Vashu
Artikelen: 0

Re: Vegetari

Het draagt bij, maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Daar merkt de plaat niets van. Pas als je de plaat overgiet met koud water dan zal de plaat afkoelen. Maar alleen de stekker eruit trekken heeft een blijvend effect.
wat je nou zegt de hele tijd is echt geen goede argument...!!

even kort samen gevat hoe ik jou argument opvat:

je hebt een probleem, die ga je pas oplossen als je de perfecte oplossing ervoor hebt gevonden.

voorbeeld 1

stel je voor je huis staat in brand. zal je dan eerst wachten tot dat er een helikopter langs komt die genoeg water mee heeft om je huis in een keer te doven.

of

zal je een emmer pakken en proberen je huis te doven. ook al weet je dat het nooit zal lukken om in je eentje die huis te blussen.

maar toch

ga je proberen te blussen athans dat zou ik doen
Dat maakt evenveel uit als dat je uit milieuoverweging een auto op gas gaat rijden ipv benzine. Het lost het totale probleem niet op, het is een druppel op een gloeiende plaat.Je lost het pas op als je de autofabrikanten ervan overtuigd dat ze geen diesel en benzine auto's meer moeten produceren. En aan die kant van de discussie begeef ik me.
dus jij gaat pas op gas rijden als eerst andere tientallen miljarden mensen een goede voorbeeld hebben gegeven.

vind je dat niet hypocriet!!!!

ik vind het een kleuter agrument..

voorbeeld 3:

Jantje en Pietje zitten in de klas. ze spugen allebei op de raam.

juf zegt: "jantje wil je niet meer op het raam spugen"

Jantje zegt : "ja maar pietje doet het ook laat hem eerst maar stoppen"

juf zegt: "Pietje wil je niet meer op het raam spugen"

Pietje zegt: "ja maar Jantje doet nog steeds laat hem eerst maar stoppen"

zo kan je door gaan en komt er helemaal geen oplossing

Conclusie

het is al aangetoond dat het eten van vlees slecht voor je gezondheid is.

veel ziekte's worden ook grotendeels veroorzaakt door het eten van vlees.

al die pesten(gekke koeieziekte, varkenspest, kip...) enz. enz..
Dat is gewoon mijn standpunt. Als je het erg vind dat dieren lijden en ze daarom niet wilt eten dan moet je ook geen plantaardig voedsel eten, geen vis eten (wat deel van de vegetariërs wel doen) geen vliegen doodmeppen en geen muizenvallen oid plaatsen. Doe je dat wel, dan ben je gewoon hypocriet.
ik ben wel met je eens dat planten ook iets is dat leeft.

maar er zit een groot verschil tussen dieren en planten.

en met al die andere dieren die je opnoemt heb je ook gelijk. insecten zijn ook wezens.

als je echt perfect wilt leven moet je ook zo leven hoe jij het beschrijft.!

er zijn genoeg mensen in india die zo leven. helemaal alleen op de himalaya met een glas water..

maar als dat je niet lukt moet je niet alles gaan vreten wat los en vast zit alleen omdat het je niet lukt om perfect te zijn.

probeer in iig die richting op te gaan.

wat hiervoor al gezegd werd, dit is geen kwestie van alles of niets

en voor alle mensen die in de 10 geboden geloven.. en toch vlees eten

"gij zult niet doden"

als god daarmee alleen het doden van mensen bedoelde waarom zou hij dan het woordje moorden niet gebruikt hebben. en kom niet zeggen dat het woord 'moorden' toen nog niet bestond en bestond al wel...

we moeten god woord niet interpreteren

we moeten het accepteren zoals het is.

als alle geloven dat nou zou doen zou er maar 1 relegie zijn.

ik geloof er ook dat er maar 1 religie bestaat

door het verschillend te interpreteren is die ene religie uit gelopen op verschillende geloven.
PNCO

Wij moeten Gods woord niet accepteren!

Wij moeten accepteren dat de huidige manier van voedselconsumptie niet zo verder gaat. Dat jij dan vegetariër bent en ik niet, dat doet er niet toe!

Waar het om gaat is dat wij een komend probleem hebben met de vleesproductie en de huidige groei van de bevolking. Daarvoor hoeven we ons echt niet tot God te richten om het probleem op te lossen. Waarom? Omdat we dat zelf moeten doen!

