E.Desart schreef: Dit leek mij eerder als grapje, of bij wijze van spreken bedoeld door flitsmaan.
Een beetje lastig iemand aan het woord te laten die er per definitie niet kan zijn .....
Taalkundig gezien heb je gelijk, maar ik denk dat flitsmaan het had over het aan het woord laten van een vrouw wiens embryo geaborteerd werd tegen haar wil.
Ehm, dat spreek ik toch ook niet tegen? Maar om te kunnen beoordelen of iets leeft, moet je toch minstens de defintie van "leven" helder hebben. En dat is wat ik bedoelde: aan de andere kant van het levensspectrum houdt een mens (of dier) een keer op met leven. Maar wanneer IS dat? Met andere woorden. Wat bepaalt of iemand nog leeft of niet meer. En bij embryo's/ongeboren kids geldt 't dus net anderom. Wanneer spreek je van "leven"? Als het niet leeft, kun je het ook niet doden. Wat dat betreft zijn we het eens. Nu alleen het moment nog.
Gedeeltelijk eens. Je kan nu echter twee kanten op:
- We kijken naar de definitie(s) van "leven" en als een embryo hieraan voldoet leeft het;
- We kijken naar de definitie(s) van "dood" en als een embryo hier niet aan voldoet leeft het.
Deze twee benaderingen zijn niet gelijk. Neem bijvoorbeeld een steen en kijk naar de definitie(s) van "
leven". Je zal merken dat de steen hier niet aan voldoet en dus trek je de correcte conclusie dat de steen niet-levend is. Neem je echter een steen en kijk je naar de definitie(s) van "
dood", dan zou je kunnen opmerken dat de steen hieraan voldoet en de foutieve conclusie kunnen trekken dat de steen dood is. Deze conclusie is foutief omdat iets enkel dood kan zijn als en slechts als het ooit geleefd heeft.
Je zal me daarom nooit zien schrijven dat een embryo dood is, maar enkel dat een embryo niet-levend is.
Toch zou de benadering met "
dood" in het voordeel kunnen spelen van de voorstanders van abortus (waaronder ikzelf). Als we namelijk kunnen aantonen dat een embryo niet aan de voorwaarden voor leven voldoet en kenmerken van "dood" vertoont, is er geen discussie meer mogelijk over het leven of niet-leven van een embryo.
Een zeer interessant document over embryo's en hersenactiviteit is
En jouw wetenschap is niets anders dan een manier van denken die kan verklaren wat je allemaal om je heen waarneemt. In deze maatschappij is "afgesproken" dat dat de maatstaf is. Jouw "m.i." en "wetenschappelijk gezien" zijn dus precies hetzelfde. Voor een ander is de bijbel weer de maatstaf. In feite is daarmee de wetenschap ook een soort van religie. Ook de huidige stand van de wetenschap kan niet alles verklaren en is daarmee per definitie al niet de absolute waarheid. Al vind ik het voor mij wel de meest plausibele waarheid
Hier heb je een punt, maar dat heb ik nooit tegengesproken. Ik beweer enkel dat de wetenschap de processen die zich rondom mij afspelen nauwkeuriger en geloofwaardiger beschrijft dan om het even welke andere godsdienst. Nu gaan we echter offtopic.
Ook de huidige stand van de wetenschap kan niet alles verklaren en is daarmee per definitie al niet de absolute waarheid.
Volledig mee eens, maar dit is niet volledig van toepassing op het onderwerp waarover we nu discussiëren.