De reacties vanaf [snapback]493619'>deze post</a> zijn afgesplitst uit een feedbacktopic dat dezelfde lijn volgde als de eerdere, waarbij het om zowel overdreven breedvoerigheid als het gebruik van bepaalde terminologie ging draaien (wat ik in de titel omschreef als "intellectualisme" naar analogie met "seksisme" en "racisme").
Het derde deel bestaat uit een discussie uit het taalkundeforum. In dit derde deel draait het vooral om moeilijke woorden (waarbij de originele vraag draaide om de verplichting tot het uitbouwen van een bepaalde woordenschat), waarom ze gebruikt worden en wat het nut daarvan is.
Eerlijk gezegd heb ik het niet zo op die benadering. Als je een boodschap kan overbrengen in twee zinnen, hoef je er natuurlijk geen essay aan te besteden. Het omgekeerde leidt echter vaker tot problemen: als een complex gegeven in enkele regels gevat moet worden, gaat al te vaak elke vorm van nuance verloren, en belandt men in het sloganeske. Daaruit kan dan veel gemakkelijker een misinterpretatie gepuurd worden.Kiwiwoman schreef:Het zou kunnen lijken, dat men denkt, dat in discussies degene die heel veel woorden gebruikt, geloofwaardiger is.
Ik geloof daar niet in.
Eerder lijkt mij, dat met teveel woorden teveel gezegd wordt, waardoor men op het verkeerde been gezet kan worden.
Met het zoeken naar de juiste over te brengen mening is v..... veel tijd gemoeid.
Mijn voorstel is te proberen zoveel mogelijk te zeggen in zo weinig mogelijk woorden, zonder de intentie te verliezen van wat overgebracht dient te worden.
Is dit mogelijk?
Verder vind ik de intentie van wat overgebracht dient te worden vaak onvoldoende. Soms zal dit volstaan, maar in veel gevallen is gewoon onderbouwing nodig, en die kan vaak niet in een paar woorden gegeven worden.
Helderheid en economisch taalgebruik moeten niet leiden tot snoeien in de inhoud. Als je een inhoud en bijbehorende argumentatie kan overbrengen in kort bestek, moet je dat vooral doen. Als je dat niet kan, moet je dat vooral niet proberen. Vorm naar inhoud.
Het probleem is volgens mij dat veel mensen ook niet geïnteresseerd zijn in de complexe gegevens die eventueel de inhoud van een boodschap verzorgen. Misvattingen ontstaan waar mensen een slogan in de plaats stellen van een hele theorie, een heel kennis bestand, van een realiteit. Dan wil men vaak de moeite niet doen om een uitgebreide uiteenzetting te lezen, omdat men het de moeite niet acht de uitgebreidheid van de boodschap ook tot zich te nemen.
Persoonlijk lees ik liever een tekst waar een minimum aan aandacht aan besteed is.