woody600
Artikelen: 0

Thermische en elektrische geleiding

Iedereen weet dat metalen goede geleiders zijn (elektrische toch). Maar waarom is zilver dan een betere geleider dan koper? Of waar is de thermische weerstand en elektrische weerstand afhankelijk van?

Bedankt op voorhand
Corwin

Re: Thermische en elektrische geleiding

Ik weet niet exact het antwoord op je vraag, maar zilver is toch ook een metaal?

Mss is het een betere geleider omdat het zich in de periodieke tabel vlak onder koper bevindt, wat betekent dat zijn valentie-elektronen (de elektronen die voor elektriciteit zorgen) verder van de kern afliggen, en er dus makkelijker van weg geraken, (cfr. een satteliet kan makkelijker weg van de aarde dan een raket). Dit zou kunnen leiden tot betere geleiding.

Zou iemand misschien een vollediger antwoord kunnen geven?

gr,

Corwin
Benm

Je zit wel goed met dat antwoord... het heeft er inderdaad mee te maken hoe gemakkelijk metalen valentieelectronen afstaan aan de 'electronensoep' van het complete rooster. Thermische geleiding berust op diezelfde electronen en daardoor zijn (wat metalen betreft) goede electrische geleiders in de regel ook goed thermische geleiders.
Victory through technology
woody600

Dit zou dan te maken hebben met ioniseringsenergie? Omdat ze onder elkaar staan kan ik voor koper en zilver een verklaring geven. Maar wat dan met elementen op de zelfde periode? Zink staat rechts van koper en een heleboel staan er links van. Waarom is koper daar dan net de beste geleider?

Groetjes
woody600

Heb een formule gevonden.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...ric/ohmmic.html

Dan vraag ik me alleen nog af : de driftsnelheid hangt af van de stroom die door een geleider gaat.

Of zit er zeer weining verschil op? Of gebruikt men standaard waarden voor deze te bepalen?

Groetjes

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”