Raspoetin schreef:Wouter_Masselink schreef:Raadsel 8
wat is het verschil tussen deze 2 getallen reeksen
- 5, 32, 84, 12, 94
- 47, 11, 4, 40, 58
De bovenste reeks bestaat uit bami gerechten, en de onderste reeks bestaat uit nasi gerechten?Wouter_Masselink schreef:nee, ik bedoel echt 'wat is het VERSCHIL tussen deze 2 reeksen.'
(tip: denk niet al te wiskundig, denk chinees)
Je vernoemt twee keer 3?PeterPan schreef:Raadsel 13
Toon aan dat de som van 2 opeenvolgende oneven priemgetallen altijd minstens 3 echte delers heeft.
Ter verduidelijking: 3, 3 en 5 zijn in totaal 3 echte delers van 45, maar 1 en 45 zijn het niet.
Ter verduidelijking: 3, 3 en 5 zijn in totaal 3 echte delers van 45, maar 1 en 45 zijn het niet.
Met echte delers worden hier bedoeld alle delers ongelijk aan het getal zelf en ongelijk aan 1. (1 en het getal zelf worden de triviale delers genoemd).Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn de echte delers van 45: 3, 5, 9 en 15 (en volgens mijn boek is 1 bij sommige mensen ook een echte deler).PeterPan schreef:Ter verduidelijking: 3, 3 en 5 zijn in totaal 3 echte delers van 45, maar 1 en 45 zijn het niet.
Laat ik het dan nog maar eens ietsje anders formuleren:Ik neem aan dat afgaande op PeterPan's voorbeeld bijvoorbeeld 3 + 5 = 8 = 2 x 2 x 2 ook toegestaan is, anders klopt het voor 3 en 5 niet.
Nummer de stapels van 1 tot 10 en neem van de n-de stapel precies n munten. Je weegt en kan de afwijking berekenen ten opzichte van wat je verwacht als alle munten 10 gram zouden wegen. Het aantal grammen afwijking levert direct welke stapel degene was met de munten van 9 gram.