Nog een ergernis: "Je wordt bedrogen waar je bij staat", zoals ze hier zeggen. Op allerlei manieren. "Bedrog" is het niet ècht, maar je bent toch maar beter op je hoede.
Vroeger hadden we hier de legendarische Limburgse fabrikant van kleine keukentoestellen NOVA.
Hun producten waren vrijwel onverwoestbaar en ze werden vaak gegeven als huwelijkscadeau. Niet goedkoop, maar: "Een NOVA heb je voor het leven!" en het was nog waar ook: mijn koffiezetapparaat: NOVA, + 30 jaar oud, mijn frietketel: NOVA, + 30 jaar oud, mijn staafmixer: NOVA, + 30 jaar oud, ...
Er was dus vrijwel geen vervangingsmarkt, er kwamen andere merken, goedkoper, met toestellen die er wat meer blingbling uitzagen (NOVA-apparaten waren nogal 'traditionele vormgeving'). NOVA ging failliet in de jaren 1990.
Een deel van het (zo goed als versleten) machinepark werd opgekocht door Frifri, een pientere Nederlander kocht de merknaam en het logo.
Dezer dagen vindt je 'NOVA' in de goedkopere zaken. Alleen: als je goed oplet vind je in piepkleine lettertjes: "inspired by" gevolgd door het reusachtige NOVA-logo
. Als je echt op zoek gaat vind je wel ergens de vermelding "Made in China".
Analoog verhaal voor de legendarische thermosflessen van het merk Thermos, en nog zoveel andere zaken.
Ik was onlangs in de supermarkt. De koffie van een bekend Nederlands merk was in promotie: bij aankoop van 4 pakjes iets goedkoper. Het is te zeggen: eigenlijk iets duurder, want de pakjes bevatten slechts 225g, i.p.v. de gebruikelijke 250g. Dat staat er wel degelijk op, maar je moet even zoeken en een loep kan helpen...
Wie herinnert zich nog die reclame's die zo gretig inspeelden op die typische "huisvrouwenparanoia", no gender discrimination intended? "Vervelende geurtjes" aan de pas gedane vaat en zo? Ooit al eens aan de vaat geroken? Ik wel, herhaaldelijk en ik rook niks, ongeacht of de vaat gedaan werd met het goedkoopste, dan wel het duurste afwasmiddel...
Dezer dagen wordt nog maar eens een variante daarvan in de markt gezet: plots is het absoluut noodzakelijk om op regelmatige tijdstippen de wasmachine "grondig te reinigen" middels een duur product. Vreemd: ik dacht dat een wasmachine zichzelf automatisch mee reinigt bij elke wasbeurt. Ongewenste vervuiling (zoals de gevreesde wolluis, veroorzaakt door de inefficiëntie van -vooral- vloeibaar wasmiddel) verwijder je gewoon door af en toe eens de machine leeg een kookwas te laten doen met 100g goedkope soda... En de gruwel van het volkomen verkalkte verwarmingselement voorkom je gewoon door 50ml huishoudazijn te gebruiken in plaats van peperdure "wasverzachter" of idem dito Calgon... Wie persé een geurtje wil voegt gewoon een druppel etherische olie toe.
En heb ik het al gehad over de bacteriëngroei op de houders van die blokjes die je in het toilet hangt, god weet waarom? Gelukkig is daar nu ook een oplossing voor. Aan een vriendenprijsje!
Kranen enz. in de badkamer "ontkalken" met peperdure Mr-weet-ik-veel spray? Ben je gek? Omwikkel gewoon met keuken- of toiletpapier, bevochtig met goedkope azijn, trek er eventueel een plastiekzakje over en laat een nacht inwerken. Even afspoelen en afdrogen met een zachte doek. Klaar.
Al die vervelende vlekken en vingerafdrukken aan deuren enzo te lijf gaan met een superreiniger? Gebruik een velletje keukenpapier en een paar druppels wasbenzine. Daarna nog even erover met een goedkoop sopje.
Bloed- en ander vlekken, veroorzaakt door afscheidingen waar we het liever niet over hebben, in ondergoed verwijder je makkelijk door even weken in 1 - 2% zuurstofwater. Daarna wassen. Hooggeconcentreerd zuurstofwater (100 vol, ca. 30%) is goedkoop te krijgen in verfwinkels. Het wordt ook gebruikt voor het bleken van hout (opgelet: gemeen goedje).
Enzovoort. Ik erger er me vaak aan, maar soms is het ook erg boeiend, wat commercanten zoal verzinnen om hun waar aan de man te brengen. "Zullen we inzetten op de "high tech-ervaring" of zullen we inspelen op "traditie" ("Marseille zeep!!!")? Weet je wat? We doen beide!".
Zelfs ossengalzeep wordt weer in de markt gezet! Heeft iemand een recente foto van een os? Volgens mij is het een uitgestorven diersoort...
Wat me ook erg opvalt: hoe voeding en huishoudproducten meer en meer naar elkaar toegroeien. Shampoo met yoghurt, allesreiniger met perzik, wasmiddel met mangogeur...
Yoghurtdrink met groene zeep of zure beertjes met dreftsmaak zijn nu nog geen optie, maar de marketingjongens zullen er wel iets op vinden...