Dan is de stelling dus: "de mens is niet altijd te vertrouwen" wat totaal iets anders is dan "de mens is niet te vertrouwen". Ik zou niet inzien wat in het geval de interpretatie anders kan zijn dan "alle mensen zijn nooit te vertrouwen".
Zo kun je hem uitleggen inderdaad.
Ik lees hem als; "de mens is oneerlijk" en dat is m.i. de mens ook, naast mijn opvatting dat de mens eerlijk is.
Om eerlijk te zijn komt de stelling "alle mensen zijn nooit te vertrouwen" zo absurd bij mij binnen dat ik hem iig niet zo had kunnen interpreteren.
De stelling "de mens is niet altijd te vertrouwen" is vervolgens een behoorlijke open deur, wat zou daar verder nog over moeten bediscussieren, behalve dan dat je systematisch gaan bespreken onder welke condities mensen meer te vertrouwen zijn dan onder andere.
Hetgeen ik hier probeer te bespreken gaat wel een stukje verder dan "de mens is niet altijd te vertrouwen".
Ik probeer hier neer te zetten dat 'het gruwelijke beest' verweven ligt in de mens zoals mr. Hyde niet los valt te zien van dr. Jeckyll.
Dat is geen open deur; dat is een stelling dat ver verwijderd is van een massaal onbegrip jegens Duitsers die de Joden richting de gaskamers brachten; niemand acht zichzelf hiertoe in staat.
Ik hoop hier neer te leggen dat in de aard van de mens besloten ligt in staat te zijn dit soort dingen te doen; dat vraagt allerminst Duits bloed, slechts een universele genetische blauwdruk die wij allen bezitten.
Het waarde-oordeel dat wij op die Duitsers neerleggen kunnen we hiermee ook op onszelf betrekken.
M.i. een belangrijk inzicht...