Opmerking vooraf aan het adres van jack wheely: zou je in de toekomst je commentaar niet in de quotes willen zetten, a.u.b.? Dat bemoeilijkt het reageren omdat quotes in een bericht verloren gaan wanneer dit bericht op zijn beurt gequotet wordt.
Ik kan het best eens zijn met deze opmerkingen, heel makkelijk, omdat ze nietszeggend zijn.
Eerst noem je E.Desarts opmerkingen nietszeggend en vervolgens beaam je ze. Ligt het aan mij of is dat een beetje inconsequent?
Gezamenlijk bevatten ze wel de aanwijzingen en de context als er sprake is van beschrijving door mensen die dit van getuigen (de mensen die leefden ten tijde van Jezus' leven op aarde) hebben vernomen en dit te boek(rol) hebben gesteld.
Een vreemde zin waar ik op het eerste gezicht weinig kan uithalen. Opnieuw een instemming met wat E.Desart al zei en vervolgens probeer je dat in je eigen voordeel te gebruiken, al zie ik niet in hoe dit ondersteunt wat je eerder hebt gezegd.
Sorry, maar het woord oversimplificering bestaat niet. Simpeler dan simpel kan helemaal niet.
Natuurlijk wel. Groter dan groot kan toch ook, of niet? E.Desart bedoelde (in mijn ogen) dat jouw stelling onvolledig is omdat je cruciale zaken over het hoofd ziet en dat je denkt dat het ontstaan van het leven simpeler is dan in werkelijkheid het geval is. Vooropgesteld dat het ontstaan van leven of van nieuwe soorten simpel zou zijn (wat het natuurlijk niet is), stel je de zaken dus simpeler voor dan ze zijn. Te simpel, een oversimplificering (ik geef de voorkeur aan het woord oversimplificatie) dus.
Bovendien is het gebruik van een dooddoener ook te gemakkelijk, dan behoef je namelijk niets te bewijzen.
Dat hoeven we sowieso niet. Jij komt aandraven met een onorthodoxe stelling, dus jij bent degene die zal moeten bewijzen dat wat je zegt juist is (of toegeven dat het niet zo is). Je probeert hier de bewijslast om te keren.
Een goed denker overigens, maar het bestaan van dit geschrift en alles wat daarna op schrift is gesteld behoeft ook niet bijvoorbaat als "waarheidsgetrouw" te worden gekwalificeerd, enkel en alleen omdat het op schrift is gesteld.
Net zoals alles wat in de Bijbel staat helemaal niet waar hoeft te zijn
omdat het in de Bijbel staat. De theorieën van Darwin zijn echter sterk wetenschappelijk onderbouwd en getoetst aan de werkelijkheid, wat met de Bijbel (of de Koran of de Torah of eender welk "heilig" boek) niet het geval is. Dat maakt dat ik de geschriften van Darwin vele malen beter en waarschijnlijker vind dan om het even welk heilig geschrift.
Ik heb me juist vandaag aangemeld en u bent wellicht al veel langer op dit forum actief. Dan is het wel erg makkelijk om iemand te vragen om dit forum nog eens door te nemen en nog wel op diverse punten.
Het was geen verplichting van E.Desart (zo komt het bij mij althans niet over), eerder een vriendelijk verzoek en een tip om je beter in te werken in het forum.
Misschien dat ik feiten weergeef die al eerder zijn gewisseld? Sorry, maar misschien komt het omdat anderen al eerder tot dezelfde conclusies kwamen dan ik? Ik ga er vanuit dat u het ook nuttig vindt om de oude punten nog eens even op te frissen, zonder heen en weer te moeten "hoppen" tussen twee meter tekstt terug en deze plek.
Ik ben er vrij zeker van dat anderen inderdaad jouw conclusies al eens eerder op dit forum hebben neergeschreven. Wetenschapsforum is nu echter al vrij omvangrijk en verschillende parallelle discussies over hetzelfde onderwerp dragen niet bij aan de doelstellingen van dit forum. Daarom worden gelijklopende discussies ook vaak gecentraliseerd in een topic en worden nieuwe topics over hetzelfde onderwerp daarbij gevoegd of gesloten met een verwijzing naar het centrale topic waar verdergediscussieerd kan worden. Dat vraagt soms wat inspanning en leeswerk, maar het is nu eenmaal de manier waarop Wetenschapsforum werkt.
Geloofselementen zijn te vergelijken met mathematica. We geloven allemaal dat 1 + 1 = 2.
Je haalt hier verschillende betekenissen van het woord geloof door elkaar. Wanneer we werken binnen bepaalde axioma's, dan kunnen we bewijzen (en
weten we dus) dat 1 + 1 = 2. Daar komt verder geen geloof bij kijken, het staat als een huis.
Ik behoef volgens mijn eerdere zin derhalve ook niet te bewijzen dat God bestaat, zo min als ik moet bewijzen dat 1 + 1 =2. Dat is al eerder gedaan.
Het bewijs dat 1 + 1 = 2 is inderdaad reeds geleverd. Een bewijs voor het bestaan van een god nog niet en ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren.
Wat mij betreft tenslotte: een beetje respect ten opzichte van iemand die net instapt is natuurlijk ook nooit weg.
Waar word je onrespectvol bejegend? Een beetje respect voor een ervaren gebruiker, ex-moderator en erg vriendelijk persoon kan overigens ook geen kwaad.