Steeds vaker kom ik 'welke' in de functie van een verwijswoord tegen, waarbij ik mij begon af te vragen wat nu precies de regels zijn omtrent het gebruik van 'welke' in plaats van die/dat.
Zo kwam ik op dit forum tegen: "...bijvoorbeeld voor 'beelddenkers', welke voortdurend de juiste woorden moeten zoeken"
Ik vroeg mij af: waarom hier "welke" gebruiken in plaats van "die"?
Is het:
De huizen die op instorten staan
De huizen welke op instorten staan
De huizen, die op instorten staan
De huizen, welke op instorten staan
Onzetaal (http://www.onzetaal.nl/advies/welkedie.php) zegt:
"Die is beter. Welke aan het begin van een bijvoeglijke bijzin is grammaticaal juist, maar maakt een stijve en stroeve indruk. Gebruik daarom bij voorkeur het betrekkelijk voornaamwoord die."
Wanneer gebruiken we welke dan wel? Volgens onzetaal o.a. na het voorzetsel 'zonder': "De huizen, zonder welke de makelaar niets kon beginnen". Dit omdat in lijn met de regel "voorzetsel+die(zaak)=waar+voorzetsels" (het huis waarmee ik rijk ben geworden) eigenlijk "De huizen, zonderwaar de makelaar niets kon beginnen" geschreven zou moeten worden, maar deze uitdrukking in Nederland niet gebruikelijk is. Idem met voorzetsels als 'krachtens' en 'ondanks'.
To slot zegt onzetaal:
Als het woord waarnaar wordt verwezen in dezelfde of in andere bewoordingen wordt herhaald in de bijzin, móét overigens welke gebruikt worden. Het is dan een bijvoeglijk gebruikt betrekkelijk voornaamwoord:
4. Vooral zijn neiging tot dikdoenerij, welke eigenschap zich het duidelijkst manifesteert in zijn schrijfstijl, leidt vaak tot onleesbare rapporten.
Nu vraag ik mij toch af: gevoelsmatig zou ik welke eerder in een bijzin die voorafgegaan wordt door een komma plaatsen, dan bij een kommaloze zin (dus eerder de huizen, welke ... dan de huizen welke). Voorts maak ik uit onzetaal op dat 'die' eigenlijk vrijwel altijd de voorkeur verdient boven welke, uitgezonderd enkele combinaties me voorzetsels en bij herhaling van het woord waarnaar verwezen wordt in de bijzin. Ik had toch het idee dat 'welke' in meer gevallen niet afraadbaar was.
Iemand die hier nog wat op kan aanvullen? Wanneer verdient welke de voorkeur, en wanneer die/dat?