Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Toch zijn die lokale wetten in België wel nodig. Zedenschennis lijkt in dat land niet in z'n algemeen strafbaar te zijn. De gemeente Eindhout vindt het dus nodig om dat gemeentelijk expliciet te verbieden:

zedenschennis
zedenschennis 1254 keer bekeken

Ik had helaas geen gereedschap bij me om dit bord mee te nemen  :( .

Voor de geïnteresseerden, het was in elk geval tot 2010 hier te vinden:

eindhout
eindhout 1255 keer bekeken
(purple dot marks the spot)

als je op google streetview van de N174 de Heikantweg virtueel inrijdt kun je het nog bewonderen. Iemand anders had kennelijk wél gereedschap bij zich tussen mijn bezoek en de rit van de google-streetview auto niet veel later, want de tekst op google streetview is licht gewijzigd....

zeden
zeden 1255 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ArcherBarry
Moderator

Ach Jan je kan altijd nog terug gaan.

Daar is Jan met de waterpomptang, nijptang en de combinatietang...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Wouter_Masselink

[flash=][/flash]
"Meep meep meep." Beaker
Yvan_be

'GAS' staat voor 'Gemeentelijke Administratieve Sanctie'. Het is een systeem waarbij een bevoegd gemeentelijk ambtenaar, de uitvoerende macht dus, aan burgers, na onderzoek, een sanctie kan opleggen.

Daar moet niet flauw over gedaan worden: het is een fundamenteel probleem in een rechtstaat, als de uitvoerende macht zich bevoegdheden van de rechterlijke toeëigend. Des te meer nog, als bovendien staande en zetelende magistratuur in een persoon verenigd zijn.

Inmiddels zal zowat elke gemeente wel al een plaatselijk potentaatje in dienst hebben dat zich onledig houd met het onderzoeken en sanctioneren van 'ernstige vergrijpen', zoals het te vroeg buiten zetten van de vuilnisbak.

De hoogte van de boetes is strategisch gekozen: max. € 250. Net te weinig om voor naar de rechtbank te stappen. Maar goed ook, want waar burgers naar de rechtbank gestapt zijn, hebben ze steeds hun zaak gewonnen.

Misschien heeft het te maken met het feit dat rechters ook niet blij zijn met dat soort hobby-magistraten, dat hun ambt uitholt...

Het leidt weinig twijfel, mijn gedacht, dat die GAS-onzin er gekomen is vanwege politici om de rechterflank van de partij af te dekken, door een welbepaald deel van het electoraat het hof te maken. De 'law-and-order-idiot', verzuurd en verstoken van welke nuance ook, die 'het allemaal beu is' en wil 'dat er eens een einde aan komt' of dat er 'eindelijk iets verandert'.

Wat men precies beu is, waar een einde aan moet komen en wat er precies moet veranderen... Ik vraag er al dertig jaar naar en tot nu toe heb ik daar nog nooit een degelijk antwoord op gekregen.

Maar ze zijn ondertussen ook wel de GAS-boetes beu, nu ze door hebben, dat die niet enkel 'de anderen' treffen...
Yvan_be

Jan van de Velde schreef: Toch zijn die lokale wetten in België wel nodig. Zedenschennis lijkt in dat land niet in z'n algemeen strafbaar te zijn. [...]

Onthou het moment waarop u dit schreef, want u zal veel moeite moeten doen om er in uw verdere leven nog een keer zo ver naast te zitten  :D .

De vermeende liberale Belgische houding inzake alles wat met 'zeden' en seks te maken heeft, vindt wellicht haar oorsprong in het feit dat in België zaken zoals homofilie en incest nooit strafbaar geweest zijn.

Altijd leuk om eens een verloren half uurtje bij door te brengen, de beschouwingen terzake, theorie en praktijk, van de Belgische advocaat Elfri de Neve, hier.
Yvan_be

