Moderators: Michel Uphoff, jkien
Wat is het verband tussen de massa en de temperatuur/thermische straling van een zwart gat?
Temperatuur is trilling van een atoom, energie van een atoom, ja dusZonnTroLL schreef:En hoe zit dat met de temperatuur? Wordt temperatuur ook in een zwart gat gezogen? Of heeft temperatuur daar niets mee te maken?
Sjekkeboel,ik vind dat degene die het een gat heeft genoemd een dikke dwaas is... omdat het geen licht uitstraald betekend het nog niet dat het een gat is,
Nee dat denk ik niet, puur en alleen omdat er voor de big bang niets was. Dat klinkt simpel, maar echt niets, dus ook geen tijd, daardoor kan je niet spreken van 'voor de big bang'. Omdat er geen notie van tijdverloop was, kan de oneindigheid ervoor als oneindig of als nul seconden gezien worden, je kan het niet definieren, daardoor denk ik niet dat het kan. Verder kunnen zwarte gaten niet op dit moment uit elkaar klappen, omdat de zwaartekracht veels te intens is. Pas als ze bijna helemaal verdampt zijn, een periode die in de wikipedia staat beschreven als:HansJ schreef:Ik vraag mij het volgende af en het is uiteraard maar een beetje filosoferen.
Zou je het object dat er zo'n 15 miljard jaar geleden geweest moet zijn in de fase vlak voordat het moment plaatsvond dat wij nu de Big Bang noemen in zekere zin ook niet een Zwart Gat kunnen noemen.
Maar dan één van onvoorstelbare proporties.
Alle materie in ons heelal wat toen bestond uit pure energie was toen samengebald in dat zwarte gat.
Omdat dit toch is geëxplodeerd (big bang) zou het dan niet mogelijk kunnen zijn dat een zwart gat dan ook zou kunnen exploderen?
Als dit zo zou kunnen zijn heeft dat natuurlijk ongekend vernietigende gevolgen voor ons eigen melkwegstelsel.
Zijn er überhaupt in die richting aanwijzingen/gedachtegangen voor?
zullen ze uiteenklappen, maar dan zijn we er al lang niet meer.The Dark Age - from 10^100 years until 10^150 years
StrangeQuark,puur en alleen omdat er voor de big bang niets was. Dat klinkt simpel, maar echt niets, dus ook geen tijd, daardoor kan je niet spreken van 'voor de big bang'.
Waarom moet ik het 3-dimensionale universum vergelijken met een 2-dimensionale, strakgespannen rubberen vel?Stel je het heelal voor als een oneindig groot zeer elastisch strakgespannen rubberen vel en de kogel is dan een onvoorstelbaar klein object met een onvoorstelbaar grote massa en met een onvoorstelbare dichtheid.
Sorry, maar hier begrijp ik niets van.Sjorssnors schreef:Kan het zijn dat de materie in de ruimte roteert rond het middelpunt, en 'zwarte gaten' erin, openingen zijn naar het stilstaande middelpunt, waar de oerknal plaats vond ?
De ronddraaiende materie zou onze tijdsdimensie betreffen, en zwarte gaten dan een opening naar het verleden ?
Het middelpunt heeft aantrekkingskracht (centripetaal), wat de sterke aantrekkingskracht van zwarte gaten zou verklaren ?
maar dat is niet hetzelfde als als de diameter van een bol héTenslotte hoeft een zwart gat, net als de kogel, toch niet onvoorstelbaar klein te zijn? Een zwart gat heeft toch ook afmetingen (de diameter is 2x de schwarzschildstraal)?