God mag er dan misschien wel of misschien niet wezen, hij is echt niet de aangewezen persoon dit soort problemen op te lossen. Daar wij het probleem geschapen hebben, zullen wij het probleem ook zelf moeten tacklelen! En dat jij daar achter dan de kracht van God ziet, dat is jouw zienswijze. Maar of je vegetarisch bent vanuit je geloof, je overtuiging of dat je juist geen vegetariër bent, vanuit je opvoeding of je overtuiging.. daar heeft maar 1 persoon over te oordelen en dat ben jijzelf!

En je argument over gas vs diesel rijden.. ik heb het gevoel dat Ger bedoelde dat er juist te weinig onderzoek wordt gedaan naar andere brandstoffen. Niet dat gas slechter is dan diesel, het is alleen MINDER!! slecht!! Dat is iets heel anders dan te zeggen dat gas de oplossing is.

IIG vind ik het op dit moment in de discussie aan komen zetten met God niet echt een teken van sterkte. Dat het geen zwakte is, is omdat ik respect heb voor ieders mening. Maar de manier waarop jij (vashu) er op in gaat, getuigt voor mij ook niet echt van inlevingsvermogen (no offence!)...
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Ger

Vashu schreef:even kort samen gevat hoe ik jou argument opvat:

je hebt een probleem, die ga je pas oplossen als je de perfecte oplossing ervoor hebt gevonden.
Je vat het verkeerd op. Ik bedoel dat je 2 manieren hebt om het probleem aan te pakken. Aan het eind de symptonen beperken of aan de bron voorkomen dat het probleem ontstaat. Ik ga voor de tweede.
(...)ik vind het een kleuter agrument..
Ik bedoel er precies hetzelfde mee als hierboven alleen verwoord ik het anders. Kleuters begrijpen helaas niet alles...
Vashu schreef:Jantje en Pietje zitten in de klas. ze spugen allebei op de raam.

juf zegt: "jantje wil je niet meer op het raam spugen"

Jantje zegt : "ja maar pietje doet het ook laat hem eerst maar stoppen"

juf zegt: "Pietje wil je niet meer op het raam spugen"

Pietje zegt: "ja maar Jantje doet nog steeds laat hem eerst maar stoppen"
Dat noem ik nou een kleuterargument.
Vashu schreef:veel ziekte's worden ook grotendeels veroorzaakt door het eten van vlees.

al die pesten(gekke koeieziekte, varkenspest, kip...) enz. enz..
bla bla. Nonsens van mensen die niet weten waar zo over praten.
Vashu schreef:en voor alle mensen die in de 10 geboden geloven.. en toch vlees eten

"gij zult niet doden"
Been there, discussed that, vaporized that.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Kleine Psycholoog

Dino schreef:vegetariers zitten lager in de voedselketen en dus zijn ze beter voor de natuur.

lager voedselketen = minder energie verlies over de ecologische trappen heen.  

lager in de voedselketen = minder energie en grondstoffen zijn gepompt in het verkrijgen van het voedsel.  

--> ecologisch! en gezond

lager in de voedselketen = geen bbq'q :'(
Helemaal mee eens! ben zelf ook vegetarier en ben al zo van kinds af aan opgevoed, bovendien nooit ziek.
Sietse schreef:Ik kan me niet voorstellen dat als ik niet te veel vlees eet en voldoende groente en fruit, waarom ik dan meer kans op hart en vaatziekten heb dan iemand die alleen maar groente en fruit eet.
Waar het om gaat is wat "niet te veel vlees" is. Ik eet een paar keer per maand vlees (1 a 2 keer in de week) en voel me kerngezond, meer is volgens mij echt niet beter.

Sowieso heb je geen vlees nodig, de meeste vegetariërs blijven immers gewoon gezond. Wel bepaalde stoffen die in vlees zitten, maar die zitten ook in andere voedingsmiddelen. Daarmee bedoel ik normaal voedsel, en geen rare voedingssupplementen of dat soort dingen. Veganisten gaan nog veel verder en die moeten geloof ik wel kunstmatig bepaalde dingen bijslikken (vitamine B12 e.d.) maar als vegetariër krijg je makkelijk alles binnen wat je nodig hebt, gewoon door normale dingen te eten.
Tuurlijk heb je geen vlees nodig, helemaal mee eens Rogier. Bovendien zijn er nog zoveel dingen die mensen niet weten over vlees.
Cassanne schreef:Hoezo? Vegetariers hebben dacht ik 30% minder kans om aan hart- en vaatziekten te overlijden, veganisten maar liefst 60%.

