Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Water op mars!

oke, er is dus water gevonden op mars...betekent dit dat er leven is??..ik denk dat de kans nu heel groot is dat er leven was en misschien zelfs nog is.
noortje

Re: Water op mars!

neen, dat betekent het spijtig genoeg niet meteen, anders zouden er op heel wat hemellichamen leven voorkomen.

men hefet trouwens het water gevonden op de zuidpool en het is een combinatie van waterijs en CO2ijs
DePurpereWolf

Dat er water op Mars was, was al langer duidelijk. Dat het er in ijsvorm is, dat wisten we ook al wel. Ik moet zeggen, "het makt menne pis nie lauw".

Het zou een beetje raar zijn als er geen water zou zijn op mars, aangezien waterstof en zuurstof zich vrij vroeg in het periodiek systeem der elementen bevinden, bestaat elke planeet voor een klein deel uit water. Maar het is juist de vraag hoe het daar bevindt. Dat er water op mars is, wil ook niks zeggen over mogelijk leven.

Okee, het is wel voor de eerste keer dat water in ijsvorm is gemeten op Mars, dat is in principe al best knap. Water was al eerder in gas vorm ontdekt.
Anonymous

ik denk dat het er vroeger wel is geweest...ik zie mars ook als broertje v.d aarde en bven ervan overtuigd dat er vroeger veel water en leven is geweest... zowieso microscopisch leven (wat er misschien nu nog steeds is)
noortje

men zag vroeger ook venus als het zusje van de aarde :shock: :wink:
Hallo1979

Volgens mij heeft of de journalist een fout gemaakt of heb ik het fout gelezen. Want ook ik las: er is water op mars

Dit betekent vloeibaar, want anders was het: er is ijs op mars. Dit zou dan ook geen nieuwswaarde hebben. Ik denk dat ze naast ijs ook het vloeibare water gevonden hebben!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
noortje

wat ik ervan heb gelezen gaat het om ijs in bevroren toestand en gasvormige.

op het nieuws was het wel grappig: "nu moeten we geen water meenemen als we naar mars missies doen".

best wel grappig, ze doen precies of ze hebben meren en oceanen gevonden vol met zoet water :shock:
Anonymous

zowel bevroren CO2 en bevroren H20, en wat bevroren is kan je ontdooien dus in princiepe kan je bij tanken als je eenmaal op mars bent..handig....
Hallo1979

Ik heb even gezocht:
ESA vindt ijs op Mars

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft sporen van water op Mars gevonden. Een infraroodcamera aan boord van de Europese satelliet Mars Express, die rond de rode planeet draait, heeft watermoleculen waargenomen. Na een analyse blijkt het om ijs te gaan.
Bron:Nos nieuws

DePurpereWolf

Het probleem in Mars is de druk, die is erg laag, en varieert ook per jaar met 15%. Hierdoor is er op Mars nergens een plaats op de oppervlak waar water het hele jaar lang in vloeibare vorm kan zijn. Het ontdooien zou niet eens hoeven, alleen naar de oppervlak brengen, daar wordt het dan door de warmte van de zon omgezet in eerst water maar daarna al gauw gasvorm, als je tijdens dat proces de druk kan beinvloeden zou je de overgang naar gasvorm tegen kunnen gaan.
noortje

dus denk niet dat ze al moeten beginnen roepen dat ze het water als drinkwater bv gaan gebruiken. het kost misschien meer om het daar drinkbaar te maken (we weten ook niet hoe de mineralenverhouding bv is)
Dino

nee maar ik neem aan dat ze het wel zouden apressieren dat ze maar water moeten mee nemen voor de heen reis ipv de heen en terug reis. Trouwens nu ik eraan denk hoeveel water zouden ze nodig hebben? In princiepe is zo'n ruimte veer een gesloten systeem dus zouden ze indien ze willen een grote hoeveelheid kunnen recylcleren.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Anonymous

er is ook veel water nodig voor zuurstof enzo
Wouter_Masselink

hallo1979 schreef:Volgens mij heeft of de journalist een fout gemaakt of heb ik het fout gelezen. Want ook ik las: er is water op mars

Dit betekent vloeibaar, want anders was het: er is ijs op mars. Dit zou dan ook geen nieuwswaarde hebben. Ik denk dat ze naast ijs ook het vloeibare water gevonden hebben!
hoe moet water vloeibaar zijn als het op Mars altijd onder het vriespunt ligt??? ik denk dat als deze journalist praat over water hij (of zij) het kan hebben over ijs, water of waterdamp. :shock:
"Meep meep meep." Beaker
Hallo1979

ja en dat vind ik fout noem het beestje bij zn naam! water is de enige stof die gezegend is met een apart woord voor elke agregatietoestand. Hier moet dus gebruik gemaakt van worden. bevroren water heet ijs en gesmolten ijs heet water. water is geen ijs en ijs is geen water.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”