"Luchtgeld "is van alle tijden en heeft te maken met de spaarfunctie van geld
Waar ik nog mee zit, Adpruys, is de vrees dat de herwaardering die jij beschrijft gevaarlijk grote negatieve socioeconomische gevolgen zal hebben. Mijn vraag is soms al niet meer hoe deze transitie gunstig kan verlopen, maar of apocalyptische strijd en ineenstorting niet onvermijdelijk is?
De NRC van zaterdag heb ik nog niet kunnen lezen.
Ik zal niet de eerste zijn die een onvermijdelijke ineenstorting met desastreuze gevolgen zal kunnen zien gezien de toch ietwat roze bril waarmee ik verkies door het leven te gaan.
Dergelijke financieel-economische crises brengen risicos en kansen. Hoe het uitpakt is afhankelijk van hoe oa de overheden reageren.
Wat betreft de energietransitie kan een groot deel van de benodigde vraagstimulering die door veel economen en politici bepleit wordt en ook vorm krijgt natuurlijk voor een groot deel in die richting gedaan worden. Het ondersteunen van oude industrie kan dit echter juist tegenwerken. Een slooppremie voor autos lijkt me bijzonder inefficiënt. Per saldo zal dit geen co2 of energiebezuiniging teweegbrengen terwijl bij de juiste investeringen uitgestelde vervanging over drie jaar wel zoden aan de dijk kan zetten. Ook kan het bevorderlijk zijn voor nieuwe bedrijven als een deel van de oude autofirmas bijv. verdwijnen of inkrimpen. Op de autoshow in Geneve, zo las ik, waren de meest vernieuwende zuinige electrische autos van kleine onafhankelijke nieuwe producenten.
Belangrijk is wellicht dat de dure onconventionele olieprojecten die bovendien lange tijd nodig hebben om na begin olie te kunnen leveren niet snel van de grond zullen komen. Veel alternatieve energie is bij een aantrekkende energievraag en -prijs binnen twee jaar productief. De risicos zijn voor deze investeringen dan veel geringer.
Verder heb ik wel vertrouwen in de technische ontwikkelingen. Daar zul jij veel meer verstand van hebben. Ik lees in The Economist over een nieuwe recente uitvinding die het mogelijk maakt batterijen (voor autos) veel sneller op te laden.
Er zijn genoeg risicos. Protectionistische maatregelen en relatief goedkope maar sterk vervuilende energie zoals bruinkool en steenkool bijvoorbeeld. Ook zijn de vooruitzichten voor Afrika verslechterd. Men moet het in grote delen van dat continent van de opbrengst van grondstoffen hebben momenteel.
Het verdampen van de papieren rijkdom lijkt aan de andere kant wel voor een onevenredig groot deel ten lasten van de welgestelde westerling te komen.
Ik ga er overigens intuïtief vanuit dat deze zich ten gunste van de VS en ten nadele van de vergaarde rijkdom in het Midden-Oosten en China zal ontwikkelen. Het is opvallend dat de VS al bijna continu gedurende 45 jaar een tekort op de handelsbalans heeft, waarvan in de meeste jaren een tekort op de lopende rekening, terwijl men een overschot houdt op de kapitaalopbrengstenbalans.
Dit overschot is vorig jaar weer gestegen. Dit kan alleen als de directe en rentedragende investeringen in de VS door het buitenland per saldo bijzonder weinig lucratief zijn. (gezien de intelligentie van de top van de Amerikaanse financiële wereld kom je bijna op het idee dat men de systeem- en controlefouten en onevenwichtigheden bewust heeft laten bestaan om op zeker moment een snelle herschikking van waardes en een verbetering van de terms of trade (daling olieprijs) te bewerkstelligen)
Ongetwijfeld wordt er door Obama c.s. ook nagedacht worden hoe de uitgaven op termijn terugbetaald moeten worden. Dit kan aanleiding geven voor belastinghervormingen ten nadele van de fossiele brandstoffen.
Mogelijk kan de crisis ook nog tot andere hervormingen leiden. In een kapitalistisch systeem kunnen bedrijven met een sterke machtspositie slecht zijn vor de concurrentie en daarmee efficiëntie en vernieuwing tegengaan. Nu is ook duidelijk dat zeer grote bedrijven zoals banken, verzekeringsbedrijven en automobielconglomeraten te groot worden gevonden om om te vallen. De schade aan de economie acht men dan te groot. Een extra reden dus om de vorming door fusies van dergelijke bedrijven niet meer toe te staan en desnoods dergelijke bedrijven op te splitsen. Ooit deed men dit in de VS (
http://en.wikipedia.org/wiki/Sherman_Antitrust_Act)