Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Wat is de naam van dit voorwerp?

Ik ben op zoek naar de naam van het instrument waar 5 balletjes aan rekjes hangen d.m.v. een koortje , als je 1 loslaat een het botst tegen de rest zal de achterste bewegen, wie weet hoe dit ding heet?
Anonymous

Re: Wat is de naam van dit voorwerp?

dit zoek ik, maar wat is de naam?

Afbeelding
noortje

de engelse naam: Newton's Cradle
bibi

Bij ons, en dus waarschijnlijk wel in het nederlands, wordt dit Newton's wieg genoemd...

Een eigenschap van da speeltje is, dat wanneer je 1 bolletje opheft en loslaat, dat het bolletje aan de andere kant in de lucht vliegt. Idem met 2 bolletjes, met 3 bolletjes...

Maar als je aan alletwee de kanten een bolletje opheft, en gelijktijdig loslaat, wat gebeurt dan??

Wij hebben het uitgetest, en uiteindelijk gaat telkens aan alletwee de kanten een bolletje in de lucht.

Hoe komt dit, want een assistente kon dit niet verklaren...

Zij dacht dat de boel zou stilvallen, omdat de impulsvectoren elkaar zouden opheffen, maar dit was dus niet zo...

Hiervoor een verklaring?
noortje

heeft met botsingen te maken en de overdacht van energie.

Als je assistente natuurkunde of iets in die stijl geleerd heeft, moet ze het zeker kennen. Wij hebben het gezien in natuurkunde. alsik wat meer tijd heb, zet ik de volledige uitleg erop
woodstock

Actie is reactie, ............... Als beide bolletjes plots stil zouden komen te hangen waar zou de energie dan heengaan?! Het is nu eigenlijk gewoon te vergelijken met een bal die tegen een muur opgestuiterd wordt.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
Anonymous

Hmm dan kom ik met deze theorie, ik denk niet dat je de bolletjes ooit precies tegelijk zou kunnen laten vallen, er zit altijd wel een 0.000000000001 sec tussen, dus het laatste bolletje wat valt zal het andere bolletje weer voortduwen.

En stel dat je het voor elkaar krijgt om ze tegelijk te laten vallen dan gebeurt er niks, beweegt het geheel misschien iets, kracht word omgezet in warmte. voila
woodstock

Denk het niet, die fractie van verschil word omgezet in de mate van uitslag van het/de tegenovergestelde bolletje(s). Als je ze precies gelijk zou kunnen laten loslaten zouden ze ook precies even hoog weer uitslaan. Zou het zo zijn als jij beweert dan lijkt me dat meer op een explosie. (kleintje misschien, maar goed,..........)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
Anonymous

Ook ijzer heeft een veerkracht en zal dus een aantal keren botsen voordat alle energie via wrijving is omgezet naar warmte
arjesara

Eens even zien: het ding is idd een wieg van Newton en heeft weinig te maken met energie maar meer met impulsoverdracht. Daardoor kan het "tellen". De impuls van de botsing gaat rechtdoor in de richting van de belletjes en in de tegenrichting van de rij balletjes. De tegenrichtingsimpuls draait om aan het eind van het de reeks en de impulsen raken elkaar dan weer aan de andere kant van de reeks. Daardoor ontstaat een grotere hoveelheid impuls aan de andere kant van de reeks, voldoende om een gelijk aantal balletjes op te lichten. (met tekening gaat dit duidelijker)

Als je met twee gelijke reeksen beweegt, dan ketsen ze beide weer weg. Das gewoon een elastische botsing.
Anonymous

MarCC schreef:dit zoek ik, maar wat is de naam?

Afbeelding
Hallo

de nederlandse benaming is "Bed van Newton" in het Engels "Newton's Cradle".

Gr ik.

Cc.
meneer cavia

bibi schreef:Maar als je aan alletwee de kanten een bolletje opheft, en gelijktijdig loslaat, wat gebeurt dan??

Wij hebben het uitgetest, en uiteindelijk gaat telkens aan alletwee de kanten een bolletje in de lucht.

Hoe komt dit, want een assistente kon dit niet verklaren...

Zij dacht dat de boel zou stilvallen, omdat de impulsvectoren elkaar zouden opheffen, maar dit was dus niet zo...

Hiervoor een verklaring?
ik denk dat dat te verklaren is met de wet van het behoud van energie. die wet zegt dat een energie nooit kan verloren gaan. de energie blijft dus altijd behouden. als je de 2 knikkers tegelijk loslaat, botsen de 2 krachten die in tegengestelde richting worden uitgevoerd. omdat de krachten niet zomaar kunnen verdwijnen zullen de krachten terugkaatsen en de knikkers terug in tegengestelde richting laten bewegen
jaja

Bij volkomen elastische botsingen geldt:

Impulsbehoud (m*v)voor = (m*v)na

en

Energiebehoud (1/2*m*v^2)voor = (1/2*m*v^2)na
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!
Vortex29

Waarom zie ik foto's van Titan hierboven?
Jekke

idd zowel energie als impuls, want als enkel impuls van toepassing was zou bij aan een kant een bolletje laten vallen het systeem ook niet kunnen kiezen tussen aan de andere kant één balletje met gelijke snelheid of twee balletjes met halve snelheid in de lucht zwieren :shock:

Terug naar “Natuurkunde”