Ik heb zelf een Nederlandstalige Excel versie. Maar wanneer ik software ontwikkel, gebruik ik het liefst Engelse termen. Is het mogelijk om, naar analogie van bovenstaand voorbeeld, in een Nederlandstalige Excel versie Engelse programmeertermen als '"LARGE', 'IF', enz te gebruiken?
Sinds Excel 97 is de VBA (Visual Basic for Applications) taal in
alle taal versies van Excel
Engelstalig.
Van Excel 95 (de eerste 32 bit versie, eigenlijk ca identiek aan Excel 5) ben ik niet zeker maar ik vermoed dat dit nog identiek was aan Excel 5 waar de VBA taal taalgevoelig was (dus VBA in Nederlandse Excel was Nederlandstalig).
De Excel spreadsheet zelf vertaalt zichzelf naar de locale taalversie. Om dit te doen kent Excel intern steeds de Engelse en locale taal. Als je dus een Nederlandse spreadsheet in een Noorse Excel opent, zonder dat de gebruiker dit ziet (en lokaal gebruikt), herkent de Noorse Excel de Nederlandse functies via de gemeenschappelijke verborgen Engelse Taal, en laat dus die Nederlandstalige functies in het Noors zien.
Ik vermoed dus dat spreadsheets dus in feite intern opgeslagen worden in de Engelse taalversie, en dat het de locale Excel versie is die bepaald hoe de gebruiker dit ziet. Dit gaat om functies met een betekenis natuurlijk, niet om tekst.
Een taal probleem dat Excel nooit opgelost heeft zijn de spreadsheet functies die in de
Analysis Toolpak Add-In zitten (voornamelijk, maar niet alleen, statistische). Dit zijn ongeveer 90 functies (uit het hoofd) die wel taalgevoelig zijn en door andere taalversies van Excel niet herkent worden, en als foutmelding getoond worden.
Als je hier geen rekening mee houdt (betrokken functies niet kent) kan je dus een spreadsheet maken die door je vriend met zijn Engelstalige Excel niet bruikbaar is (of omgekeerd).
Om dit op te lossen heb ik ooit een (uitgebreide) macro geschreven die in staat is dergelijke Excel files te localizeren, zodat dergelijke spreadsheets wel internationaal kunnen gebruikt worden.
Deze macro was destijds uniek, en dat (nog steeds niet opgelost) Excel probleem zo typisch dat binnen de 2 jaar na het maken meer dan 20.000 copies gedownload werden.
http://www.rondebruin.com/atptranslator.htm