HansH schreef: ↑zo 23 jun 2024, 00:24
tuander schreef: ↑vr 21 jun 2024, 12:55
variabele lichtsnelheid spraypaint.png
volgens mij moet het plaatje er zo uitzien:
trein1.gif
het linker plaatje is de stilstaand trein. de tijd loop vertikaal. op t=0 spuit de verfspuit een stip en zend licht uit.
op t1 bereikt dat licht beide uiteinden van de trein en komen daar 2 stippen
voor de bewegende trein beweegt de spuit ook mee. vanuit de trein gezien is dan alles in rust dus gebeurt hetzelfde.
alleen beweegt voor die trein het perron tov de trein. dus komt ook weer op t1 het licht aan bij beide uiteinden van de trein.
maar vanaf het perron gezien wordt op t=0 de lichtpuls uitgezonden en een stip gezet op het perron en de trein. de waarnemer op het station ziet die lichtpuls echter op precies dezelfde manier voortplanten als bij de stilstaande trein. alleen komt daardoor die puls eerder aan bij de achterkant van de trein nl op t2 en op de voorkant van de trein op t3.
maar omdat het om dezelfde stippen gaat moeten die stippen wel op dezelfde manier op de voor en achterkant geprint zijn. Dus conclusie: de tijd loopt anders voor de waarnemer op het perron. die ziet de stip op de achterkant geprint worden op t2<t1 en op de voorkant geprint worden op t3>t1.
Eigenlijk zou de snelheid van de lichtbron tov de waarnemer niet moeten uitmaken voor de waarde van de lichtsnelheid. ik zelf was er van uit gegaan dat de spuitbussen op het perron staan, en dus NIET meebewegen met de rijdende trein. met andere woorden, alle spuitbussen hebben een achterwaartse snelheid (snelheid naar links) ten opzichte van de rijdende trein.
Maar dat is niet eens zo zeer van belang voor dit gedachten-experiment. Het experiment draait om het idee van gelijktijdigheid. En de rol van afstanden daar in. Zoals je weet bestaat er in Einsteins SRT geen universeel idee van gelijktijdigheid. In Klassieke natuurkunde (in euclidische ruimt) bestaat dit idee van een universele gelijktijdigheid wel. De vraag is of je het idee van een universele gelijktijdigheid kunt
testen/meten met 'spraypaint simultaneity'. Het idee is dat als 2 gebeurtenissen gelijktijdig zijn (in euclidische ruimte), dat de
afstand tussen deze twee gebeurtenissen gelijk is in
elk denkbaar referentiestelsel.
Verder moet ik me verontschuldigen, ik had geloof ik wat zaken niet helemaal helder op mijn netvlies staan. af en toe schep ik wat teveel verwarring door mijn onwetendheid. excuus dus, Einstein is al moeilijk genoeg zonder mijn gestuntel