Ik zal mijn vraag herformuleren: De meeste waarnemers in het huidige heelal bewegen met een andere snelheid in het heelal. Dus hun klokken tikken met een ander ritme(s.r.t.). Vinden ze allemaal dezelfde ouderdom voor het heelal of niet.
Ondanks het herformuleren is het dezelfde vraag, met hetzelfde antwoord. Ik vermoed dat je verlangt naar een ongerijmdheid (klopt dat?), maar dat kan ik je niet bieden. Maar ik kan het antwoord herformuleren, om tenminste de verwarring te vergroten.
Zet de waarnemer op aarde, met zijn jaarlijkse snelheidvariatie in het melkwegstelsel. De aarde draait om de zon, terwijl de zon in de melkweg ongeveer naar het sterrebeeld Libra vliegt. In maart heeft de aarde in de melkweg een iets hogere snelheid dan in september, omdat de baansnelheid van de aarde in maart ook naar Libra is gericht. In maart is de ouderdom van het heelal op de tijdschaal van de waarnemer dus wat kleiner, in september wat groter.
Laat ons aannemen dat hun klokken veel vroeger eens gesynchroniseerd zijn.
Klokken synchroniseren maakt niet uit voor de ouderdom, omdat dat een tijdsverschil is.