Hey
laatst heb ik een lenzenkijker aangeschaft om mee te beginnen. Voor 289,- euro viel de kwaliteit me enigzins mee... Het statief is stevig, en van aluminium en beweegt niet als je op de kijker "drukt". Verder staat het beeld na een tikje binnen 2 seconden weer stil wat ook positief is. De buis zelf is van blik/aluminium en de optiek duidelijk van glas. Owja het gaat om de bynostar 70/900
. Alleen de meegeleverde assecoires zijn niet echt denderend. De oculairen worden gekenmerkt met een "H" wat volgens mij voor Huygens zou moeten staan. Verder krijg je een 20mm, een 12,5 mm en een 4mm oculair erbij. Bij de laatste zet ik wel m'n vraagtekens omdat de vergroting weinig zin zal hebben. Verder is de 24x5 zoekerkijker van plastic. Op zich niet erg... de zoekerkijker kan vervangen worden door een grotere metalen, en de oculairen kan je verwisselen voor superplossl wat best een stap voorwaarts kan zijn. Alleen de barlow lens is triest uitgevoerd... het betreft een 3x barlow wat voor die prijs niet veel kan zijn. Voor een 50 euro is er een 2x barlow lens bij te kopen van aluminium. Ik zeg nog "kan zijn" omdat ik gister voor het eerst een paar uur heb gekeken. Via het programma van sky & telescope.com heb ik mars kunnen vinden. Op zich al een klein wonder
Ik begon met de 20mm oculair, de grootste die ik heb. Mars bleef een scherpe rode ster
Toen gooide ik de 3x barlow lens ermaar op met diezelfde 20mm oculair. Mars werd een planeet... duidelijk zichtbaar, rond, iig echt een planeet, het leek op de maan, want het beeld werd uitgevoerd in zwart wit
Waarom? Het is toch geen deep sky? Een uurtje later nog maar is geprobeerd om te kijken of ik mss iets fout deed. Maar nog steeds een grijs mars planeetje. De vergroting was op dat moment 900/20= 45 maal 3 =135x Een aardige vergroting voor een planeet volgens t boekje. Persoonlijk denk ik dat het probleem te zoeken is bij de goedkoop uitgevoerde barlow lens. Wss ga ik daarom maar een set super plossl oculairen kopen met iig een 32mm en een degelijke barlow lens (niet te verkrijgen van het merk plossl?????) Later nog maar is een mooie zoeker. De vraag is of dit zal helpen of dat mars altijd zwart wit uitgevoerd zal blijven bij kijkers van dit budget.
Btw deze telescoop wordt standaard geleverd met een simpele volgmotor voor op de uur-as.
Als beginner kan ik oordelen dat deze telescoop iig een 7 verdient omdat hij een goed statief heeft en een degelijke kijkerbuis. De montering inclusief contragewicht is ook goed, mss iets teveel smeermiddel gebruikt.
Ik heb mars kunnen zien en hoop er binnenkort de maan te kunnen bekijken als hij weer aan de horizon verschijnt. Er val mss nog meer uit te halen als je een degelijke barlow aanschaft met een 32 mm plossl en een mooie zoeker. Voor een extra 150 euro d8 ik zo.
Mss dat ik aanstaande kopers nog van dienst ben geweest