Akash
Artikelen: 0

Gassen opgelost in water

Ik heb gegevens verzameld van het gasgehalte (stikstof, argon en methaan in mg/l) van het water. Deze gegevens zijn bepaald op een diepte van ongeveer 30 m onder maaiveld en het betreft gas in oplossing.

Mijn vraag is: Hoe kan ik de minimale (water)druk bepalen waarbij deze gassen nog in oplossing blijven, rekening houdend met een variatie in de temperatuur.
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Gassen opgelost in water

Wat is de druk daar 30 m onder het maaiveld? 4 bar absoluut? Of zelfs nog meer?

Als je het water op dezelfde druk en temperatuur houdt als het onder het maaiveld was zal er geen gas ontsnappen, zolang er tenminste geen lucht (of ander inert gas) bij komt. Zou je het water in een drukvat laten stromen wat op 4 bar staat maar met een inert gas op die druk erboven zal er toch gas uit het water in die inerte atmosfeer overgaan. Een bepaald opgelost gas kan immers alleen opgelost blijven als er een bepaalde partieel druk van dat gas in de atmosfeer boven die vloeistof aanwezig is. Dat is immers de wet van Henry: partieeldruk = Henryconstante * vloeistofconcentratie.

Als de temperatuur van het water toeneemt zul je de druk moeten verhogen om het gas opgelost te houden. Hoeveel hangt af van de hoeveelheden (verhoudingen) van de verschillende opgeloste gassen.
Hydrogen economy is a Hype.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”