byte
Artikelen: 0

Verschil tussen ph en pkz

Hallo iedereen

Ik ben bezig aan de zuurtegraad van chemische stoffen. Maar in mijn boek spreken ze de ene keer over de pH waarde (concentratie va het aantal H+ ionen) en de andere keer spreken ze over pKz waarden, wat is het verschil tussen deze waarden?

In mijn perodiek systeem staan ook de pKz waarden vermeld, hoe moet ik dan van die pKz waarden de pH waarden berekenen??

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt.
mathfreak
Pluimdrager

Re: Verschil tussen ph en pkz

Er geldt: pKz = -log Kz, waarbij Kz de zuurconstante van een gegeven zuur voorstelt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Fred F.
Pluimdrager

De p in pH of pKz betekent: -Log

Dus pH = -Log[H+] en pKz = -Log Kz

De Kz is de zuurconstante, een evenwichtsconstante, van een zuur. Voor een éénwaardig zwak zuur HZ geldt:

Kz = [H+] * [Z-] / [HZ]

Dit kan men dan schrijven als:

pKz = pH - Log{[Z-]/[HZ]}

of:

pH = pKz + Log{[Z-]/[HZ]}

Je kunt de pH alleen uit de pKz berekenen als je de concentraties ook kent.
Hydrogen economy is a Hype.
byte

aha, oké nu versta ik het

bedankt Fred F. voor de uitleg
byte

Ik heb eigenlijk nog een vraagje, ik was juist bezig aan het lezen in boek, en ik dacht als je nu een buffermengsel hebt en je voegt er water aan toe, veranderd dan de pH waarde?

Ik denk op het eerste zicht niet omdat water een neutrale stof is , maar ik ben nog STERK aan het TWIJFELEN.

Weet iemand soms of ik juist ben met men redenering?
Marko

In principe verandert de pH niet en is je redenering correct. De pH van een buffer wordt bepaald door de verhouding tussen de concentratie van het opgeloste zuur, [HA] en de concentratie van de geconjugeerde base, [A-]. Toevoegen van water verandert niets aan die verhouding.

Dat geldt echter maar tot op zekere hoogte, als je een hele hoop water toevoegt zal de pH natuurlijk gelijk worden aan die van zuiver water (=7).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”