zeeland dicht bij België ligt heeft weinig invloed. Beide landen volgen hun eigen gewoontes.

In Zeeland worden in elke huisaansluiting de aarde en de nul hard gekoppeld, en ook nog verbonden aan een aardelektrode ter plaatse. Dat noemen ze collectieve aarding.

Soms is er in het disitributienet zelfs maar 1 draad voor aarde en nul samen. Vanaf de huisaansluitkast de wonig in volgen aarde en nul gescheiden wegen en mogen binnen de woning nergens meer gekoppeld worden.
ghrasp

Ok en is het dan misschien mogelijk dat de ohmseweerstand van de aardelektrode bij huis aan de hoge kant is en er elders in huis een kortsluiting is tussen nul en aarde? De stroom kan dan drie routes volgen : via de aarde en de aardelectrode (met hoge weerstand) en via de aarde en nul naar electrode bij travo en via aarde en nul naar travoaarding maar nu via de nul na de meterkast en de aardlekschakelaar. De beide laatste routes is er alleen een klein verschil in kabellengte en dus zal ongeveer de helft van de ontlading dan deze route kiezen waarop de aardlekschakelaar reageert????
slechtweervandaag

klazon schreef:Met de "zekering" van 0.300A bedoel je waarschijnlijk de aardlekschakelaar. Maar die is 0,03A (in Nederland tenminste).

De meest voor de hand liggende reden waarom de aardlekschakelaar er uit ging is dat je de aarde en de nuldraad met elkaar hebt verbonden.

Aarde tegen fase is wat onwaarschijnlijker, hoewel dat zou kunnen als iemand heeft zitten knoeien en de schakelaar in de nul heeft gezet.
Wat de zekering betreft, bij nieuwe installaties in België zijn er twee aardlekschakelaars in de meterkast:

één van 0,300 A en één van 0,030 A. De 0,030 A is deze voor vochtige ruimtes.

De eerste, nl. die van 0,300 A, is doorgeslagen.

Het is heel goed mogelijk dat de nuldraad met de aarding tegen elkaar zijn gegaan onder het monteren van de lamp.

De zekering sloeg door precies op het moment dat de aarding tegen de metalen luster werd gehouden.

De andere draden waren toen niet in contact met de luster.
slechtweervandaag

Bij wikipedia las ik dat 0,300 A toegepast wordt voor vochtige ruimtes.

Bij onze installatie is dat andersom.

Wellicht lijdt onze elektricien aan dislexie.
Jan van de Velde
Moderator

slechtweervandaag schreef:Bij wikipedia las ik dat 0,300 A toegepast wordt voor vochtige ruimtes.

Bij onze installatie is dat andersom.

Wellicht lijdt onze elektricien aan dyslexie.
Ik ben even dyslectisch als je elektricien denk ik, :-P want ik lees dít op wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
België

De richtlijnen van het AREI moeten gevolgd worden. Dit houdt onder andere in dat er een algemene aardlekschakelaar van 300mA aanwezig moet zijn en een van 30mA voor o.a. de badkamer.

ook lees ik:
Aardlekschakelaars van 300 of 500 mA werden vroeger toegepast bij 'natte' groepen (zoals de wasmachineaansluiting), maar in woningen mag tegenwoordig alleen nog 30 mA worden toegepast.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
slechtweervandaag

Ik ben niet dyslectisch maar wel af en toe blind.

Bedankt voor de correctie.
*gast_arjan_*

Uh.. blauw fase en bruin de nul?

Gaarne even andersom!!
klazon
Pluimdrager

gast_arjan,

misschien wel handig als je even aangeeft waar je op reageert. Wie heeft verteld dat blauw de fase is en bruin de nul? Ik kan het niet terugvinden.
*gast_arjan_*

Domme grijns!

Uh ja...dit stond verkeerd bij een illustratie eerder in deze thread, het leek me zo gevaarlijk dat ik gelijk reageerde maar ik had niet verder gekeken en er al gecorrigeerd bleek, sorry dus!
cdm

Weet er iemand hoeveel stroomsterkte er gebruikt wordt bij hoogspanningsdraden en het energie verlies?
klazon
Pluimdrager

De stroom die er werkelijk loopt wordt bepaald door de energievraag.

De maximale stroom in hoogspanningslijnen ligt in de orde van 1000 à 2000 A.

Het verlies wordt weer bepaald door het kwadraat van de stroom. Het gemiddelde verlies in het hoogspanningsnet ligt rond 1%
ghrasp

Toch blijft het merkwaardig :

Stel je hebt een driefasennet zonder aarding. Op de nul zou - ervan uitgaand dat voor alle drie fases er een zelfde belasting is - geen spanning staan ofwel de potentiaal is gelijk aan die van de aarde.

Op basis daarvan zou je mogen verwachten dat een goed geleidende verbinding tussen die nul en de aarde geen verandering met zich mee brengt.