De amerikaanse indianen hebben ontzettend verhoogde kans op obesitas, sinds ze grote hoeveelheden vlees eten.
Mensen die geen vlees eten hebben niet alleen minder kans op hart en vaat ziekten, nee dat is nog maar 1 van de vele ziektes. Omdat vlees minder goed verteerd in het lichaam en uitermate lang in de darmen blijfr hangen kan er zelfs darmkanker optreden!

Ook zitten er in vlees veel antistoffen van bijvoorbeeld entingen etc die het dier gekregen heeft anti biotica etc dat neem je ook allemaal in je lichaam op. Dus bij ernstige ziektes wanneer er anti-biotica gegeven moet worden heeft dat weinig effect op het lichaam omdat dat kleine beetje niet meer helpt er zit al teveel van in het lichaam.

Ook ben ik tegen legbatterijen en koeien en varkens die gefokt worden voor vlees en een kort leven betreffen in bijv een donkere ruimte. Wat zou jij ervan vinden van je geboorte af aan in het donker te leven en na 7 levensjaren bijvoorbeeld gedood te worden na al die jaren gemarteld te zijn door een boer die je als een ding ziet? zou je liever niet op aarde gekomen zijn denk ik...

Hou het dan lieve rop biologische dingen op zn minst...

De mens heeftt het vlees helemaal niet nodig want idd genoeg groente,fruit, extra vitamine, vleesvervangers, vis en ei kan een mens gemakkelijk op leven en zo gezond als een vis zijn.... :roll:

Groetjes Kleine Psycholoog
Ger

Ook zitten er in vlees veel antistoffen van bijvoorbeeld entingen etc die het dier gekregen heeft anti biotica etc dat neem je ook allemaal in je lichaam op. Dus bij ernstige ziektes wanneer er anti-biotica gegeven moet worden heeft dat weinig effect op het lichaam omdat dat kleine beetje niet meer helpt er zit al teveel van in het lichaam.

Daar ga je fout, Kleine. Antistoffen die je zelf niet aanmaakt verdwijnen na korte tijd uit je lichaam. Daarom zijn de antistoffen die je van je moeder krijgt voor je geboorte ook na korte tijd uit je lichaam verdwenen en moet je ze gewoon zelf aanmaken.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Banana

Maar nog steeds krijg je dingen in je lichaam die daar niet horen, bijvoorbeeld stoffen om het vlees malser te laten smaken.

en veganisten hebben niet altijd extra dingen nodig, een vriend van me is ook veganist en die heeft ook geen extra dingen om gezond te blijven.

Ik merk ook dat heel veel mensen in mijn omgeving heel bekrompen reageren omdat ik vegetarier ben, en hun eten elke dag vlees.

ik ga je niets opdringen maar het is slecht om elke dag vlees te eten, eet in elk geval minstens 1 keer in de week een maaltijd zonder vlees, dat is gezonder.
PeterPan

Vashu schreef:ten tweede zelf in een van de geboden staat "gij zult niet doden".  

dat mensen het nu hebben veranderd naar 'gij zult niet moorden' is omdat zei het niet eens zijn met GOD.
"gij zult niet doden" staat in de Nederlandse vertaling van de bijbel.

Doden en moorden zijn synoniemen met weliswaar verschillende gevoelswaarden.

Ik trek sterk in twijfel of in de taal waarin de bijbel geschreven is er onderscheid gemaakt wordt tussen die twee woorden.

Wat Jesus een vegetarier? Volgens mij niet! Waarom lezen we niet in de bijbel dat Jesus ten strijde trok tegen het offeren van dieren en het eten van vlees?
albert davinci

Ik ben ook vegetariër. Ik eet wel eieren, kaas enz. maar ik eet geen vlees en vis (voor de muggenzifters die alles letterlijk nemen, nee, ik eet ook geen gevogelte :wink: ).

Ik heb producten waar leer in voorkomt; mijn schoenen en een riem.

