dag iedereen
een inleidend uitlegje over rayleigh scattering( kan fout en/of onvolledig zijn, verbeter me dus in zulk geval):
licht is een elektromagnetische golf (of ook fotonen, dus deeltjes, maar ik zie niet in hoe ik die wave-particle-duality moet interpreteren).
als licht invalt op een atoom, bestaande uit een positieve kern en negatieve elektronen die rond de kern vliegen, dan voelen de elektronen tengevolge van het invallend licht een constant wisselend eletrisch veld, want licht bestaat uit een elektrisch veld dat een golf is dus steeds oscilleert.
de kracht die het elektron ondervindt is gelijk aanhet product van zijn lading en het wisselend elektrisch veld, gekaraktiseerd door een bepaalde frequentie f.
dus F = q*E = q*E0*cos(2pi*f*t).
dus we hebben evengoed een oscillerende kracht werkend op het elektron in kwestie, die vibreert met dezelfde frequentie f als het elektisch veld in het invallend licht. Verder is er een herstelkracht of terugroepkracht tengevolge van coulombkrachten van elektron en kern, waardoor die herstelkracht als een equivalente veerkracht kan begrepen worden, met als gevolg dat we hier een soort massa-veer systeem krijgen, waarbij de massa(elektron) oscilleert op de frequentie van de uitwendige kracht(F). dit elektron oscilleert, en is dus bijgevolg constant in versnelling, waarbij die versnelling evenredig is met f².
Nu, versnellende elektronen creëren op hun beurt een nieuwe elektromagnetische golf, in dit geval terug licht, want de uitgezonden straling is een elektromagn. golf met dezelfde frequentie als de invallende lichtgolf. en deze uitzending van golven gebeurt in alle richtingen; we hebben dus verstrooiing ofwel scattering van licht. Deze scattering wordt Rayleigh scattering genoemd.
Hier komt mijn vraag: elektronen zijn constant aan het draaien rondom de kern, altijd in een kromlijnige beweging, nooit een rechtlijnige uiteraard. Maar, kromlijnige bewegingen hebben altijd een normaalversnelling, dus het elektron is constant aan het versnellen, waardoor het eigenlijk ook licht zou moeten uitstralen? of toch in ieder geval een elektromagnetische golf van bepaalde frequentie?