Moderator: Rhiannon
Een bank zonder centrale bank die krediet kan verschaffen kan hier toch nooit aan voldoen tenzij als je geld op een spaarrekening hebt staan je een lange opzegtermijn hebt zodat banken het uitgeleende geld kunnen terugvorderen? Begin jaren dertig was het tijdperk van de bankrun. Goudstandaard. Overigens zijn de liquiditeitseisen - want het gaat hier over liquiditeit niet solvabiliteit - in de VS veel hoger dan in Europa. De solvabiliteit was bij de VS banken ook erg hoog voor de recente verliezen.Ger schreef:De staatsschuld van Nederland was vorige maand Zonder FRB heb je per definitie geen bankrun probleem: Elke cent is daadwerkelijk beschikbaar.
De enige echte oplossing dat een bank-run kan voorkomen is het invoeren van deze regel Zodra een bank hier niet aan voldoet, en op dit moment voldoet nagenoeg geen enkele bank hier aan, is de bank in principe <a href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Insolventie" target="_blank">insolvent[/url].
Van wie heeft de staat dit geld geleend? Daarvan ben ik niet op de hoogte.Niet alleen belastinggeld hoor. Er is nu bijvoorbeeld geïnvesteerd in Fortis/ABN Amro met geleend geld, en dat zal over een jaar of wat waarschijnlijk met goede winst weer verkocht worden. Dat is een staaltje wat al eens is toegepast, en daarvan kan een hoop van de kosten terugbetaald worden.
Van de wereldbank uiteraard.Van wie heeft de staat dit geld geleend? Daarvan ben ik niet op de hoogte.
Erg kort door de bocht weer. Ten eerste wordt veel van de staatsschuld via pensioenfondsen geleend. De coupon (rente) die daarvoor betaald wordt, komt dus weer ten goede van de pensioenfondsen, en dus weer ten goede van de gewone man. Lijkt me niet zo'n probleem dus. Je betaalt uiteindelijk misschien (iets) meer belasting, maar dat komt uiteindelijk weer gewoon bij je terecht. Ten tweede: de speculaties van de bemiddelde mens zijn over het algemeen goed voor de economie (met uitzonderingen van de periodieke recessies, maar over lange termijnen gezien is de trend al sinds het ontstaan van het systeem 125 jaar geleden stijgend) en dus ook weer goed voor de gewone man.Nou ja, een obligatie is een lening van een particulier aan de staat met intrest (of het komt er toch op neer). Het punt is dus, dat de gewone man weer zal moeten betalen voor de speculaties van de meer bemiddelde mens
Groei? Zonder goedkope olie? "I don't buy that" :Als, zoals ik verwacht, de komende laagconjuctuur weer plaatsgemaakt heeft voor een periode van economische groei ...
In October alone, crude fell 32pc to around $66 a barrel. That's provided at least some relief to distraught governments and central bankers. Yes, this is a terrible economic situation. But imagine if oil hadn't fallen.
[...]