Waar ik me momenteel blauw aan erger, zijn de ongelofelijke aantallen groene en blauwe bromvliegen/keizersvliegen, Lucilia caesar, resp. L. sericata!
Dat is een jaarlijks terugkerend fenomeen op het einde van de zomer, als het warm en vochtig is, maar dit jaar zijn het er wel uitzonderlijk veel, dankzij de zachte winter...
Lucilia caesar en L. sericata hebben enige veterinaire en economische betekenis omdat ze verantwoordelijk zijn voor de gevreesde 'schroefwormziekte' of 'miasis' bij vee.
Als een rund ook maar het kleinste wondje heeft -of een schaap het ongeluk heeft dat de vacht niet vlug genoeg opdroogt- zijn daar al meteen een paar bromvliegen die eieren afzetten.  De larven komen al na enkele uren uit en vreten zich, weg van het licht, een weg naar binnen. De stank van necrotiserend weefsel trekt weer andere vliegen aan, die ook weer eitjes afzetten, enz. Het gaat ongelofelijk snel en als niet onmiddellijk drastisch ingegrepen wordt heeft het dier geen schijn van kans. Vandaar dat boeren hun vee regelmatig preventief behandelen met een insecticide.

Ik erger er me rot aan, aan die vliegende krengen! Maar tegelijk zijn het ook de ideale opruimers in de natuur: een dode vogel, egel, whatever, wordt binnen de paar dagen volledig kaalgevreten, zodat enkel een skelet rest.
Voor mijn part moeten ze dus zeker niet uitgeroeid worden, maar ik wil ze wel uit mijn huis!

Nog even geduld: augustus is ook de maand waarin elk jaar weer de schimmel Entomophthora muscae het mooie weer maakt. Nu kunnen die blauwe en groene krengen nog wel van jetje geven. Binnen een paar weken hangen ze aan een venster omgeven door wat mycelium. Dan is het mijn beurt om te lachen!
Yvan_be

ArcherBarry schreef: Weet je zeker dat die gas-boetes niet op 1 april gepubliceerd worden? Ik ben het met Dido eens dat sommige te belachelijk voor woorden zijn.

Natuurlijk als je verder zoekt, kom je nog veel meer vreemde / uit de tijd wetten tegen. Nog een paar grappige welke ik heb gevonden zijn:
[...]
Bij die GAS-boetes gaat het niet om 'wetten', dat is het nu net. Het gaat om gemeentelijke verordeningen, plaatselijke gebruiken, de hoogst persoonlijke voorkeur of afkeur van dit of dat deerniswekkend stuk onbenul met een plaatselljke morzel macht. Alle hebben hetzelfde wankel juridisch statuut gemeen.

Vandaar dat burgers die naar de rechter stappen steevast hun zaak winnen.

Vandaar ook dat de plaatselijke Eichman de zaak doorgaans blauw-blauw laat, eens de media er lucht van krijgen en de vraag gesteld wordt of 'die niks beters te doen hebben?'.

We zijn verdorie een van de rijkste regio's ter wereld, maar elk jaar weer kamperen ouders voor de schoolpoorten om hun kinderen te laten inschrijven... In Brussel, de Europese hoofdstad nota bene, organiseert AZG regelmatig 'free clinics' voor mensen die een consult bij een huisarts niet kunnen betalen...

Belangrijk is dat allemaal niet, blijkbaar, zolang die onozelaar, die een ander laat schrikken, maar een passende sanctie krijgt.  Onder het goedkeurend oog van een vriendje van-, die nu eenmaal dat baantje heeft, omdat hij verder voor niks in aanmerking kwam.
ArcherBarry
Moderator

Yvan_be schreef: Nog even geduld: augustus is ook de maand waarin elk jaar weer de schimmel Entomophthora muscae het mooie weer maakt. Nu kunnen die blauwe en groene krengen nog wel van jetje geven. Binnen een paar weken hangen ze aan een venster omgeven door wat mycelium. Dan is het mijn beurt om te lachen!

Ach Wouter, je kan altijd nog schimmelreiniger gebruiken

Afbeelding

Daar houden die vliegen ook niet van ;)

En anders horren plaatsen

Yvan_be

Wie is wouter?

Horren helpen niet jong, om die beesten buiten te houden. Die heb ik, maar om ze werkelijk alle buiten te houden zou je al moeten gaan denken aan een dubbel of drievoudig inkomsas en een huis in overdruk. En dan nog...

HG  was, lang geleden, enkel bekend -en zeer hoog aangeschreven!- bij aannemers in de bouw. Ze verkochten een beperkt gamma aan producten, uitsluitend voor professionele toepassing, bijvoorbeeld voor het verwijderen van cementsluier. Als particulier kon je hun waar zelfs niet kopen. Dezer dagen zijn ze zowat synoniem geworden voor de ideale oplossing voor alles, een claim die lang niet altijd waar te maken is.

