Hoi. Ik heb een eenvoudige vraag.
1. Stel, ik ben een houtworm, en mijn hele universum is die ene grote eikenboom waarin ik en mijn vriendjes leven. Is er, voor mij als houtworm, een mogelijkheid om vast te stellen dat ik in deze eikenboom leef, zonder dat ik naar "buiten" kijk? En is het mogelijk om vast te stellen dat mijn eikenboom deel uitmaakt van een eikenbomenbos? Ik herinner me van vroeger dat er middels paradoxen wel wat gegoocheld kan worden...?
2. Stel, ik bevind mij in het systeem van binaire getallen, en rondom mij bevinden zich alleen nullen en enen. Kan ik dan op eeneenduidige wijze vaststellen dat ik inderdaad deel uitmaak van het systeem van binaire getallen, zonder dit systeem van buitenaf te bezien?
3. Volgens mij kan ik alleen een auto herkennen, door eerst een auto te kennen. Autos zijn nu het systeem dat ik wil leren kennen, en ik kan dit systeem alleen herkennen door van buitenaf (buiten de auto) meerdere auto's te zien, een gelijkenis te herkennen en hier de naam auto op te plakken.
Ik ben van mening dat deze drie verhalen een zelfde grondslag hebben, en dezelfde eenvoudige vraag stellen. Heeft iemand voor mij misschien een antwoord?