Iedereen mag op ieder bericht reageren.
Moderator: physicalattraction
Iedereen mag op ieder bericht reageren.
U heeft een boek met oplossing. Had u dit nog niet toen u devraag stelde? Komt de vraag uit datzelfde boek?ukster schreef: ↑di 17 aug 2021, 20:11 Flauwe kul :
de oplossing is gaandeweg dit topic helder geworden
Ook interessant is als de (afzonderlijk)roterende schijven op elkaar liggen.
roterende schijven.png
de resulterende hoeksnelheid en resterende kinetische energie wordt nu bepaald door de initiële hoeksnelheden, massa en straal en kan met de genoemde formule worden uitgerekend!
Ik zeg niet dat je dit niet mag. Ik zeg alleen dat de vraag niet aan jou gericht was.,)
ahh..je wil het naadje van de kous weten.. That's allHypercharge schreef: ↑di 17 aug 2021, 20:26U heeft een boek met oplossing. Had u dit nog niet toen u devraag stelde? Komt de vraag uit datzelfde boek?ukster schreef: ↑di 17 aug 2021, 20:11 Flauwe kul :
de oplossing is gaandeweg dit topic helder geworden
Ook interessant is als de (afzonderlijk)roterende schijven op elkaar liggen.
roterende schijven.png
de resulterende hoeksnelheid en resterende kinetische energie wordt nu bepaald door de initiële hoeksnelheden, massa en straal en kan met de genoemde formule worden uitgerekend!
Ik zie toch vrij helder. Heeft u de vraag zelf bedacht? Ach, maakt ook niet uit!
Dat zeg je steeds maar je legt het niet uit. Het klopt dan ook niet.Hypercharge schreef: ↑di 17 aug 2021, 21:52 ... en hebben dan snelheid 1/3 (dus 1/9 energie). Voeg nu weer een met snelheid 1 draaiende toe. Ieders snelheid wordt dan 1/2.
Mijn argument: De drie draaien met 1/3 elk. Das 1 (ook al is de middelste tegengesteld). De rechtse heeft 1. Bij elkaar twee. Dat wordt verdeeld over 4. Dus ieder 1/2. Twee tegengesteld. De rechter 1 geeft de in dezelfde richting uitdraaiende rechter van de drie een tegenstoot. Met als gevolg 4 draaienden met 1/2. Voeg een vijfde toe en de draaing wordt 3/5 voor elk. Dus niet 1/5 zoals uit jouw redenering volgt (waar alle 4 als stilstaand worden beschouwd). Die verdomde telefoon! Kleine rottoetsjes... Sorry voor spelfouten. Niet te voorkomen.Xilvo schreef: ↑di 17 aug 2021, 21:57Dat zeg je steeds maar je legt het niet uit. Het klopt dan ook niet.Hypercharge schreef: ↑di 17 aug 2021, 21:52 ... en hebben dan snelheid 1/3 (dus 1/9 energie). Voeg nu weer een met snelheid 1 draaiende toe. Ieders snelheid wordt dan 1/2.
Dit is wat gebeurt. Je ziet dat de laatste cilinder de cilinder links ervan afremt, niet versnelt.
cilinders3.png
Nee, bij elkaar nul.Hypercharge schreef: ↑di 17 aug 2021, 22:10 Mijn argument: De drie draaien met 1/3 elk. Das 1 (ook al is de middelste tegengesteld). De rechtse heeft 1. Bij elkaar twee.
Nee, niet met als gevolg vier draaiende.Hypercharge schreef: ↑di 17 aug 2021, 22:10 De rechter 1 geeft de in dezelfde richting uitdraaiende rechter van de drie een tegenstoot. Met als gevolg 4 draaienden met 1/2.