Ik vind het woord boos veel te min voor dit soort figuren, omdat zij niet verdienen om op allerlei wijzen deel te nemen aan de maatschappij. Maar de maatschappij is duidelijk het slachtoffer. Vaak worden pedofielen vaak gezien als slachtoffers, omdat zij vroeger sexueel zijn misbruikt. Erg? Ja. Want niemand verdient om op deze wijze sexueel gebruikt te worden. Wat ik niet snap, waarom dit soort figuren geilen op kleine kinderen. Ik weet wel dat macht hier een centrale rol speelt, maar ik begrijp het niet.
Boos is inderdaad te zwak, ik zei dan ook "ontzettend boos", maar voor de duidelijkheid: walging, woede, onmacht en meer van dat soort emoties horen er bij mij in ieder geval ook bij. Toch moet je denk ik afstand nemen van dit soort emoties om uiteindelijk iets te kunnen bereiken. Ongeacht de persoonlijke meningen of een pedofiel een humane aanpak verdient of niet, is zo'n soort aanpak misschien het enige middel om zijn/haar gedrag bespreekbaar en behandelbaar te maken. Op het moment dat een pedofiel er ook maar een beetje open voor staat om zijn gedrag te veranderen, bereik je hem niet door hem als walgelijke "smurrie" te behandelen. Door naar zijn problemen te luisteren, door samen met hem te analyseren waar zijn gedrag misschien vandaan komt en door hem de mogelijkheid te geven iets aan zijn gedrag te kunnen doen geef je het gevoel dat je wilt helpen. Als je dan ook de hoop mee kunt geven dat hij ooit nog als een normaal, maatschappelijk aanvaard persoon, door het leven zou kunnen gaan (als hij zijn gedrag maar verbetert) heb je veel meer mogelijkheden om hem te bereiken. Misschien is het dan mogelijk om veel meer pedofielen uit een verborgen wereld te trekken. Het gaat bij de Berlijnse reclamecampagne misschien niet alleen maar om de pedofielen die al bekend zijn als pedofiel, maar vooral ook om degenen die tot nu toe verborgen zijn gebleven. Vaak zijn pedofielen zelf ook slachtoffers van pedofilie, enerzijds weten ze hoe vreselijk het is om misbruikt te worden, maar anderzijds hebben ze een verkeerde boodschap meegekregen. Ze zijn in sommige gevallen misbruikt door iemand waarvan ze houden en die gezegd heeft van hen te houden. Het kost misschien wel heel veel kracht en inzicht voor zo iemand om zich te realiseren dat misbruik geen uiting is van liefde, maar gewoon machtsmisbruik met ernstige gevolgen. Het is dus noodzaak om deze mensen bij te brengen dat degene die hen misbruikt heeft fout zat, en dat zij zelf dus ook fout bezig zijn. Pas dan is er een begin gemaakt voor verbetering. En een dialoog met hun slachtoffers is bij de behandeling uiteraard ook op zijn plaats.