Wilders en Israël
Wilders heeft van zijn zeventiende tot zijn negentiende in Israël gewoond en in de afgelopen vijfentwintig jaar heeft hij, naar eigen zeggen, zo'n veertig maal Israël bezocht,[2] waar hij o.a. Ariel Sharon en Ehud Olmert ontmoet heeft.
Oorspronkelijk wilde Wilders verhuizen naar de Joodse staat omdat hij vond dat je daar nog 'kon werken voor je geld'.[3] Wilders werkte aldaar in broodfabrieken en een moshav,[4] om met zijn verdiende geld rond te reizen in Israël en omliggende landen. Langzaamaan is hij van Israël gaan houden, of zoals Wilders het zelf in 2003 in een verkiezingstoespraak in Tel Aviv verwoordde: ‘Vele interessante landen in deze regio heb ik de afgelopen jaren bezocht: van Syrië tot Egypte, van Tunesië tot Turkije en van Cyprus tot Iran, maar nergens heb ik dat speciale gevoel van verbondenheid dat ik steeds weer krijg als ik op het Ben Goerion-airport voet op Israëlische bodem zet.’ [3]
VVD-Kamerleden die Wilders als fractiegenoot hebben meegemaakt, omschrijven hem niet alleen als ‘een vriend van Israël’, maar ook als een pleitbezorger voor de Joodse staat. ‘Hij heeft een heel groot hart voor Israël én de politieke belangen van dat land’, aldus John Manheim, die met Wilders campagne voor de VVD voerde in Tel Aviv en omstreken, en voorzitter is van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) in Den Haag. [3]
Wilders heeft zich bij het indienen van enkele voorstellen in de Tweede Kamer laten inspireren door Israël. Zo heeft hij bijvoorbeeld meermaals voorgesteld om, naar Israëlisch voorbeeld, de door Amnesty International fel bekritiseerde administratieve detentie in Nederland in te voeren.[5] Ook had Wilders toen hij nog voor de VVD in de Tweede Kamer zat een werknemer in dienst die rechtstreeks afkomstig was van de Israëlische ambassade. [3]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Wilders#cite_note-1
Als nederlandse politiek wordt gedomineerd door dit soort mensen dan krijgen we hetzelfde tafarelen als in Amerika waar Israel en niet de Congres de dienst uitmaakt. Is dit wat we willen met Nederland?