Mazer
Artikelen: 0

[mechanica] proef bal, goot, tafel

Dit is een proef met een bal, goot, tafel

Het doel is de bal op een bepaalde tegel te laten stoppen zonder behulp van muren enz.

De bal start in een goot en die goot is geplaatst op een tafel. De bal rolt dus uit de goot van de tafel (bal raakt tafel niet)op de grond tot de tegel.

Ik maak gebruik van de formule van de EVRB als we de bal in de goot leggen tot aan het einde van de tafel. Als de bal vanuit de goot op de grond komt gebruik ik de formule van een schuine worp, het botsen van de bal beschouw ik dan als parabolen tot hij begint te rollen (ik beschouw de parabolen ook als een schuine worp). De formule van de bal wanneer hij rolt is dan weer een EVRB. Met deze formules kan ik dan bepalen waar ik de bal in de goot moet leggen om hem te laten stoppen op de grond.

Dit zijn de formules die we gebruiken,

EVRB= formule om te weten hoever de bal in de goot moet liggen en hoever hij rolt= x=x0+v0(t-t0)+(a*(t-t0)²)/2

SCHUINE WORP= de formule die ik denk dat het zou moeten zijn is= x=(v²sin(2a))/g ==> dit is om de dracht te berekenen

Ik heb ook wat moeilijkheden om de hoek (a) van het botsen op de grond te bepalen. Er is misschien een hulp dat de goot in een hoek van 15° staat met de tafel. In de eerste formule weet ik ook niet hoe ik de a of t moet berekenen. Ik weet ook niet als ik rekening moet houden met de wrijvingskracht.

P.S. Er is een bijlage die mogelijke vragen rond de stelling van de proef kan elimineren
Bijlagen
stelling_van_bal__tafel__goot
stelling_van_bal__tafel__goot 330 keer bekeken

Terug naar “Klassieke mechanica”