ik heb toch nog even de moeite genomen om mijn bestaande rekensheet om te bouwen naar een versie waar de voortplanting van de zwaartektacht inzit. om het even simpel te houden heb ik 2 sterren even zwaar als de zon op een afstand van 100 miljoen km haaks op elkaar weggeschoten en de snelheid zodanig gemaakt dat ze in een ellips om elkaar heen gaan draaien. daarbij elk uur een rekenstap gemaakt. linker grefiekje met oneindig snelle voortplanting van zwaartekracht en het rechter grafiekje met een delay van 1 tijdstap= 1 uur
wat je dan ziet is dat het plaatje zonder looptijd mooi een ellips gaat maken die niet verandert. het rechter plaatje begint ook met diezelfde ellips, maar na een tijdje gaat de baan veranderen. Dat is tegenstrijdig met wat we zien. feitelijk is hier de lichtsnelheid lager (55000km/s) dan in werkelijkheid omdat het nu een uur duurt voor de zwaartekracht 200 miljard km heeft overbrugd. ik kan dat veranderen door de afstand tussen 2 tijdstappen te verkleinen. het effect is dan hetzelfde, maar het duurt langer voordat de baan verstoord is. dus mijn conclusie is dat je met newton alleen mag rekenen zonder voortplantingssnelheid van de zwaartekracht omdat anders de banen niet meer kloppen.