Mystiek denken.(4) De aanhangers van deze HA variant stellen bovendien dat poolexpedities nimmer werkelijk het middelpunt van de Noordpool of Zuidpool hebben bereikt. Dit omdat een kompas of GPS niet werkt in het gebied als gevolg van magnetische storingen en een beperkt sattelietenbereik.
Aan 'ze zeggen op Internet' heb je niets, daar wordt de grootste kul beweerd. Aan 'ze zeggen op het Wetenschapsforum' heb je veel meer omdat hier mensen komen met verstand van zaken die wel de feiten pro en contra verifiëren. Maar dat hoef je wat mij betreft beslist niet voetstoots aan te nemen, je mag best kritisch zijn.
Maar wees dat dan ook, en ga eens na of je feiten kan vinden die een dergelijke 'theorie' staven of onderuit kunnen halen. Ik heb het dan wel over feiten, niet over fantasieën. Je hebt nog geen feit aangedragen.
Voorbeeldjes: Ga zelfs eens kijken met bijvoorbeeld Google Maps. Foto's zat van noord- en zuidpool. Zie jij een gat? Zie de ook de muur die ze om het gat in de noordpool moeten bouwen om te voorkomen dat de arctische oceaan in dat gat leegloopt en de arme dino's die in de Aarde wonen zou verdrinken? Hoe zou het zitten met vliegtuigen die de polen kruisen, is het gat te klein om te zien?
Doe eens wat basale kennis op over ster- en planeetvorming, zwaartekracht, massa van sterren en van de Aarde. Wikipedia is je vriend. Je zal snel op onoverkomelijke logische problemen stuiten. Bedenk, dat als wij in staat zijn ruimtetuig met grote precisie naar de planeten te sturen, er toch wel wat moet kloppen van onze kennis over planeten, hun massa en de wetten van de zwaartekracht. Daar is verrekte weinig intuïtiefs aan.
Bedenk eens hoe het zit met de atmosfeer en het klimaat in die vrijwel afgesloten Aarde waar het nooit nacht kan zijn, wie die kunstmatige ster zouden moeten hebben gemaakt en waar zijn energiecentrale zit. En als die ster niet kunstmatig is, ga dan na wat een ster überhaupt is en kijk of je het kloppend kan krijgen.
Doe eens wat basale kennis op over geologie en seismologie. Daarover zijn (buiten de zwetssites) talloze goede bronnen voor te vinden. Hoe komen de vulkanen bijvoorbeeld aan hun lava, hoe zit het met aardbevingen, met de continentale drift en zo nog wel wat vraagstukken waar je een steekhoudend antwoord op zult moeten vinden.
Bedenk eens wat de samenstelling van die holle Aarde zou moeten zijn, de zwaartekracht die ze uitoefent is immers bekend. De materie van zo'n dunne korst moet dan een ongemeen hoge dichtheid hebben, is die materie wel bestaand?
Bedenk eens hoe het kan dat die holle Aarde niet ineenstort onder zijn eigen zwaartekracht, en of alle planeten (en sterren) dan hol zijn en waarom wel of niet, en ik kan zo nog wel even doorgaan.
Je kan ook zeggen: Ik vind het een mooi verhaal en wil er in geloven. Doe dan vooral geen moeite de benodigde kennis te vergaren en feiten en onzin van elkaar te scheiden. Maar dan hoort de discussie niet meer op een wetenschapsforum plaats te vinden.