Wil je al die symbolen eens verklaren voor mij?peterdevis schreef:Volgens de huidige zwaartekrachtstheorie (ART) wordt het fenomeen zwaartekracht beschreven door volgende universele wet:
Rmu.gif upsilon.gif -1/2 Rgmu.gif upsilon.gif =8 GTmu.gif upsilon.gif
Zoals je merkt is G hier een constante.
Aangezien een zwart gat een oplosing is van deze vergelijking, blijft de zwaartekrachtsconstante ook bij een zwart gat ongewijzigd
Wil je al die symbolen eens verklaren voor mij?
Zou je kunnen uitleggen wat globale massa verdeling precies is?zaghtak schreef:Volgens wat ik verstaan heb van ART:
G is hier wel constant, maar dit geldt enkel voor ons universum. Om de Einsteinvergelijkingen te bekomen maakt men immers gebruik van de zwakke veldlimiet. Deze wordt bepaald door de globale massaverdeling in het universum. (principe van Mach)
In een universum waar de globale massaverdeling dus anders is, zal de constante G ook een andere waarde hebben.
Mogen we dan concluderen dat de gravitatie constante G enkel is geintroduceerd om de formules kloppende te maken?Antoon schreef:ik denk dat we pas echt nuttige dingen over de constante kunnen zeggen als we weten hoe zwaartekracht precies werkt(dat weten we namalijk niet)
Het graviton(het verwachte krachtoverdraagende deeltje van de zwaartekracht is nog niet gevonden.
misschien kunnen we later wel de gravitatie constante op een verklarende manier berekenen en dan moet het dus wel van factronen afhangen.
In ART maakt men gebruik van een deel van het principe van Mach. Als men namelijk versnelt of ronddraait, dan zegt de klassieke fysica dat er krachten optreden die eigen zijn aan het voorwerp zelf. Denk maar aan de centripetale kracht enzo.Leuke gast schreef:Zou je kunnen uitleggen wat globale massa verdeling precies is?zaghtak schreef:Volgens wat ik verstaan heb van ART:
G is hier wel constant, maar dit geldt enkel voor ons universum. Om de Einsteinvergelijkingen te bekomen maakt men immers gebruik van de zwakke veldlimiet. Deze wordt bepaald door de globale massaverdeling in het universum. (principe van Mach)
In een universum waar de globale massaverdeling dus anders is, zal de constante G ook een andere waarde hebben.
Is dit de verdeling van de massa verspeidt over het universum?
zou aan de grens van het universum G dan wel kunnen afwijken?
ja ik denk van wel maar ik weet er veder niet zo veel vanaf.Leuke gast schreef:Mogen we dan concluderen dat de gravitatie constante G enkel is geintroduceerd om de formules kloppende te maken?Antoon schreef:ik denk dat we pas echt nuttige dingen over de constante kunnen zeggen als we weten hoe zwaartekracht precies werkt(dat weten we namalijk niet)
Het graviton(het verwachte krachtoverdraagende deeltje van de zwaartekracht is nog niet gevonden.
misschien kunnen we later wel de gravitatie constante op een verklarende manier berekenen en dan moet het dus wel van factronen afhangen.
Mee eens, daarom kunnen we nog weinig uitspraken doen wat er precies met de gravitatie constante G gebeurd aan de rand van het unversum en in een hoog gravitatie veld.ik denk dat we pas echt nuttige dingen over de constante kunnen zeggen als we weten hoe zwaartekracht precies werkt(dat weten we namalijk niet)
Klopt, ik denk ook dat het op deze manier is gegaan. Daarom is het niet onmogelijk dat de constante niet echt constant is.Antoon schreef:tijdens het onderzoek kwamen ze erachter dat de zwartekracht rechtevenredig was met het gewicht van bijde massa's.
dan heb je al
F=m1*m2
en het was omgekeert evenredig met het kwadraat van de afstand(wat volgens mij door het bolvormige krachtbveld van de zwaartekracht komt)
dan heb je F=m1*m2/r².
maar ze wouden de kracht in newtons hebben. en als je het wil omrekenen naar die schaal verderling moet je het nog maal G doen.
als we kracht een nieuwe eenheid geven en het uitdrukken in "leuke gasten" dan kunnen we de schaal verdeling toch zo maken dat G niet meer nodig is.
Ik denk dat de zaken er nu zo voorstaan.w00tw00t schreef:conclusie:
Beinvloed een zwart gat de gravitatie constante?
Nee, anders was het geen constante.
Das is wel het belachelijkste argument dat je kan verzinnen. Is er hier nu niemand die begrijpt waar ik op doel?w00tw00t schreef:conclusie:
Beinvloed een zwart gat de gravitatie constante?
Nee, anders was het geen constante.