Eve_lena
Artikelen: 0

T ligger

Hallo allemaal,

op school heb ik een T ligger moeten maken van hout en daarvan moest ik alles en nog wat berekenen. Namelijk: de ligging van het zwaartepunt, het traagheidsmoment, weerstandmoment.

Door al deze berekeningen kwam ik erachter dat de ligger: ongv. 600 mm moest worden om een gewicht van 65 kg te kunnen houden.

Maar nu hebben we deze ligger ook daadwerkelijk gemaakt van hout en moesten we het precies even lang maken als de berekende waarde. Vervolgens werd en een machine erop gezet die langszaam in het midden van de ligger begon te drukken. Uit de grafiek die hieruit rolde bleek dat de ligger veel meer kon hebben qua kracht dan wij hadden berekend.

Nu is de vraag van mij, hoe kan het dat deze ligger meer kan hebben dan de berekende waarde ( de berekende waarde 100% goed)?

Hopelijk kan een van jullie mij daar verder mee helpen!

Groetjes,

Eef

Een kleindetail vergeten.

Het gaat hier om vuren hout.

En mijn T ligger brak in de verticale zijde in het midden.
jadatis

Re: T ligger

Hoe lag de ligger met de T rechtop of ondersteboven?

En lagen de steunpunten ook 600mm uit elkaar?

Had je hem namelijk precies 600mm gemaakt en de steunpunten zaten op 550mm doordat ze toch ook ergens op moesten rusten, dan scheelt dat ook weer.

Weet je nog bij welk gewicht hij brak?

Mogelijk ben je bij de berekingen van 60cm uitgegaan terwijl de kracht uitgeoefend werd op 30cm van de beide kanten, dan een verkeerd uitgangspunt bij de berekeningen.

Mogelijkheid twee is dat je leraar binnenkort gaat uitleggen waarom dit in praktijk dus veel meer kan hebben dan je berekent,dan hoort het bij het leerprogramma.
eendavid

Re: T ligger

Dit topic gaat over constructie- en sterkteleer. Het is daarom verplaatst naar het corresponderende forum.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”