Wat betreft de schoenen heb ik geen keuze, ik ben al blij als ik een winkel vind waar ik een paar schoenen kan kopen. Als dat al lukt dan zijn de zolen in no time versleten, wanneer de schoenen aan de zijkant niet verstevigd zijn slijt de zijkant nog sneller. Mijn voeter zijn iets breder dan bij 'normale' mensen dus schuif ik altijd in mijn schoenen. [rr]

Ik heb geen probleem met leer maar ik zal het ook niet zo snel kopen wanneer er een goed alternatief is.

Ik had als peuter of kleuter al moeite met vlees, het voelde niet lekker. Aan het begin van mijn pubertijd ben ik gestopt met het eten van vlees op mijn brood, een paar weken tot maanden later stopte ik van de één op de andere dag helemaal met het eten van vlees.

Ook ik heb oa op de basisschool de gruwelijke beelden gezien van de bioindustrie (voor de vlaming, dit is voor Nederlanders de industrie waarin dieren op de slechts mogelijke manier worden vetgemest en gefokt) maar dit is voor mij geen argument geweest om vegetariër te worden. Het voelt voor mij gewoon niet prettig om vlees te eten. Als ik rauw vlees zie (bij gebakken in mindere mate maar ook wel een beetje) dan krijg ik lichte kotsneigingen. Dit lijkt voor veel mensen overdreven maar het is toch echt zo en het is geen keuze van mij, het is hoe mijn lichaam er op reageert. Ik merk dat ook als ik met mensenlijken moet werken dat mijn lichaam daar een afkeer tegen heeft.

Ik ga nog eventjes wat stellingen poneren over vegetarisch eten.

- Het is gezonder onder voorwaarde dat je de stoffen die juist in vlees veel voorkomen wel voldoende binnenkrijgt door voldoende soja, quorn, tofu, noten, eieren enz te eten.

In vlees zitten niet alleen deze nuttige stoffen, er zitten ook ongunstige vetten in die zeer ongezond zijn.

Verder neem ik liever niet het risico met al die ziekten (Creutzveld-Jacob, de vele andere door de bioindustrie veroorzaakte epidemieën die mogelijk negatief zouden kunnen inwerken op de mens) en alles wat ze met die dieren uitspoken (hormonen).

- Door geen vlees te eten lever je een bijdrage aan het milieu omwille van de biomassa.

- De wijze waarop de meeste boeren deze dieren vetmesten en fokken is een vorm van dierenmishandeling. Erger nog is dat dit niet nodig is omdat de meeste mensen geen vlees nodig hebben.

Interessante feitjes:

- 2 van de beste 100-meter-sprinters ooit (bij de mannen en de vrouwen) zijn vegetariër. Je wordt er dus blijkbaar niet slapper van :wink:

- De meeste mensen hebben geen vlees nodig als ze voldoende alternatieven eten. Sommige mensen krijgen een vitamine B-12 tekort wanneer ze geen vlees meer eten, deze mensen moeten pillen slikken (of terug vlees eten).

Ook krijgen sommige mensen een ijzertekort. Meisjes lopen een groter risico om een ijzertekort te krijgen (oa?) omdat ze maandelijks bloed verliezen bij het ongesteld zijn. Het is maar dat de vrouwelijke vegetariërs dit weten. Voel je je slap, laat jouw ijzerwaarde eens testen. Een bloedafname van één buisje, een weekje wachten en je hebt het antwoord.

Een ijzertekort is zo vervelend omdat het zuurstof bindt aan het ijzer wat weer gebonden is aan het hemoglobine.

Met andere woorden: als je te weinig ijzer hebt dan kan jouw bloed onvoldoende zuurstof opnemen en transporteren naar de rest van het lichaam waardoor je je slap voelt.

Welk percentage van het ijzer dat jij eet wordt opgenomen hangt sterk af van jouw voeding. Vitamine C (fruitsap bijvoorbeeld) bevorderd de opnamen, stofjes die oa in brood en spinazie (echt waar) voorkomen remmen de ijzeropname.

Let dus niet alleen op de hoeveelheid ijzer die in een product voorkomt. Als je het niet kan opnemen heb je er niets aan.

- Deze mensen zijn allemaal vegetariër.

