Mijn overtuigingen van hoe de wereld is ontstaan ga ik hier niet bespreken. Wat ik met deze post wil uitleggen is hoe ik zie hoe we als bewust levende/handelende/denkende/stervende organismes onze bewustheid kunnen beschouwen.
Je mag het een "hersenkraker" noemen, maar voor mij is dit als een kluis waar ik maar niet uit kom.
Allereerst wil ik kwijt dat ik op geen enkele manier een creationist ben(dit in reactie op Benedict Boere). Het geloof in God gaat bij mij niet verder dan het (gedeeltelijk) hanteren van de tien geboden. De post die hieronder te lezen is is daarom ook op geen enkele manier verbonden (niet opzettelijk in elk geval, ieders interpretatie daargelaten) met een scheppingsverhaal.
Okee. Daar gaan we. Stapje voor stapje.
1.
Om te kunnen bepalen hoe ons bewustzijn loopt moeten we eerst erkennen dat we geboren worden, leven en dood gaan. Drie simpele voorwaarden voor het leven van de mens en al het leven eigenlijk. Het vervelende is alleen dat we niet allemaal even lang leven. De één sterft voor z'n eerste verjaardag, de ander haalt de honderd jaar. Het is nogal willekeurig dus.
Ik heb drie lijntjes getekend die drie personen voorstellen. De linkerkant is hun geboorte, daartussen is hun leven en het loopt af met de dood. De lijntjes zijn verschillend van lengte want we leven niet allemaal even lang.
2. Nu we hebben bepaald dat we allemaal geboren worden en allemaal dood gaan (voorlopig nog wel in ieder geval) moeten we even kort nadenken over wat er dan "voor" die geboorte is. Wat is daar? Is dat het grote niets? Besta je dan? Ik denk van niet. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we bewust leven voor onze geboorte op het niveau dat we kunnen herkennen dat we bestaan.
Ik vind (open voor discussie) dat er voor onze bewustwording niets is. We zijn dan nog niet ontwikkeld genoeg om te kunnen zeggen dat we begrijpen dat we bestaan. Ergens zit dus de grens. Deze grens verschilt natuurlijk per persoon. Zelf werd ik op m'n vierde bewust van dat ik levend ben, dat ik kon nadenken en "dingen doen".
3.
Ik heb dus een denkbeeldige 'muur' vanwaar ik steeds verder weg loop richting mijn dood. Bij mijn dood zal ook weer zo'n muur staan, maar niemand weet wanneer dat gaat gebeuren. De enige muur die vast staat is rond mijn geboorte. Waar ik langzaamaan van weg loop is dus die muur. Sterker nog: IEDEREEN loopt langzaamaan weg van een muur.
Ho (nu, komt de clue).
Als we allemaal weglopen van de denkbeeldige muur, de muur die ons persoonlijke bewustzijn inluidde is het dan onredelijk om aan te nemen dat we allemaal van dezelfde muur af lopen? We zijn allemaal geboren, we leven allemaal en we zullen allemaal sterven (voorlopig dus). Die muur is dus voor iedereen hetzelfde!
Er is niets vóór ons "bewustzijns-openbaring" dus waarom zouden we dan moeten aannemen dat alle mensen maar 'redelijk' om de beurt geboren worden en hun leven gaan leiden? Een beetje zoals op het eerste plaatje. Waarom is het niet aannemelijk dat we met de rug tegen de muur stonden en zijn gaan lopen richting onbekende "doodsmuur"
Ieder mens dat ooit geleefd heeft, nu leeft en in de toekomst zal leven staat tegen die muur! En we zijn allemaal aan het lopen. Alles wat een bewustzijn heeft, heden, toekomst, verleden; het is allemaal bij die muur begonnen.
Maar er is niets vóórdat we bewust worden. We zijn dan nog niets, gewoon een hoopje cellen die van elkaar profiteren.
Het is daarom goed aan te nemen dat we allemaal TEGELIJK beginnen bij de eerste muur. En dan bedoel ik iedereen, alles en overal wat een bewustzijn heeft in het heden, het verleden en de toekomst. Alles begint bij de muur en we gaan lopen, massaal, met honderden miljoenen triljarden, biljarden, tegelijk; alle "zielen" (discutabele term*) die ooit bestaan zullen hebben beginnen tegelijkertijd te lopen.
Wat betekent dit dan? Want toen ik vier was kon ik met mijn moeder praten op een bewust niveau. Dat klopt niet, toch? We zijn toch allemaal gaan lopen vanaf de muur op hetzelfde moment? Dan zouden we toch allemaal even oud moeten zijn?
4. Goed, welkom in het tijdbuigende aspect van dit alles. Als ik vijf ben, kan ik met mijn moeder van zeven-en-dertig praten, terwijl mijn bewustzijn nog maar net ontstaan is en die van mijn moeder al vele jaren bestaat. Dit is wat ik wil noemen een "tijd brug". In feite komt het er op neer dat ik met iemand uit de toekomst praat, een toekomst waar ik zelf ook 37 zal zijn, want dat is mijn bewuste leeftijd dan. We zijn allemaal op hetzelfde moment gaan lopen vanaf de muur en nu wil opeens de 5-jarige ik iets van mijn 37-jarige moeder en bovendien wil mijn 70-jarige oma ook nog dat ik netjes in de tuin ga spelen. Opeens is er een onvoorstelbaar web ontstaan van berichten over verschillende tijdbruggen. Want in mijn bewustzijnsmoment zijn mijn moeder en oma nog maar 5 jaar oud, in mijn moeders bewustzijnsmoment zijn mijn oma en ik al 37 jaar oud, idem dito met oma.
(Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is om te kunnen volgen)
Als je dit in het achterhoofd houdt en nadenkt over hoe een gesprek met een persoon die qua leeftijd verschilt met jou zou gaan als je al die lijnen zou gaan trekken. Miljoenen, miljarden, ontelbaar veel lijntjes die allemaal met elkaar verbonden zijn en door de jaren heen aan het steken zijn.
Als ik nu, als 23-jarige iets zou vragen aan een 50-jarige zou ik dan antwoord krijgen van zijn 23-jarige bewustzijn? Nee, dan krijg ik antwoord van de 50-jarige die aan zijn 50-jarige bewustzijnsmoment zit. Heb ik dan een antwoord gekregen van 27 jaar in de "toekomst"? Ja, ik sprak iemand aan die 27 jaar verder in zijn bewustzijns"loop van de muur af" zit.
Ik heb op internet gezocht naar mensen die misschien vergelijkbare ideeën hadden maar tot nu toe heb ik nog geen succes gehad. Als jullie op dit forum een mening of een opmerking er over hebben wil ik die heel graag horen!
Hopelijk is alles duidelijk, ik heb mijn best in ieder geval gedaan om alles zo helder mogelijk uit te leggen.