Zelf denk ik dat er geen toeval bestaat, als je maar genoeg gegevens hebt kun je het berekenen.
ik denk persoonlijk dat dit niet correct is denken we daarbij aan het reeds aangehaalde onzekerheidsprincipe, waaruit volgt dat des te exacter je de positie van een deeltje bepaalt des te onjuister de snelheid ervan bepaald wordt. Ook de Brownse beweging kan niet voorspeld worden en berust dus in feite op toeval ( al kan je wel stellen nu ik erover nadenk dat indien je alle gegevens kent je de botsingen kunt voorspellen maar ik meen me te herinneren dat er een onvoorspelbare factor is - het is allemaal nogal vaag dus daar spreek ik me niet over uit, gelieve hier geen waarde aan te hechten
)
Maar de quantummechanica houdt rekening met het onzekerheidsprincipe door de baan van een deeltje voor te stellen als een golffunctie. Einstein was trouwens erg gekant tegen de quantummechanica omwille van dit principe, hij ging ervan uit dat God niet dobbelt.
Om een antwoord te geven op de vraag: volgens mij is toeval een synthese van de chaostheorie en het onzekerheidsprincipe