Wat denken jullie?
Kan er iets onstaan uit niets?
Of is er toch iets waaruit iets onstaat?
Denk bij deze vragen bv. aan onstaan van heelal en zo
Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden
Alvast bedankt,
Vinie
Moderator: Rhiannon
Nou, het spijt mij wel, maar ik denk dat het hier een vraag betreft waar de wetenschap strikt genomen niets over zeggen kan, juist omdat zij zich slechts beperkt tot datgene wat onderzoekbaar is, en het ons tot dusver onmogelijk is gebleken om een eventuele bron van alles te onderzoeken.
Met alle respect, maar dat slaat nergens op. Het is niet omdat iets niet wetenschappelijk bewezen is, dat het filosofie is. Daarmee zou de filosofie de vergaarbak worden van heel wat zaken die met recht en reden quatsch genoemd worden, en zich daartoe ook moeten beperken. De filosofie begeeft zich vaak echter op die gebieden waar de wetenschap niets over kan zeggen, en incorporeert vaak genoeg wetenschappelijk bekomen kennis in ruimere kaders.Het is filosofie omdat het niet wetenschappelijk bewezen is.
Ik zou het niet weten, je zou zoiets aan een Stephen Hawking moeten vragen.Bestaat er dan overigens oneindigheid volgens jou
Daar is op zich een filosofisch-technische term voor, waar ik nu even niet op kan komen. 'Bad infinity' denk ik.... en of komen alle fenomenen niet uit op oneindige redenering.
En ik maar denken dat je het niet zo op Hegel hebt, Benedict.We zijn maar zeer beperkt in ons aankijken tegen en subjectief gekleurd interpreteren van, alles wat er zich maar meldt als 'werkelijkheid'. Het geeft reden tot bescheidenheid. Waarbij ik overigens wel een optimist ben, in die zin dat steeds maar weer ons idee van werkelijkheid stapje voor stapje in de buurt lijkt te komen van 'werkelijkheid'. Bijvoorbeeld de 20e eeuw heeft aspecten van werkelijkheid tevoorschijn gehaald, waar alle 19e-eeuwse wetenschap in geen enkele fantasie noch droom aan geraakt heeft. Enzovoort.