Een bekende van mij heeft een beleggingsverzekering waar sedert 32 maanden via een automatische incasso 67 euro per maand aan wordt betaald.
Deze beleggingsverzekering is afgesloten om het in te lossen deel/bedrag van de hypotheek op de einddatum(looptijd 30 jaar)te garanderen;ongeveer 65.000.
De volgende kosten werden afgeschreven van zijn totaal aan betalingen:
premies overlijdingsrisico,
kosten verzekeringsmaatschappij,
aan-en verkoopkosten.
Daar worden ook nog,zonder dat hij daar van op de hoogte is gesteld,de volgende bedragen ingehouden.
Bij zijn 1e overzicht over 2007 bleek 175.80 aan provisie uitgekeerd te zijn aan zijn bank.
Bij zijn 2e overzicht over 2007 bleek wederom 175.80 aan provisie uitgekeerd te zijn aan zijn bank.
Hij heeft totaal 1583.34 ingelegd.
Volgens de 2e (laatste) beleggingsinformatiebrief is het beleggingstotaal 1.125.21.
Van deze beleggingsverzekering afkomen kan alleen als de woning opnieuw getaxeerd wordt en de getaxeerde waarde zoveel hoger is hoger is dan tijdens het afsluiten van de (aankoop)hypotheek.
Ik heb de volgende vragen:
Mag degene bij wie deze beleggingsverzekering is afgesloten zomaar provisie van zijn tegoed aan de bemiddelende bank geven?
Is het mogelijk om deze in,mijn ogen niet erg rendabele,beleggingsverzekering/beleggingspolis op te zeggen,af te kopen of premievrij te maken?
Heeft iemand ervaring met deze manier van provisie-onderling-regelen zonder dat de betaler daarover is of was ingelicht?