Zijn files een probleem dat schadelijk is voor de economie, of gewoon een aspect van het moderne leven.
Moeten we er wat tegen doen, zo ja wat?
Dit topic heb ik geopend als afsplitsing van:
http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=9837
Hier is o.a. het volgende ingebracht:
Een belangrijke vraag: hoe ontstaat file en hoe kan je die oorzaken lossen. Ik denk dat rekeningrijden een enkele oorzaak is om het probleem op te lossen. Je kan ook de kritieke leeftijdsfase aangrijpen om de lat nog veel hoger te laten plaatsen, door de leeftijdsgrens van 18 naar 21 jaar op te schroeven. Een proefrijbewijs is er al, puntenrijbewijs genoemd.
DePurpereWolf schreef:Je moet je inderdaad afvragen waarom er zo veel files zijn in Nederland.
Ten eerste zijn er veel vrachtwagens op de weg, dit komt omdat Nederland een doorvoer land is, maar ook omdat er nou eenmaal veel mensen in NL wonen, en veel winkels.
Ten tweede neemt iedereen de auto ipv het openbaar vervoer, dit heeft niets met de prijs of het aanbod van openbaarvervoer te maken, maar met de 'luiheid' van de mens. De staat moet investeren in het bedrijf openbaar vervoer om meer mensen te vervoeren omdat het bedrijven bereikbaar houdt.
Ten derde zijn er zoveel snelwegen in NL dat ze er een doel bij krijgen, dat van interregionaal vervoer. Er zijn veel opritten en afritten, knooppunten en bruggen. Er zijn zoveel snelwegen, dat er geen plaats meer is voor autowegen ("N" wegen)
Wij NL'ers blijven liever in ons geboorteplaats wonen, en reizen 40 minuten naar het werk, dan dat we verhuizen naar een plaats 20 km verderop. Dit komt juist omdat we zo'n goed wegennet hebben.
Juist omdat snelwegen ook nog eens regionaal en interregionaal vervoer te verwerken krijgen, wat iets is van de laatste 15 jaar, is het wegennet zo verstopt.
Heel mijn post gaat niet over het punt van Alexander, omdat het nou eenmaal onzin is om ouderen niet toe te laten. Mensen die maar 30 km hoeven te reizen zouden niet moeten worden toegelaten. Mensen die maar 10 km hoeven te reizen moeten verplicht het openbaar vervoer, of de fiets pakken. Juist door dit regionaal vervoer op de snelweg te beletten krijg je een veel betere doorstroom.
Boaz schreef:Hoe cliche, maar de hoeveelheid beschikbare ruimte (asfalt) lijkt me een belangrijke bijdrage aan het fileprobleem. Volgens het CBS was er in 1993 1374 km2 aan het verkeerd toebedeeld, dat is in 2000 nog maar 1130 km2. Dus een afname van de beschikbare ruimte voor het verkeer! Terwijl het aantal auto's is toegenomen van 5.297.000 (in 1992) naar 6.879.000 (in 2003). En nu staat er opeens file?!
Het argument dat mensen niet verhuizen voor hun werk is een argument dat maar gedeeltelijk opgaat. Velen zullen net als ik een werkende partner hebben. Mijn vriendin werkt op 15 km afstand ik op 40 km. Als beide partners werken dan is de kans dat ze allebei iets naast de deur vinden niet heel groot. Daar zal dan ook een deel van het fileprobleem aan te wijten zijn.
Het openbaar vervoer is geen alternatief. De treinen zijn al stampvol, net als de bussen, en het verdere vervoer vanaf het station is op veel plaatsen slecht geregeld. Veel bedrijven zitten op industrieterreinen of kantoorparken en die dingen worden vaak gekenmerkt door afwezigheid van stations/een regelmatige busverbinding (elke 5 minuten een bus tijdens spitsuren). Een voorbeeld hoe het ook kan is bijvoorbeeld de bus naar het universiteits complex in utrecht. Er staat altijd een bus, en hij rijdt zodra hij vol is. Dus elke 3-4 minuten. Maar alleen tijdens de uren dat het druk is, de spits dus.