Bryan Adams

Pamela Anderson

Bono

Wouter Bos

Hugo Brandt Corstius

Kathalijne Buitenweg

Kurt Cobain

Charles Darwin

Danny DeVito

Cameron Diaz

Wendy van Dijk

Bob Dylan

Thomas Edison

Albert Einstein

Benjamin Franklin

Mahatma Gandhi

Vincent van Gogh

Angela Groothuizen

Woody Harrelson

Marijke Helwegen

Isa Hoes

Viola Holt

Henny Huisman

Michael Jackson

Dolf Jansen

Antonie Kamerling

Jort Kelder

Anthony Kiedis

Kim van Kooten

Lousewies van der Laan

Bruce Lee

John Lennon

Paul McCartney

Moby

Jorinde Moll

Montaigne

Morrissey

Isaac Newton

Yoko Ono

Brad Pitt

Plato

Plutarchus

Prince

Pythagoras

Jerry Seinfeld

George Bernard Shaw

Alicia Silverstone

Ringo Starr

Leo Tolstoj

Marianne Thieme

Georgina Verbaan

Marijke Vos

Leonardo da Vinci

Voltaire

Richard Wagner

Wim T. Schippers

Thom Yorke

De één is wat prominenter dan de ander :wink:

Als al deze mensen vegetariër waren dan zal het in ieder geval niet ongezond zijn. Wetenschappers, artiesten, athleten, briljante politici en topmensen uit het bedrijfsleven hebben blijkbaar geen nadeel ondervonden van het vegetariër zijn (qua gezondheid dan, de lijsten van de restaurants vallen vaak nog tegen :wink: ). Je kan er net zo intelligent, creatief, athletisch en energiek mee worden als wanneer je vlees eet.

Ik wil geen verband suggereren maar het valt mij op dat veel van de grootse genieën ooit vegetariër waren.

Albert Einstein, Isaac Newton, Leonardo daVinci, Pythagoras en Thomas Edison zijn toch niet de minsten, het zou mij niet verbazen als ze alle 5 tot de top-10 van de meest briljante genieën ooit behoren (Edison wordt wellicht in Nederland nogal onderschat maar ieder zijn mening). Ik kan niet veel mensen bedenken die net zo briljant of briljanter waren (of althans die reputatie hadden), veel verder dan Galilei kom ik niet. Het is toch frappant dat zo veel briljante wetenschappers vegetariër waren terwijl dat in bepaalde tijdperken lang niet zo'n normaal en courant verschijnsel was als nu. Ze zouden het eens moeten onderzoeken.

- Er is een Japans dorp waar geen hart- en vaataandoeningen voorkomen. Hun geheim? Ze eten enkel rijst, groenten en tofu.

Ik wil niemand bekeren tot vegetariër :wink:
gast004

Ik ben geen vegetariër. Toen ik klein was, was ik wel allergisch aan vanalles en nog wat (geen idee hoe het komt dat ik nu niet meer allergisch ben). Ik mocht geen koemelk drinken of melkproducten eten, geen vlees en ook geen snoep, omdat als je veel suiker eet, je meer goesting krijgt in vlees. Ik at dus sojaproducten, groenten, fruit, vis e.d. (en ik ben, denk ik, toch redelijk 'normaal' :?: ). Nu mag ik alles eten en vind ik het eigenlijk een voordeel dat ik vroeger zo weinig mocht eten, als ik kijk naar hoeveel mensen die ik ken, geen groenten of vis of sojaproducten lusten.

Dat ik nu wel onbeperkt vlees mag eten, wil niet zeggen dat ik nu kilo's vlees naar binnen speel :) . Ik eet weinig vlees, ook gewoon omdat mijn lichaam ook niet veel vlees binnenkrijgt, als ik er genoeg op heb, zegt mijn lichaam gewoon stop (ik word er niet misselijk van ofzo, ik krijg gewoon het gevoel dat ik echt genoeg heb, terwijl ik bv nog 2 grote porties groenten kan eten). Ik hou dan ook niet van grote stukken vlees die je soms op restaurant krijgt, meestal krijg je er dan nog niet veel groenten bij (of rauwkost, maar dat is ook niet zo goed volgens de meeste aziatische levenswijzen, dacht ik). Ik vind het belangrijk om goed naar mijn lichaam te luisteren en ik heb al vaak gemerkt dat mijn lichaam "stop" zei of minder/meer achter een bepaald product vroeg en ik dan achteraf las dat dat product ongezond/gezond is (hoewel dat bij sommige producten niet helemaal eenduidig is).