*Mijn* schimmelverwijderaar is een eenvoudig sopje van warm water met wat afwasmiddel en een klein geutje ammonia.

ArcherBarry
Moderator

oops verkeerd gelezen ;) geen wouter hier :P

Yvan_be schreef: HG  was, lang geleden, enkel bekend -en zeer hoog aangeschreven!- bij aannemers in de bouw. Ze verkochten een beperkt gamma aan producten, uitsluitend voor professionele toepassing, bijvoorbeeld voor het verwijderen van cementsluier. Als particulier kon je hun waar zelfs niet kopen. Dezer dagen zijn ze zowat synoniem geworden voor de ideale oplossing voor alles, een claim die lang niet altijd waar te maken is.

En dat is met successen maar al te vaak waar en een probleem.

Yvan_be

Nog een ergernis: "Je wordt bedrogen waar je bij staat", zoals ze hier zeggen. Op allerlei manieren. "Bedrog" is het niet ècht, maar je bent toch maar beter op je hoede.

Vroeger  hadden we hier de legendarische Limburgse fabrikant van kleine keukentoestellen NOVA.

Hun producten waren vrijwel onverwoestbaar en ze werden vaak gegeven als huwelijkscadeau. Niet goedkoop, maar: "Een NOVA heb je voor het leven!" en het was nog waar ook: mijn koffiezetapparaat: NOVA, + 30 jaar oud, mijn frietketel: NOVA, + 30 jaar oud, mijn staafmixer: NOVA, + 30 jaar oud, ...

Er was dus vrijwel geen vervangingsmarkt, er kwamen andere merken, goedkoper, met toestellen die er wat meer blingbling uitzagen (NOVA-apparaten waren nogal 'traditionele vormgeving'). NOVA ging failliet in de jaren 1990.

Een deel van het (zo goed als versleten) machinepark werd opgekocht door Frifri, een pientere Nederlander kocht de merknaam en het logo.

Dezer dagen vindt je 'NOVA' in de goedkopere zaken. Alleen: als je goed oplet vind je in piepkleine lettertjes: "inspired by" gevolgd door het reusachtige NOVA-logo :) . Als je echt op zoek gaat vind je wel ergens de vermelding "Made in China".

Analoog verhaal voor de legendarische thermosflessen van het merk Thermos, en nog zoveel andere zaken.

Ik was onlangs in de supermarkt. De koffie van een bekend Nederlands merk was in promotie: bij aankoop van 4 pakjes iets goedkoper. Het is te zeggen: eigenlijk iets duurder, want de pakjes bevatten slechts 225g, i.p.v. de gebruikelijke 250g. Dat staat er wel degelijk op, maar je moet even zoeken en een loep kan helpen...

Wie herinnert zich nog die reclame's die zo gretig inspeelden op die typische "huisvrouwenparanoia", no gender discrimination intended? "Vervelende geurtjes" aan de pas gedane vaat en zo? Ooit al eens aan de vaat geroken? Ik wel, herhaaldelijk en ik rook niks, ongeacht of de vaat gedaan werd met het goedkoopste, dan wel het duurste afwasmiddel...

Dezer dagen wordt nog maar eens een variante daarvan in de markt gezet: plots is het absoluut noodzakelijk om op regelmatige tijdstippen de wasmachine "grondig te reinigen" middels een duur product. Vreemd: ik dacht dat een wasmachine zichzelf automatisch mee reinigt bij elke wasbeurt. Ongewenste vervuiling (zoals de gevreesde wolluis, veroorzaakt door de inefficiëntie van -vooral- vloeibaar wasmiddel) verwijder je gewoon door af en toe eens de machine leeg een kookwas te laten doen met 100g goedkope soda... En de gruwel van het volkomen verkalkte verwarmingselement voorkom je gewoon door 50ml huishoudazijn te gebruiken in plaats van peperdure "wasverzachter" of idem dito Calgon... Wie persé een geurtje wil voegt gewoon een druppel etherische olie toe.

En heb ik het al gehad  over de bacteriëngroei op de houders van die blokjes die je in het toilet hangt, god weet waarom? Gelukkig is daar nu ook een oplossing voor. Aan een vriendenprijsje!