Boaz schreef:Geen halve maatregelen maar extreme investeringen in OV, computer gestuurd individueel transport (combinatie OV+auto's).
Op korte termijn meer asfalt, hoewel die hoeveelheid zo groot moet zijn om zin te hebben dat het waarschijnlijk een zinloze oplossing is.
Marcel4x4 schreef:Het overgrote deel van de files is woon-werk verkeer. De files zijn er juist als de mensen naar hun werk vertrekken of terug naar huis gaan.
Wel irritant zijn die mensen die te langzaam rijden (en dan bedoel ik dus mensen die onder de maximumsnelheid rijden). Dan lok je uit dat mensen gaan in gaan halen.
De politie zou dus niet alleen moeten letten op mensen die te hard rijden maar ook op mensen die te langzaam rijden.
Op snelwegen is het verboden voor voertuigen die een bepaalde snelheid (volgens mij 70km/u) niet halen. Een tracktor mag niet op de snelweg komen bijvoorbeeld.
Langzamer dan 70 rijden zou dus beboet moeten worden, behalve natuurlijk als er sprake is van overmacht, bijvoorbeeld als je in de file staat of je auto ineens een mankement heeft.
Ik erger me nogal aan mensen die de verkeersregels niet kennen, zo is de N244 een autoweg, dus een 100km weg.
Maar toch kom ik daar mensen tegen die dat blijkbaar niet weten en 80 rijden.
Dit irriteert andere weggebruikers enorm, zeker als je ergens om een bepaalde tijd moet wezen.
Het probleem ligt dus in de eerste plaats bij het feit dat we te veel mensen op een te klein oppervlak hebben.
Al zou slechts 10% van de automobilisten overstappen dan zou het OV totaal overbelast worden. Ook is het OV voor veel mensen onpraktisch, je moet overstappen, je moet 's winters door de kou enz.
Over het algemeen duurt reizen met het OV van deur tot deur veel langer.
Reizen met het OV is alleen handig als je vlak bij een station woont en je werk ook vlak bij het station is.
Zelfs als het OV gratis zou zijn (niet dat dat kan aangezien je het dan evengoed indirect via belastingen zou betalen), als de treinen allemaal op tijd reden, er een verbod zou zijn op het staken in het OV en de treinen en bussen goed op elkaar aansloten zou ik nog niet met het OV gaan.
Ik vindt het OV gewoon onpraktisch.
Ik WIL wel dichterbij mijn werk wonen, maar het gaat gewoon niet. En ik ben echt niet de enige.
Er zijn veel betere manier om de file's te bestrijden.
Een hele simpele oplossing is verhogen van de maximumsnelheid, dan rijden de auto's door en kunnen er binnen een bepaalde tijd meer auto's door een bepaald stuk weg.
Net zoiets als verhogen van de snelheid van een internetverbinding, dan kan er meer data door de kabel in dezelfde tijd.
Zo stel ik de volgende snelheiden voor:
30km zones veranderen in 50km zones
Binnen bebouwde kom: 70km/u
Buiten bebouwde kom: 100km/u
Autoweg: 120km/u
Snelweg: 160km/u - 180km/u (afhankelijk van de snelweg)
Dit kan allemaal binnen de verkeersveiligheid, zo is de Duitse Autobahn, waar geen snelheidslimiet is de veiligste snelweg ter wereld.
Uiteraard kan je op bepaalde plekken waar het echt niet mogelijk is een aangepaste snelheid invoeren.
Ik verbaas me soms echt over aangepaste maximum snelwegen.
Zo is er op de A1 een groot stuk waar je maar 100 mag, terwijl ik daar helemaal geen bebouwing of zo zie. Er is dus geen enkele reden, het enige wat ik me kan bedenken is: 'lekker autotje pesten'.
Daarnaast moet er ook iets gedaan worden aan de 'bandbreedte'. Met meer rijbanen kunnen er ook meer auto's door datzelfde stuk weg in dezelfde tijd.