Vroeger gingen wij om vlees bij een heel goeie slager, hij kweekte zijn dieren zelf en hij gaf ze geen hormonen en ander ongezond spul. Dat vlees was énorm lekker. Jammer genoeg is de slager nu op pensioen. We hebben nu enorme moeite om even lekker vlees te vinden (we zijn natuurlijk het beste van het beste gewend hé). Ik ben ervan overtuigd dat écht gezond eten veel beter smaakt. Nu gaan we naar biowinkels achter vlees (en ook andere dingen; ik vind bijvoorbeeld dat je het ook aan groenten en fruit smaakt als het beter gekweekt is (en bv niet in de diepvries gezeten heeft, zoals veel groenten en fruit tegenwoordig)) en dat vlees is ook wel lekker (maar duur [rr] , jammer dat veel goeie dingen zo duur zijn).

Ik heb met mijn vader eens een discussie gehouden over al dan niet vegetariër zijn. Hij zei dat de mens een alleseter is, wat dus wil zeggen dat hij ook vlees eet en dat een mens dus best vlees mag eten, maar dat we de voorkeur moeten geven aan vlees dat op een "goede manier gekweekt is". Hij is sterk voorstander van het principe "alles met mate" en ik geef hem gelijk.

Wij zijn die 2 atletiekers trouwens?
qrnlk
Lorentziaan

Ik ben niet helemaal vegetariër, mogelijk dat dit tzt nog komt.

Ik heb me voorgenomen om geen zoogdieren meer te eten en dat bevalt me tot nu toe prima. Alleen jammer als je op visite gaat, mensen maken dan toch voornamelijk een zoogdier klaar. (En als je opmerkt dat je geen zoogdieren wilt, dan blijkt dat veel mensen niet eens weten wat zoogdieren zijn... :?: )

Waarom geen zoogdieren? Omdat ik denk dat als kannibalisme ongezond is, dan kan het eten van een varken, waarvan het weefsel vrijwel identiek is, ook niet gezond zijn. Om safe te zijn neem ik maar de hele groep.

Wellicht dat de volgende stap warmbloedigen zouden zijn? Kip is wel heel lekker echter... [rr]
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Veertje

Even een vraagje. We bevinden ons hier op het filosofie/theologie/ethiek forum. D.w.z. dat ik er vanuit ga dat deze topic hier ooit is geopend omdat er aan het niet eten van vlees ethische of filosofische, zoniet theologische (?) bezwaren kunnen kleven. Mij lijken dat soort bezwaren met betrekking tot het eten van vlees hier dan ook meer op zijn plaats dan persoonlijke gezondheidsoverwegingen. Dus, dames en heren, wat zijn jullie overwegingen?

Mogen we dieren eten? Bijvoorbeeld: hoe rijmen we het dat we enerzijds absoluut idolaat kunnen zijn van ons huisdier en dat huisdier zomogelijk menselijke eigenschappen toedichten en anderzijds een hele kip soldaat maken? Of een stuk varken, een dier dat toch bekend staat als een intelligent, sociaal dier?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Assassinator

varkensvlees is inderdaad vrij vet, dit komt uiteraard omdat het leeuwendeel vanhet vlees van de bio-industrie of intensieve veehouderij komt. toen we nog voor ons eigen vlees moesten jagen was dit vlees uiteraard veel minder vet.
Waarom geen zoogdieren? Omdat ik denk dat als kannibalisme ongezond is, dan kan het eten van een varken, waarvan het weefsel vrijwel identiek is, ook niet gezond zijn. Om safe te zijn neem ik maar de hele groep.
ik zie alle leeuwen, tijgers, wolven, hyena's etc etc niet massaal ongezond zijn, en die eten bij tijds nog wel rot vlees!

vlees is een goed product om te eten, maar eet niet teveel,150-100 gram per dag is meer dan voldoende (wij zijn alleseters met een hang naar herbivoor, meer groenten en fruit en minder vlees) en ook goed om te eten (dat is al jaaaren duidelijk). biologisch vlees is (denk ik) wel gezonder omdat die dieren fatsoenlijk leven hebben gehad (minder stress, meer beweging en dus een gezonder dier met minder vet en beter vlees) met beter voedsel (geen hormonenzooi, maar daar krijgen vrouwen wel grotere borsten van, dillemaaa [rr] ) dus wil ik alleen biologisch vlees eten en zeker niet te veel. dat te veel vlees eten moeten we echt af leren, net als de intensieve veehouderij
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ger

