maaxxeel
Artikelen: 0

Kristallisatie van kaliumdiwaterstoffosfaat

Hallo,

Wij moesten overlaatst in de klas KDP (kaliumdiwaterstoffosfaat) laten kristalliseren. De bedoeling was om één (geen klusters van kleine kristalletjes) zo groot mogelijk kristal te maken. Het lukt ons maar niet om maar 1 kristal te laten groeien. Op ons entkristal beginnen steeds klusters van allemaal kleine kristallen te groeien. Kan iemand mij helpen? Verwijzingen naar andere pagina's zijn ook goed!

Alvast bedankt!!
Marko
Artikelen: 0

Re: Kristallisatie van kaliumdiwaterstoffosfaat

Hoewel ik zelf geen expert ben ik het groeien van kristallen zijn er een paar zaken die je in ogenschouw moet nemen.

Ten eerste moet de kristallisatie zo rustig mogelijk verlopen. Het bakje moet dus op 1 plaats blijven staan en niet verstoord worden door tikken, schuiven, etc.

Ten tweede moet je proberen om het water zo langzaam mogelijk te laten verdampen (ik neem aan dat dat de methode is die je gebruikt). Het beste werkt om het bakje af te dichten met plastic of aluminiumfolie en hier een paar gaatjes in te prikken.

Verder is kristallisatie een beetje "zwarte magie", de een lukt het op de een of andere manier altijd beter dan de ander. Je moet er soms ook wat geluk bij hebben.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”