Dinkydau
Artikelen: 0

[folding] een paar vraagjes over folding

Hallo,

Mijn computer staat normaal gesproken 24/7 aan om fractals te renderen.

Er zijn daarvoor 4 CPU's beschikbaar, maar het komt regelmatig voor dat die niet allemaal gebruikt worden.

Soms is er enkel 1 bezig, maar meestal zijn er 2 of 3 actief. Dat ze alle 4 actief zijn komt niet vaak voor, alleen als ik meerdere animaties tegelijk ga renderen, ofzo. Daarvoor heb ik die processors dan ook gekocht, als het kan dan kan ik ze alle 4 gebruiken.

Maar zoals ik al zei, dat is lang niet altijd, en in de tussentijd heb ik besloten dat folding@home wel wat rekenkracht mag gebruiken.

Nu vraag ik me 3 dingen af:

1. Na heel veel keren proberen en het programma gesloten en opnieuw opgestart te hebben heb ik het nu aan de gang gekregen; hij is bezig met een opdracht. Nu heb ik gelezen dat je een opdracht op pauze kunt zetten, maar daar zie ik nergens een mogelijkheid voor. Als ik wil dat het programma even stopt, moet ik het programma dan gewoon wegklikken, ofzo? Gaan er dan uitkomsten verloren en zo ja, hoe kan ik zien hoeveel er verloren gaat?

2. Omdat ik via dit forum wetenschapsforum te weten ben gekomen over het bestaan van folding@home vind ik het prima om mee te vouwen voor jullie team. In het programma heb ik het nummer ingevoerd, is dat voldoende?

Ik zie mezelf niet in de lijst met "Team members" verschijnen:

http://vspx27.stanford.edu/cgi-bin/main.py...p;teamnum=48658

De naam die ik gebruik is Dinkydau.

Edit: Ik zie nu pas dat er boven de lijst met Team members het volgende staat:

Report generated on 17:42:36 February 24, 2009

Dat verklaart denk ik waarom Dinkydau nog niet in de lijst is opgenomen.

3. Ik heb nog een vraag bedacht:

Er staat dat een Playstation 3 gebruikt kan worden om te vouwen, maar waarom is een playstation zo snel?

Dat is toch niets meer dan een gewone computer, maar speciaal gemaakt om computerspellen op te spelen?
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.
Korot

Re: [folding] een paar vraagjes over folding

2) Het is voldoende, ik denk alleen dat je eerst een WU moet hebben ingeleverd, voordat je in de statistieken verschijnt.

3) 7 cores, ik denk dat niet elke pc dat heeft...
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showforum=59
Jan van de Velde
Moderator

1) rechts klikken op het icoontje geeft een menuutje met o.a. de keuze "quit". Deze optie stopt het programma zonder dat er iets verloren gaat.

2) Je verschijnt inderdaad eerst pas in de statistieken nadat je de eerste WU hebt ingeleverd. Ik check de statistieken (bijna altijd) dagelijks, nieuw verschenen vouwers meld ik zodra ik ze zie, meestal binnen de dag dus, in deze topic:

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...0191&st=285

3) voor de PS3 is een aangepast programma geschreven dat de kracht van het type processoren in een PS3 volop benut. Voordeel is dat dat supersnel gaat, nadeel (voor het oplossen van de eiwit-problemen) is dat het alleen geschikt is voor het meer rechttoe-rechtaan werk. PS3 is zo een welkome aanvulling, maar met alleen PS3's zou het project niet kunnen draaien. Gewone processoren blijven onontbeerlijk voor het ingewikkelder werk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Dinkydau

Bedankt voor de antwoorden.

1. Ik heb nu een andere versie van de software gedownload waar inderdaad wel een menu bij zit.

Bij die eerste versie zonder menu, kan het daarbij kwaad als ik die wegklik?

Het programma heeft zo te zien al wel aardig wat berekeningen opgeslagen in de map "work".

3. :D Dat zijn inderdaad wel veel cores... daar had ik geen idee van.
Jan van de Velde
Moderator

Dinkydau schreef:Bij die eerste versie zonder menu, kan het daarbij kwaad als ik die wegklik?

Het programma heeft zo te zien al wel aardig wat berekeningen opgeslagen in de map "work".
Kwaad kan het niet echt. In zo'n distributed computing systeem raakt om allerlei redenen altijd een zeker percentage van het uitgestuurde werk kwijt. Het systeem is erop berekend, dingen die niet binnen een bepaalde tijd terugkomen worden opnieuw uitgestuurd. Als je liever vouwt met die andere versie zou ik zeggen, gooi het maar om. Alles is beter dan niet vouwen. Wat je nu weggooit is niks in vergelijking met wat je de komende jaren kunt vouwen (hint)

Wat je eventueel nog kunt doen is de ontwikkelingen volgen via de logfiles. Zodra je huidige WU daar aan de 100% zit, laten inleveren en dan pas die download weggooien en op de andere overschakelen. Of ook gewoon door laten draaien?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Dinkydau

Wat ik eigenlijk bedoelde, is of alles verloren gaat als ik het programma afsluit zonder het eerst op pauze te zetten of niet? Namelijk omdat er geen pauze opzit, op die versie in dat DOS-venster.

Ik zal het trouwens eens proberen, want hij is nu toch al op 93% dus dat is vanmiddag wel klaar, dan laat ik hem met een nieuwe WU beginnen en klik ik hem weg op 1% en kijk dan of dat ie verder gaat als ik het programma opnieuw opstart.
Jan van de Velde
Moderator

Zolang je het programma afsluit via zijn eigen afsluitopties raakt er NIKS kwijt, en gaat hij bij de volgende herstart verder waar hij was gebleven. Op wat onstabielere systemen die je afsluit zonder eerst Folding af te sluiten raak je een beetje niet weggeschreven werk kwijt, plus, na een volgende opstart heb je dan kans dat hij om veiligheidsredenen in vertraagd tempo gaat vouwen. (Geen "boost").

Maar erger wordt het normaal gesproken niet.

Terug naar “IT en informatica”