Kranen enz. in de badkamer "ontkalken" met peperdure Mr-weet-ik-veel spray? Ben je gek? Omwikkel gewoon met keuken- of toiletpapier, bevochtig met goedkope azijn, trek er eventueel een plastiekzakje over en laat een nacht inwerken. Even afspoelen en afdrogen met een zachte doek. Klaar.

Al die vervelende vlekken en vingerafdrukken aan deuren enzo te lijf gaan met een superreiniger? Gebruik een velletje keukenpapier en een paar druppels wasbenzine. Daarna nog even erover met een goedkoop sopje.

Bloed- en ander vlekken, veroorzaakt door afscheidingen waar we het liever niet over hebben, in ondergoed verwijder je makkelijk door even weken in 1 - 2% zuurstofwater. Daarna wassen. Hooggeconcentreerd zuurstofwater (100 vol, ca. 30%) is goedkoop te krijgen in verfwinkels. Het wordt ook gebruikt voor het bleken van hout (opgelet: gemeen goedje).

Enzovoort. Ik erger er me vaak aan, maar soms is het ook erg boeiend, wat commercanten zoal verzinnen om hun waar aan de man te brengen. "Zullen we inzetten op de "high tech-ervaring" of zullen we inspelen op "traditie" ("Marseille zeep!!!")? Weet je wat? We doen beide!".

Zelfs ossengalzeep wordt weer in de markt gezet! Heeft iemand een recente foto van een os? Volgens mij is het een uitgestorven diersoort...

Wat me ook erg opvalt: hoe voeding en huishoudproducten meer en meer naar elkaar toegroeien. Shampoo met yoghurt, allesreiniger met perzik, wasmiddel met mangogeur...
Yoghurtdrink met groene zeep of zure beertjes met dreftsmaak zijn nu nog geen optie, maar de marketingjongens zullen er wel iets op vinden...
Rhiannon
Moderator
Social:

Dit is me uit het hart gegrepen Yvan-be!
Contra principia negantem disputari non potest.
Michel Uphoff
Moderator

En dan heb je het nog niet eens gehad over de cosmetica idioterie en, en, en, en (schier onuitputtelijke lijst).

En wat je nooit vergeten mag, al word je honderd,
Je wordt belazerd, je wordt bedonderd ;).
ArcherBarry
Moderator

Zure beertjes met dreft smaak, geen probleem ik heb ze volgende week voor jou

Yvan_be

Ik hou van taalvirtuositeit. Maar niet als ze misbruikt wordt door een mensje die haar carrière een boost wil geven. Dit bijvoorbeeld, opgepikt door een tabloid, hier, vind ik erg virtuoos op het vlak van taal, maar in de feiten erg twijfelachtig.
Ernstig: "En zijn lippen tegen mijn huid aan te drukken.". Hebben de lippen de huid aangedrukt? Wanneer hebben de feiten zich voorgedaan? En waar? Kan dat ook bevestigd worden door degelijke bronnen, zoals politie-rapporten?
En hoe zit het met die vriendin? Als de 101 gebeld werd is dat objectief na te gaan. Maar wacht eens even: de dame in kwestie werd niet aangerand! Of toch wel. Of toch weer niet. Of misschien een beetje..

Het is niet de eerste keer, dat een jonge vrouw munt wil slaan uit een verhaal rond "aanranding" al dan niet. Vroeger werd je een miss die "iets wou doen in de media". Dezer dagen ben je blijkbaar goed ter taal en verzin je maar iets.

Een van de recentste melde trots op haar blog de emails met daarin het aantal clicks dat haar verhaal gekregen had, nadat haar blogpost door een krant opgepikt was. Ze wou altijd al journaliste worden.... Ze werkt aan een boek over haar "ervaringen". Begin de twintig... Die zal het wel maken.

Ik ben eerlijk gezegd niet al te erg onder de indruk van dat slag meiden. Dit helpt vrouwen niet vooruit!
Ja, aanranding en verkrachting bestaan en dat mag streng beteugeld worden. Ook als de dader een familielid/goede bekende van het slachtoffer is, wat meestal het geval is.

En ja: vrouwen hebben minder kansen. En ja: het "glazen plafond" bestaat wel degelijk. Hoog tijd om daaraan te werken.

Maar narcistische madammen met hun mythomane verhaaltjes zullen daar niet toe bijdragen.

Terug naar “Sciencetalk café”