Ik eet wel vlees. Natuurlijk verwerp ik de bio-industrie en houd ik van mijn kat, maar dat is voor mij geen reden om vlees links cq rechts te laten liggen. Ik heb nogal een voorkeur voor eten zonder poespas, gewoon zoals het bedoeld is. Vegaburgers, quorn hamblokjes etc. voldoen hier voor mij niet aan. Buiten dat ik er echt geen smaak aan vind zitten, voelt dat ook gewoon niet goed. Ik koop dus zoveel mogelijk bij de echte slager die zijn vlees bij de fatsoenlijke boer haalt. Dit is voor mij niet ethisch bezwaarlijk. Mijn vis koop ik het liefst bij de visboer verderop in de straat. Alleen heeft die het nadeel dat hij om 17:00 zijn deuren sluit, en ik dan vaak pas net in de auto op weg naar huis zit. Ik heb me dus al meerdere malen vergrepen aan vis van de AH. Smaakt toch minder.

Dat het lijkt op kannibalisme vind ik geen sterk argument. We behoren misschien allemaal tot het rijk der dieren, maar dan zou dus elke carnivoor een kannibaal zijn. Toch heeft de natuur het zo bepaald. Voor mensen is het bepaald dat we zowel dieren als planten eten. Soit. Dat ontkennen is je eigen aard ontkennen zou ik haast zeggen. Dit betekent niet dat mensen geen vegetariër mogen zijn, maar het betekent wel dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat hij eet.

Het enige bezwaar wat ik heb tegen vlees is de bioindustrie en de overbevissing/-jacht waardoor het ecosysteem uit balans wordt gebracht. Maar dat is hetzelfde als we te veel mais, aardappels of wat dan ook eten. Dat zet ons dus voor twee keuzemogelijkheden; minder eten (kan best) of vissen fatsoenlijk telen in plaats van ze met scholen tegelijk uit de zee te sleuren.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Assassinator

Vegaburgers, quorn hamblokjes etc. voldoen hier voor mij niet aan.
dat surrogaatvlees geeft wel aan dat men iets mist, men wil iets vervavngen en er is dus iets om te vervangen. vlees is dus belangrijk, anders hoeft het niet vervangen te worden [rr] natuurlijk wel onzinnig, maar soms kan ik vegetarisme wel begrijpen. als men vlees gewoon niet lekker vind of dat ze de garantie niet kunnen krijgen dat het écht biologisch is.
Dat zet ons dus voor twee keuzemogelijkheden; minder eten (kan best) of vissen fatsoenlijk telen in plaats van ze met scholen tegelijk uit de zee te sleuren
ik ga voor het minder eten! we moeten zoiezo minder eten, waar denk je dat die vetzucht grotendeels vandaan komt?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Dat carnivoor/omnivoor/herbivoor verschil zit toch (voornamelijk) in de lengte van het darmkanaal? Wellicht dat iemand daar iets meer over kan vertellen.

Theologische issues? De bijbel zegt dat de mens voor de vloed herbivoor was. Noach kreeg pas toen hij weer uit de ark kwam te horen dat de mensheid van god vlees als voedsel kreeg toegewezen, maar alleen uitgebloed vlees. Er wordt expliciet vermeld dat vlees met bloed niet gegeten mag worden.

Het volk Israel kreeg vervolgens zeer uitdrukkelijke voedingsvoorschriften, waarbij verschillende dieren (zoals varkens en roofvogels) onrein werden verklaard. Bloed moest worden weggegooid, het mocht alleen op het altaar gebruikt worden (als symbool in een ritueel).

De christenen mochten alle dieren weer eten, bijvoorbeeld in hand 15:28,29 staat: "28 De Heilige Geest en wij hebben namelijk besloten u geen verdere verplichtingen op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: 29 eet niets van wat aan afgoden geofferd is; eet of drink geen bloed; eet geen vlees van dieren die door verstikking ter dood gebracht zijn en pleeg geen hoererij. Als u zich daaraan houdt, is het goed. Wij wensen u het allerbeste."

Ik heb niet veel kennis van de voedsel voorschriften van de meeste andere religies. Wellicht dat anderen dit kunnen aanvullen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”