Een geode van celestiet is op foto niet uit te sluiten, maar ik acht het weinig waarschijnlijk. Celestiet is SrSO4, en dat komt nu niet onmiddellijk elke dag voor. Celestiet is een typische evaporatiet. Dit wil zeggen dat dit vormt wanneer water uitdampt en kristallen neerslagen (denk hierbij aan de winning van zeezout).
Kwarts, SiO2, dat zit in de meeste gesteenten wel in en kan veel kleuren hebben. Zuiver SiO2 is doorzichtig wit, de kleur wordt bepaald door een toevoeging van chemische onzuiverheden (Mn, Mg, Ca, Fe, Ti, ... noem maar op), in de orde van ppm (dus per miljoen Siliciumdeeltjes een tiental andere atomen)
Om nu direct over magmatisch en sedimentair in sensu strictu te gaan spreken, dat zou ik niet echt doen als het gaat om mineralen. Dit is eerder iets voor gesteenten (welke een verzameling van mineralen zijn) Kwarts kan evengoed sedimentair zijn, hydrothermaal, magmatisch, ... hoewel het wel zo is dat vele mineralen pas beginnen vormen in een goeie mix van omstandigheden (bv. lage/hoge drukken, lage/hoge termpaturen, bepaalde zuurtegraad, ...). En celestiet is dus eerder evaporitisch.
Een geode als deze vormt door hydrothermale werking. Wanneer water door gesteenten stroomt, en enigszins opwarmt in de diepte, kan kwarts worden opgelost. Bij het dalen van de druk, termperatuur en wanneer het lang genoeg door holtes stroomt, kristaliseert het kwarts weer uit. Het meeste gekende zijn bijvoorbeeld de kwartsaders, en als het holtes zijn, krijgen we nodules als deze. De agaatjes zijn de holle versies, de geodes de gevulde versies.
Wat het waard is, niet veel. Maar toch, soms als sierobject kan het interessant zijn. Vaak worden ze gepolijst en soms zelfs kunstmatig bijgekleurd (
http://qdig.sourceforge.net/qdig/qdig-d ... e-1496.jpg). En in soevenierswinkeltjes zijn die dan te koop voor een paar euro's. Ik heb trouwens al holle geodes gezien met agaten die zo groot zijn dat een mens daar volledig kan inkruipen. Dat zijn dan wel echte verzamelaarsobjecten waar je een paar honderd euro voor kan geven.