Ook kun je er meer snelwegen bijmaken om knooppunten te ontzien.
Dus dat mensen die naar een bepaalde stad moeten een afslag eerder kunnen nemen zodat ze niet via het knooppunt hoeven.
Spitsstroken zijn goed, maar slechts een tijdelijke oplossing.
Op de A1 vlakbij Amsterdam heb ik ook een interessante oplossing gezien.
Tussen de wegen heen en terug in (waar normaal alleen een vangrail staat) is nog een stuk snelweg, met aan beide kanten slagbomen.
De file gaat meestal maar 1 kant om, 's morgens richting Amsterdam en 's avonds er vandaan. De tegengestelde richting is rustig.
In de spits zetten ze dat middenstuk open en gebruiken ze als extra banen voor de richting die het nodig heeft. Dit is uiteraard alleen mogelijk op wegen waar je maar op 1 richting een file hebt en niet 2 kanten op.
Wat ik ook nog wel eens tegenkom en erg vreemd is, is als je eerst de invoegers krijgt en daarna pas de uitvoegers.
Het is veel praktischer als je eerst de auto's die af moeten slaan laat uitvoegen en daarna pas de auto's die de weg op willen in laat voegen.
Thuiswerken (al is het maar gedeeltelijk) is natuurlijk ook een oplossing voor bepaalde beroepen.
Verder moeten er meer (betaalbare) woningen gebouwd worden in of nabij gebieden waar veel mensen naartoe reizen, zo geef je de mensen de mogelijkheden om daadwerkelijk bij hun werk te gaan wonen.
Ook kun je proberen om meer werkgelegenheid te creëren in een regio waar veel mensen wonen maar waar weinig werkgelegenheid is.
Wil je het probleem echt bij de bron aanpakken dan moet je zorgen dat het aantal mensen in Nederland zo min mogelijk groeit.
Zo kan je bijvoorbeeld immigratie sterk beperken of zelfs de grens helemaal dichtgooien voor immigratie.
Ook kan je denken aan beperken van kinderbijslag voor enkel de eerste 2 kinderen. Zo wordt het minder aantrekkelijk grote gezinnen te stichten.
Determination schreef:Gezien dat de olieprijs straks toch veel duurder wordt zodat de mensen wel UIT de auto zullen moeten. En ik persoonlijk denk dat prive vervoer gedoemd is (te inefficient om met 1 a 2 personen in de auto te zitten). Het is vervuilend en een verspilling van kostbare olie.
Vanuit die optiek lijkt het me goed om langzaam het prive vervoer af te bouwen, Telewerken en dichtbij het werk wonen te stimuleren en een grootschalig bussensysteem op biobrandstof te implementeren.
Hopla, het probleem is opgelost. Alleen beetje vervelend voor de mensen in de autoindustrie. We can't have it all can we?
Alexander Hartmans schreef:Dat is juist wat we moeten voorkomen. In de laatste jaren is er voldoende asfalt erbij gekomen, en wat heeft het opgelverd? Weinig. Dit is pure geld verkwisting, onze belastingcenten wordt hierdoor misbruikt, omdat "deskundigen bij Rijks Waterstaat menen het beste met ons voor te hebben, terwijl geen problemen worden opgelost maar juist problemen erbij komen.
Ik denk dat er een betere oplossing voor handen is n.l., zoals in Japan. In Japan is het zo dat auto's met een bepaalde leeftijd, deel mogen nemen aan het verkeer. Oudere auto's verdwijnen uit het straatbeeld. Stel dat je in Nederland auto's die ouder dan 10 jaar zijn afschrijft, dus richting sloop wordt afgevoerd, creeer je meer ruimte op de wegen. Daarnaast komen er steeds meer jongere auto's op de wegen, die zuiniger en veiliger zijn. Nadeel is wel dat de prijzen van auto's omhoog zouden kunnen gaan en dat men minder 2e hands goedkope auto's op de markt zijn. Ik denk dat het de overweging waard is.