Maar als je gaat meten aan de fases meet je juist wel een verandering : zonder die verbinding (aarding) meet je tussen een fase en de aarde geen spanning net zo min als tussen de nul en de aarde ( het systeem staat ahw op zich, je zou het in een kist kunnen doen en ermee jongleren bij wijze van spreken als het niet te groot zou zijn).

Na de verbinding tussen twee punten met spanningsverschil nul (nul en aarde) zie je een sterke verandering voor de fases tov de aarde.

Begripsmatig moet er daarom onderscheidt gemakt worden tussen spanning nul en geen spanning.

Geen spanning is er in het geval het systeem op zich staat zoals bij een fiets. Meet je spanning tussen een punt van het systeem en een een punt buiten het systeem dan is die er niet, het is een kul meting want niet binnen het systeem.

Dit geldt voor elke meting tussen een punt van het systeem en een punt wat niet binnen dat systeem valt (aarde voor er aarding is ). Hier geeft de meter geen spanning omdat er geen verbinding is tussen de punten van het systeem en de aarde (of tussen het systeem en de aarde) beide staan op zich (het jongleren).

Na een aarding geeft de meter nog steeds nul aan (waardoor het lijkt of er niks verandert) en toch is er een sterke verandering die ook gemeten kan worden aan de fases tov de aarde (staat nu wisselspanning waar de meter zonder aarding voor de fases ook spanning nul aangaf)
klazon
Pluimdrager

Je verhaal is wel erg hypothetisch, want alle netten in de openbare elektriciteitsvoorziening zijn op de een of andere manier geaard.

Vooral het laagspanningsnet, dat wordt gevoed uit in ster geschakelde trafowikkelingen waarvan het sterpunt hard geaard is.

Voor de rest klopt je verhaal wel, en er is ook niks vreemds aan. Als je een systeem hebt dat los staat van aarde, dan zul je tussen aarde en enig punt van dat systeem niks meten.
ghrasp

In praktijk voor het lichtnet hypothetisch theoretisch natuurlijk niet. Voor een fietsdynamo is het ook niet hypothetisch daar is het omgekeerd ; een geaard lichtnet op je fiets .....

Er is ook niets vreemds aan alleen het "vreemde" (of misschien beter opmerkenswaardige) is dat

a) door twee punten met spanning nul te verbinden er een verandering elders ontstaat bij een spanning nul zou je gemakkelijk er van uit kunnen gaan dat er geen verschil ontstaat en dat is er wel wat gemeten kan worden aan de fases.

Na de aarding is de spanning (de aangave door een spanningsmeter) nog steeds nul voor de zelfde punten (punt op nul en punt op aarde) wat door de verbinding nu logisch is. Dus twee keer zelfde meting en toch een verandering.

Dus kun je beter (denk ik om die verwarring te voorkomen) ook niet zeggen dat er geen spanning staat op de nul zonder de aarding of dat de spanning op de nul .... nul is.

Dat klopt ook immers zonder aarding maakt een punt op aarde geen deel uit van het systeem en is zo,n meting dus ook geen nul maar echt flauwekul.

Toen ik hierover nadacht moest ik aan kleuren denken in een mengsysteem.

De kleuren rood geel en blauw geven samen de niet-kleur zwart (in ieder geval de kleuren worden opgeheven maar zitten er wel in)

De kleuren kun je hierbij als analoog beschouwen voor de drie verschillende frecquenties van de fases (al zijn ze hetzelfde, ze zijn verschillend door 120 graad verschuiving) Voor er sprake is van aarding (geloof dat historisch het driefasensysteem er ook eerder was dan aarding maar weet ik niet zeker) is er geen spanning, geen kleur (wit)

met de aarding zijn er drie kleuren, dus zwart drie fasen die elkaar opheffen dus in beide gevallen wordt een spanning nul gemeten en ondanks dat een volstrekt andere situatie getuige een willekeurige meting aan een willekeurige fase.

Dus er zijn ahw drie spanningen die elkaar voor de meting teniet doen (zwart de kleuren doen elkaar teniet) maar dat is geen wit. Spanningsmetingen tonen dat verschil kennelijk niet aan.
klazon
Pluimdrager

Nou ben ik je even helemaal kwijt.

Je maakt associaties waar ik me niks bij kan voorstellen.

En wat de spanningen betreft, de spanningen binnen het systeem blijven gelijk, dus fase t.o.v. nul, en fasen t.o.v. elkaar. Geaard of niet geaard, dat maakt geen verschil. Het enige verschil is dat bij niet aarden de spanningen t.o.v. aarde ongedefiniëerd zijn, en ook niet relevant, bij aarden zijn de spanningen t.o.v. aarde ineens wel bestaand, en ook relevant.

Voor het functioneren van het systeem maakt het ook niks uit of het wel of niet geaard is, aarden is uitsluitend een veiligheidsmaatregel.

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”